Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Shimme halsen på Ibanez


Konnis

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Nytt spørsmål fra meg. Jeg har ny gitar. Flott gitar, men strengehøyden er ikke helt som jeg vil ha den. Veldig lav strengehøyde i de øverste (første) båndene, og ganske høy i de nederste der jeg faktisk vil ha lav strengehøyde. Halsen er rett helt til 15. bånd, der blir det en liten bue. Tror egentlig det er shimming av halsen som må til.

Når det er tremolo på gitaren, blir jeg redd. Hvordan får man fjernet strengene og skrudd av halsen, uten at tremoloen stikker til helsike og blir

- feil intonert

- feil balansert i forhold til kroppen

- skeiv (sidelengs, ikke ned mot pickupene)

- ... ødelagt?

etter operasjonen?

Det beste er nok å levere den til en proff for min del, men greit å lære seg det en gang og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du regner som de første eller siste båndene her.. bruk 1-24 heller.. 1 = ved hode 24 = mot kropp.

Det er helt uproblematisk å demontere en gitar med floyd. Det skjer ikke noe mystisk..

Men grunnen til å shimme en hals i høyde eller i en vinkel virker det jo ikke som du har i utgangspunktet med mindre jeg tolker deg feil i din beskrivelse av problemet.

-Juster trussrod og høyden på bro før du begynner med noe hals vinkling e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi halsen litt bue så kan du sikkert justere ned broen litt mer uten at du får strengeklirr midt på halsen. Ellers så er det jo litt såkalt "fallaway" fra ca 15 bånd på Ibanez halser for å unngå problemer ved lav strengehøyde og endring av spenn i halsen, så litt høyere strengehøyde vil dette området alltid ha.

Mål bue på halsen ved å sette på en capo på første båndet og press ned tykk E streng på bånd 24. Da kan du se hvor mye mellomrom du har mellom toppen av åttende eller niende bånd og strengen. Bør ligge i området 0.1 - 0,5mm på en ok hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.