Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg må file nøtta mi


Anbefalte innlegg

Hallois

Jeg har det problemet at A, D og G strengene mine "setter seg fast" i nøtta så de blir ustemte. Altså at stringtension er anderledes på venstre og høyre side av nøtta. Jeg har sjekket dette ved å bende strengen skikkelig, stemme, for så å presse ned strengen på venstresida av nøtta. Dette gjør at den aktuelle strengen blir ekstremt ustemt, men den blir mer eller mindre stemt igjen om jeg bender strengen igjen osv. Dette skjer ikke på E, B og e.

Noen som har noen tips? Jeg vil jo ikke gjøre sporene dypere, bare bredere. Er litt grafitt nok? Burde jeg få en profesjonell til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve med litt nut-sauce eller grafitt, men du kan egentlig oppsøke en "doktor" for å bli kvitt problemet først som sist. Er nut'en i et forsvarlig materiale er det relativt fort gjort å justere sporene litt. Men nesten umulig uten et godt sett med nut filer hvis resultatet skal bli godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du absolutt vil gjøre det selv, er riktig verktøy viktig. Jeg har bygget og reparert mange gitarer. Verktøyene finner du her, og de leveres overraskende fort! husk å være forsiktig om du ikke vet hvor mye du må file, og re-streng gitaren og stem opp ofte for å sjekke om problemet er borte. DU MÅ IKKE FILE FOR MYE!

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Filene fra stewmac er helt ok. Det eneste er vel at man noen ganger også kan ha behov for en fil som filer litt sideveis også. Men da trenger man egentlig to filsett.

Nut saw er et annet verktøy og egner seg ikke til små-modifisering. Derimot egner de seg til å sage spor i en helt ny og ikke sporet nut som senere fin-tilpasses med fil.

Prisene hos stewmac er omtrent det slikt koster hvis det skal være av ok kvalitet. Dette er presisjons verktøy som fremstilles i små kvantiteter.

For de som spekulerer.. det koster sikkert rundt 50-100 kroner (eller gratis) å få en nut justert litt hos en fagmann.. Dessuten må man ha kunnskap også, det hjelper ikke bare med verktøy for et godt resultat. Det er nok ikke så likefremt som man kanskje skulle tro å justere en nut, selv om det ikke er spesielt tidkrevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.