Web Analytics
Jump to content

Lav output i DiMarzio Tone Zone?

Konnis
 Share

Recommended Posts

Heisann. Har nylig anskaffet en gitar med DiMarzio-mikker som ifølge selger er Air Norton i neck (denne er jeg veldig fornøyd med) og Tone Zone i bridge. Jeg syns dog at outputen i Tone Zone'n er en smule lav. Har justert pickupen så langt opp mot strengene som overhode mulig, men jeg må skru opp gain mye for å få samme vrengnivå som med min andre gitar (Epi LP). Er virkelig pickupene i Epi'en hottere enn Tone Zone?

Edited by Konnis

Hmm... Det står her http://www.musikshopen.com/dimarzio-tone-z...155-p-4725.html at det er 17,31K i tone zonen. Tviler ganske sterkt på at en epiphone har mer enn det.

"Okay, as promised, I measured some more Gibson pickups and here's the updated list:

P-90 7.7KΩ

P-100 neck 6.1KΩ

P-100 bridge 9.4KΩ

'57 Classic 7.7KΩ

Burstbucker I 7.5KΩ

Burstbucker II 8.0KΩ

Burstbucker II (#2) 8.1KΩ

Burstbucker III 8.2KΩ

Burstbucker III (#2) 8.4KΩ

Burstbucker Pro neck 7.4KΩ

Burstbucker Pro bridge 8.0KΩ

490R 7.7KΩ

490T 7.9KΩ

498T 13.4KΩ"

http://forums.epiphone.com/Default.aspx?g=...;t=3720&p=2

Som du ser ligger normale gibson mellom 7- og 8000k. Har ikke full kjennskap til Epiphone stock pups, men tviler på at disse skulle ha så mye større impedanse da de skal etterligne Gibson!?

Jeg tror jeg ville sjekket din "Tone Zone"

Smallclone

Det er ikke bare DC-motstand som bestemmer styrken på utgangssignalet til en pickup. Strømstyrke/spenning betyr mer, og dette avhenger bl.a av hvor kraftige magnetene er.

Hvis to pickuper med forskjellig motstand gir samme spenning over spolen ved identiske strengevibrasjoner, så vil pickupen med lavest motstand gi mer strøm og høyest output.

Output (Effekt) = U * I = U^2 / R

R = "motstand" (reaktans for induktor/pickup), I = strømstyrke (rms), U = (veksel)spenning.

En Tone Zone har DC-motstand på 17.31 kohm og spenning på 375 mV, mens tilsvarende tall for Super Distortion er 13.68 kohm og 425 mV. Dette gir "nominell" output for Tone Zone og Super Distortion på hhv 0.0081 mW og 0.0132 mW. Super Distortion er altså nesten dobbelt så kraftig som Tone Zone. Men frekvenskarakteristikk, forsterker ++ har også endel å si for hvor "hotte" pickupene oppleves.

Edited by Imaginos

"Forsterker" var det ordet i den posten jeg var mest sikker på, så jeg kan si det at jeg testet litt i sted med samme instillinger på forsterkeren, og Epien virket kanskje litt hottere enn ToneZone'n. Volum og tone på 10 på gitarene, bare så det er sagt.

"Forsterker" var det ordet i den posten jeg var mest sikker på, så jeg kan si det at jeg testet litt i sted med samme instillinger på forsterkeren, og Epien virket kanskje litt hottere enn ToneZone'n. Volum og tone på 10 på gitarene, bare så det er sagt.

Pickupene i Epien din kan godt være hottere enn Tone Zone, selv om de kanskje har lavere motstand.

en tanke som slo meg: mikrofonene har en brun masse som delvis dekker de flate rundingene, altså ikke skruene. mine øyne tolker dette som... rust. hvordan fjerner jeg dette på en forsvarlig måte, og har rusten/møkka innvirkning på lyden?

Motstanden sier bare noe om antall vindinger rundt spolen og omkretsen på kobbertråden. Med samme spoler og magneter vil flere vindinger gi høyere output og høyere motstand, og motstand har derfor blitt et slags mål på "hotness".

Spenningen over pickupen vil variere med hvilke strenger som klinger og utslaget på dem, så det å oppgi ett veldefinert tall for utgangseffekt i mW krever nøye standardisering. Det er mye enklere å oppgi DC-motstanden, som er konstant og lett å måle. Men DiMarzio oppgir faktisk både spenning og motstand på sine nettsider.

Edit: De forenklede utregningene ovenfor er basert på neglisjerbar motstand i inngangen på forsterkeren. I virkeligheten vil utgangseffekten fra pickupen være variere med typen forsterker pga forskjellig inngangsmotstand, og også med hvilken inngang på forsterkeren man bruker. Desto høyere motstand i forsterkeren, jo mindre effekt leverer pickupen. En hi-gain-inngang har lavere motstand enn en normal eller low-gain-inngang osv.

Edited by Imaginos