Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Defekt inngangstrafo?


Anbefalte innlegg

Den linken din førte ingensteder. Hadde de noe tilsvarende på elfa? Fant ikke selv, har ikke peiling på hvilken kategori den ligger under.

Hurra for idioter som får lage websites - lurer på om der er noen hos elfa som skjønner hvor mye salg dem taper på slik dumskap.

Kopier og lim inn deler av typebetegnelsen i søkefeltet. Eller lim den inn i google.

Du trenger normalt ikke helt maken, bare den dekker strøm og spenningsparametrene.

Dette sagt med forbehold at jeg ikke har sett krestsen den faktisk står i på din forsterker.

Normalt har dem funksjon som sikring i tillegg til å filtrerer bort peaker på nettet og er koblet på primary siden av pwr.

Men om du likevel ikke kan bytte den er det bedre å overlate hele greia til med varm loddebolt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk sett så stÃ¥r iallefall den komponenten pÃ¥ power input delen.

http://www.schematicheaven.com/boogieamps/...alrectifier.pdf

Blir du noe klok der?

Dette er livsfarlig - feilsøke en røramp pr forum :)

Er det den som er merket MDV 275v AC helt nede til venstre på side 4?

Om svaret er ja kan du klippe av beina og ta den ut. Sette inn ny sikring og starte opp igjen uten denne komponenten.

Men, forsterkeren din går nå med en sikkerhetskrets mindre og er muligens ikke tilrådelig på en så dyr amp selv om de fleste amper ikke har en slik montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt kontakt med Elfa, men de er lite sikre på hvilken komponent det er jeg trenger. Har sendt

mail til mesaboogie, får håpe de har noe info til meg.

Har fått en elektrolærer til å skifte trafo for meg, men jeg blir litt usikker

på den komponenten som røk. Den er jo overspenningsvern, og om jeg bytter fra 110v til 240 så

vil den den jo bare ryke igjen. Dersom den står forran trafo iallefall, og det virker sånn av koblingsskjema.

Den heter jo 130k20, elfa trodde det var 130v, som kan hørres korrekt ut dersom det er overspenningsvern

for 110v, men igjen, det er jo bare et skjema for den ampen, ikke et for 110v og et 240v, så kansje jeg tar feil.

..the confusion. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt kontakt med Elfa, men de er lite sikre på hvilken komponent det er jeg trenger. Har sendt

mail til mesaboogie, får håpe de har noe info til meg.

Har fått en elektrolærer til å skifte trafo for meg, men jeg blir litt usikker

på den komponenten som røk. Den er jo overspenningsvern, og om jeg bytter fra 110v til 240 så

vil den den jo bare ryke igjen. Dersom den står forran trafo iallefall, og det virker sånn av koblingsskjema.

Den heter jo 130k20, elfa trodde det var 130v, som kan hørres korrekt ut dersom det er overspenningsvern

for 110v, men igjen, det er jo bare et skjema for den ampen, ikke et for 110v og et 240v, så kansje jeg tar feil.

..the confusion. :mellow:

Å f¤#"@£, jeg tenkte ikke på at dette var en US import. Du har helt rett.

Det forklarer også hvorfor den har røket siden du har trøkka ca 115Volt mer på den enn

den var tenkt beskytte deg mot. Det viser vel hvor lite effektiv den egentlig er :huh:

Da har jeg langt mindre bekymring med å bare fjerne den som beskrevet over.

Edit: Se om du finner en som heter noe med 250 til 270k20

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ey, jeg har vel ikke putta den i 240v. :rolleyes:

Har ekstern trafo.

Venter på svar fra mboogie, sÃ¥ fÃ¥r vi se.

...eeeeehhhh Slik jeg leste teksten din fikk du en lærer til å bytte PT for deg?

Dermed fikk jeg inntryk av at greia var bygget om fra 115 til 230V uten å bytte overspenningsvernet.

Om det er slik at komponenten har smelt med med en step-down trafo i mellom vil jeg

vurdere å hive på dynga den step-down trafoen som da mest sannsynlig er synderen her.

Om den er underdimmensjonert kan den ved overbelasting kortslutte og sende 230Volt på utgangen.

Er det slik å forstå at du har byttet trafo i forbindelse med denne feilen?

Og at den da er bytte til en ny 115V versjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en kar til å skifte trafoen, men det er ikke gjort enda, den ligger klar.

Tror egentlig ikke det er den eksterne trafoen som er problemet, den har iallefall ikke gitt eksterne

tegn på å ha brutt sammen. Den er iallefall dimensjonert, har blitt brukt i minst 5 år uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en kar til å skifte trafoen, men det er ikke gjort enda, den ligger klar.

Tror egentlig ikke det er den eksterne trafoen som er problemet, den har iallefall ikke gitt eksterne

tegn på å ha brutt sammen. Den er iallefall dimensjonert, har blitt brukt i minst 5 år uten problem.

Koble en last på 60-150W til step-down trafoen din og mål den for sikkerhetsskyld før du kobler forsterken til igjen.

Som last kan du bruke et par vanlige lyspærer (ikke sparepærer). Om den leverer i området ~125~130Volt eller høyere vet du hvorfor det er svarte merker på innsiden av boogien din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.