Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Defekt inngangstrafo?


Anbefalte innlegg

Ser ut som ampen min (mesa dual rectifier) tok tidlig kveld.

Var på øving da det plutselig kom et smell etterfulgt av gnister og røyk. Utifra det jeg så da og det jeg har sett når

jeg har skrudd den opp, ser det ut som om inngangstrafoen er brent.

Er dette noe som er mulig å reparere selv? Har gk. elektro, og vet å lese meg til ting.

Eventuelt, finst det en amp doktor eller lignende som kan ordne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man begynner på slikt kan det være lurt å spørre seg hvorfor røk den?

Skyldes det feil annet sted og ble et reslutat av senskade pga dårlig design uten sikringsbeskyttelse?

F.eks kan likeretterdioder som kortslutter gi intresange lysshow om der ikke er sikringer mellom sekundærviklinger på PT og selve kretsen.

Der ligger/lå noen bra videoer på youtuben om man søker/søkte etter "transformer".

Garanti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg å nevne. Jeg har fått høre i ettertid at det er noe galt med strømmen på øvingslokalet.

Inngangstrafoene på 4-5 andre rør-amper (kun rør) hadde lidd samme skjebne visstnok.

Garanti er det nok dårlig med, er en tidlig 90-talls 2ch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ny (dyr) trafo her: http://www.tubeampdoctor.com/english-store...fier-pid-98.htm

Evt. hvis du vet spenningene og ca. hvor mye strøm ampen drar er det ikke noe problem å få vikla en ny trafo her til lands.

Etter et lite søk ser det slik ut:

350-0-50-350V til hovedkretsen (vet ikke helt hvor mye strøm)

5V/5A til gløding av likeretterne

6.3V/5A til gløding av resten av rørene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter noen som kan vikle en trafo til meg etter specs. Så om du kan fortelle hvor jeg kan få gjort det blir jeg kjempeglad.

Jeg har gått til SEKO Elektroteknikk her i Stavanger, de lager små serier av spesialiserte trafoer, så det er ikke noe problem med en one-off sak. Har fått laget flere trafoer til rørforsterkere. Resultatet er kjempebra, men de ser ut som industritrafoer, ikke vintage på noen måte. Har diskutert litt med dem om de er villige til å lage utgangstrafoer også... :)

Du kan prøve å søke etter "transformator" på gulesider.no, så finner du kanskje noe nærmere deg. Noratel i Hokksund kan også spesiallage f.eks. ringkjernetrafoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til SEKO Elektroteknikk her i Stavanger, de lager små serier av spesialiserte trafoer, så det er ikke noe problem med en one-off sak. Har fått laget flere trafoer til rørforsterkere. Resultatet er kjempebra, men de ser ut som industritrafoer, ikke vintage på noen måte. Har diskutert litt med dem om de er villige til å lage utgangstrafoer også... :)

Du kan prøve å søke etter "transformator" på gulesider.no, så finner du kanskje noe nærmere deg. Noratel i Hokksund kan også spesiallage f.eks. ringkjernetrafoer.

Tusen takk for info. Har sendt forespørsler, så er det bare å vente å se hva de svarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er blitt litt usikker på om det egentlig er trafoen som er gåen. Fant en liten rund, flat komponent inni som var tydligvis brent opp. Den informasjonen

jeg finner når jeg søker på serienr sier at det er en "Surge protection device". Overspenningsvern?

Uansett, så har jeg ikke kompetanse nok til å skifte hverken trafo eller den selv.

Anbefaliger på reparasjonsverksted?

Edit: Navnet på komponenten som definitivt er defekt er SNRA130K20. Vet noen hvordan jeg

får tak i den?

Endret av basic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt litt usikker på om det egentlig er trafoen som er gåen. Fant en liten rund, flat komponent inni som var tydligvis brent opp. Den informasjonen

jeg finner når jeg søker på serienr sier at det er en "Surge protection device". Overspenningsvern?

Uansett, så har jeg ikke kompetanse nok til å skifte hverken trafo eller den selv.

Anbefaliger på reparasjonsverksted?

Edit: Navnet på komponenten som definitivt er defekt er SNRA130K20. Vet noen hvordan jeg

får tak i den?

Den normalt koblet som en sikring og om den har gjort jobben sin er det kun den som røket.

https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/start.do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.