Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey 6505


TulleGutt

Anbefalte innlegg

Sett har vært svært mye snakk om denne toppen, men kommer dog med noen spørsmål :)

Har lenge vært på utkikk etter ny forsterker, og føler et sterkt behov for å bytte ut 8 watteren med noe større. Er bare så utrolig usikker på om jeg skal kjøpe topp+kabinett, eller bare en god combo. Jeg er vel det man kan kalle en soveromsgitarist, men blir nok å begynne i band en eller annen gang og spille live, og vil da også ruste meg for det. Har lest utrolig mye om 6505, og den skal visstnok passe ypperlig til Metal, som egentlig er det eneste jeg spiller, samt litt blues/rock.

Noen spørsmål:

- Hvordan låter headen alene uten kabinett? Må nok leve med headen alene en stund, på grunn av min stramme økonomi.

- Med feks. et 4x12 kabinett, må man da skru volumet opp et stykke for å få noe effekt?

- Har ikke helt forstått hva plus versjonen gir, noen som kan forklare dette? Er det verdt de ekstra pengene?

- Hvor lavt ned i pris er det mulig å komme for en brukt? Har hørt prisen gikk opp etter nyttår pga stigende dollarkurs, påvirker dette bruktmarkedet?

- Er det mulig å sku seg til mer eller mindre clean lyd ved bruk av singlecoil?

Beklager dumme spørsmål, men vet knapt ingenting om forsterkere! :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror plussversjonen har en separat EQ for hver kanal. Dvs den har to EQ.

Og ja. Du kan fint skru deg til clean sound både emd humbuckere eller med singlecoils.

Det blir ikke Fender/Vox/Marshall-cleans, men det går fint an å leve med. Du kjøper ampen pga vrengen, sånn at du vet det. Men vil ikke si at cleankanalen er så dårlig. Går fint an å bruke dem viss du ikke er så sinnsykt kresen på cleanlyden.

Du må ikke skru opp volumet så mye for at den skal låte bra, men disse ampene låter nok best jo mer du skrur opp ja.

Hvordan den funker til soveromsnivå, vet jeg ikke. VIl tro at det går an å bruke til sånt, men likevell så låter slike amper best med litt guffe i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plussversjonen har som Troll sa separat EQ for hver kanal. Den har og ett ekstra preamprør.

Du bør skru ampen til ca 1,5 før du får god lyd. Det er først da man får trykk i bunnen. Jeg spilte min på to i går uten ørepropper og har vondt i ørene i dag. Man får veldig clean lyd i ampen. Men spørsmålet er om man liker den cleanlyden. Jeg synes cleanen i Peavey Valvekingen min er bedre. Men den i 6505+ funker den og. Jeg kjører min igjennom 2x12 med V30 elementer i. Låter kanon. Jeg synes og at den ekstra EQ'en er verdt den dyrere prisen.

Jeg vet ikke hvordan prisen brukt er nå. Og heller ikke hvordan de nye prisene vil påvirke bruktprisene. Men jeg er veldig fornøyd med ampen og synes den er verdt hver krone. Og du trenger ikke 4x12. 2x12 med V30 låter mer enn bra nok:P Og ampen spiller sinnsykt høyt. Men funker ikke på soveromsvolum når de andre i huset skal sove. Men den funker til soveromsvolum når f.eks foreldre er våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, om du köper en combo med uttag för externt kabinett så har du stora möjligheter. Tex så kör jag en Marshall JCM 2000 TSL 602 i replokalen tillsammans med ett Marshall 1960-4x12:a. Då har jag 4 högtalare från kabinettet och 2 högtalare från förstärkaren. Ibland kopplar jag ur de interna högtalarna i combon och kopplar till 2 st. 4x12:or. Inte för att volymen inte räcker till men jag tycker om när ljudet kommer från flera håll, det blir "mer" liksom, inte nödvändigtvis högre. Sen beror det litt på var vi spelar men oftast räcker det att ta med combon när vi giggar. Det är bara en liten påminnelse om vad som kan vara fördelen med en combo, det löser även ditt problem med att du inte har råd med kabinett med en gång :) .

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallå :)

Har selv en Peavey 6505 (uten pluss ;p)

"- Med feks. et 4x12 kabinett, må man da skru volumet opp et stykke for å få noe effekt?"

Effekt som vreng?, eller effekt som volum?..

For denne ampen har jaggu mer enn nok av begge deler.. det er sikkert og vist.

Som de sier,, på 6505+`en er det en ekstra separat EQ for clean, samt et ekstra rør..

om du vil ha pluss eller ikke er jo opp til om du føler att du kommer til å være så pirkette på clean att det gjør noe..

Viss du ikke har råd til pluss versjonen er det jo bare å sette i en EQ i effektloopen seinere om du vil :)

men den eq`n kan nok ikke erstatte det ekstra røret.

Men alt i alt, suuuper amp.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det ekstra røret har så mye å si, så det er jo ikke noe problem.

Effekt er på en måte hvor godt man får utnytte av ampen.

Så vidt jeg vet så øker effekten (W) når man skrur opp volumet.

Har du litt mer volum, så får forsterkeren mer trykk, bunn og dynamikk.

Kjedelig å spille på en rørforsterker med skikkelig lave volumer om nettene da alle sover.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar hittil, svært hjelpsomt!

Ble litt usikker nå, med tanke på at jeg ikke får noe lyd ut av toppen alene. Litt kjedelig å bare ha råd til toppen, men ikke kabinettet. Men det er ikke helt umulig jeg gjør som TUFFTUFFTUFF sier, og kjøper en combo med uttak til eksternt kabinett, da slipper ventetiden på kabinettet å bli så ille. Om jeg i det hele tatt trenger kabinettet enda, med tanke på at jeg for det meste bare spiller på gutterommet. Stikker nok til den lokale musikksjappa og prøver litt til helga, så får se hva det blir til. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vet ikke hvor høyt dere spiller hjemme, men jeg har ihvertfall testa 6505 pÃ¥ det jeg vil kalle hjemmevolum. Da var post gain pÃ¥ litt under 1 eller noe. Godt mulig lyden blir fetere nÃ¥r du skrur høyere enn det, men hjemmevolum var ikke ille det heller :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.