Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rense strengene med olje?


Konnis

Anbefalte innlegg

God aften, godtfolk.

Jeg er veldig glad i passe glatte strenger, har jeg funnet ut. Men nå som jeg er FR-system (som jeg ennå ikke forstår meg helt på :D) er strengebytte noe jeg vil foreta meg så sjelden som mulig.

Så en

her forleden i min søken etter kunnskap om denne tremoloinnretningen, og la merke til at fyren brukte olje på en pusseklut for å "rense" strengene, som han kalte det. Olje i mitt hode betyr "glatt". Jeg kunne sikkert investert i en flaske GHS Fast Fret, men det har jeg ikke mulighet til nå. Derfor spør jeg dere;

funker det å ta en liten dose matolje eller annen olje man har hjemme på en bomullsklut/fille for å så tørke over strengene med dette, for å fjerne møkk + få strengene glattere? Uten at strengene tar skadee av det, ofc. Skal ikke ha noe rust eller korrosjon eller oksidering eller noe som helst. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje er vel det siste jeg ville smurt strengene iinn med.. Bare tørk strengene med en bomullsklut hver dag, så varer de lengre.

Angående strengebytte må du bare lære deg hvordan FR systemet fungerer først som sist, ellers stiller du med et relativt stort handicap fremover.. Det er faktisk ikke særlig komplisert, men du må prøve alt for å lære deg det.

"The tone king" glemmer et par rimelig vesentlige ting angående setup av en ny gitar.. møkkavideo.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørker strengene mine med en bomullsklut minst daglig, men allikevel mister de den glatte feelingen fort (mener jeg).

Hva med GHS Fast Fret? Dette er vel strengt tatt bare en fancy olje på en fancy flaske, eller?

Har aldri prøvd det, men jeg forstår at det er et slags fettstoff av noe slag. Ganske merkelig, da det jo nettopp er slikt man vanligvis prøver å fjerne fra strengene med andre typer.. Med andre ord blir strengene øyeblikkelig døde og ny-streng effekten forsvinner. Men hvis du liker det, så liker du det vel :)

Hvis du vil rense strengene skikkelig kan du kjøpe en flaske isopropanol, det er stort sett konvensjonelle strengerengjøringspreperater inneholder. Bare i mindre mengder og til en helt annen pris selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd det, men jeg forstår at det er et slags fettstoff av noe slag. Ganske merkelig, da det jo nettopp er slikt man vanligvis prøver å fjerne fra strengene med andre typer.. Med andre ord blir strengene øyeblikkelig døde og ny-streng effekten forsvinner. Men hvis du liker det, så liker du det vel :)

Basicly, liker jeg glattheten til helt nye strenger. Etterhvert blir strengene mørkere/sorte (mine ihvertfall), og denne glattheten forsvinner. Det er denne glattheten jeg savner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel helt enig med Greener, at olje på strengene ikke akkurat er ønskelig, men ser jo at det finnes slike produkter. Et brukt strengesett er da ikke så ille å ofre på eksperimentet. Isopropanol er flotte saker på bass-strenger som gjerne har en litt annen pris enn gitarstrenger. Et døgn i Isopopanol, og de er som nye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt strenger oftere istedenfor å tutle med å tørke av strenger, alskens strengerensemiddel osv. Det har bare en kosmetisk effekt, og har ingenting å si for hvor fort strengene slites. At lyden blir tammere etterhvert skyldes lokal mekanisk utmatning og sprøhet (strekkherding) pga at strengene trykkes mot bånd, bendes osv. Til og med utslitte strenger er ofte blanke og fine på den delen som ligger innenfor pickupenes magnetiske apertur, men de låter tamt allikevel.

Hvor lite koster egentlig et strengesett hvis man kjøper 10 stk, 30 kr per sett? Jo oftere du bytter, jo fortere kommer rutinen med strengeskift på FR :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel helt enig med Greener, at olje på strengene ikke akkurat er ønskelig, men ser jo at det finnes slike produkter. Et brukt strengesett er da ikke så ille å ofre på eksperimentet. Isopropanol er flotte saker på bass-strenger som gjerne har en litt annen pris enn gitarstrenger. Et døgn i Isopopanol, og de er som nye!

Kan hende de føles som nye, men de låter neppe som nye.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende de føles som nye, men de låter neppe som nye.

Det har du sikkert rett i, men det er ganske stor forskjell på bass- og gitarstrenger, både når det gjelder pris, og andre ting. Et skikkelig sett med bass- strenger koster fort over fem hundre kroner. Derfor er ikke dette trikset helt bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt strenger oftere istedenfor å tutle med å tørke av strenger, alskens strengerensemiddel osv. Det har bare en kosmetisk effekt, og har ingenting å si for hvor fort strengene slites. At lyden blir tammere etterhvert skyldes lokal mekanisk utmatning og sprøhet (strekkherding) pga at strengene trykkes mot bånd, bendes osv. Til og med utslitte strenger er ofte blanke og fine på den delen som ligger innenfor pickupenes magnetiske apertur, men de låter tamt allikevel.

Hvor lite koster egentlig et strengesett hvis man kjøper 10 stk, 30 kr per sett? Jo oftere du bytter, jo fortere kommer rutinen med strengeskift på FR :)

Det er mye sant i det du sier, men strengene mister også klangen hvis de blir fulle av fett og møkk fra fingrene. Terorien som ofte fremheves om at de mekanisk slites på grunn av fett eller møkk derimot, den er jeg ikke så sikker på at det finnes noen vitenskapelig forklaring på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.