Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektpedaler


Kjetil71

Anbefalte innlegg

De så da veldig fine ut, virker som det er kvalitets utstyr

Ja, skulle kvaliteten være på høyde med utseende, så får man jo både i pose og sekk. Men det er ikke av de billigste på markedet...ligger på 2500-3000 kroner for de rimeligste av pedalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange/få hundrelapper det koster å lage seg en pedal som er helt lik, om man finner skjema... Eier virkelig ikke skam i livet disse boutiquefolka :P

Morsomt at f.eks. Z.Vex er sååå strenge på at folk lager kloner av pedalene deres, siden Super Hard On og Box of Rock inneholder stort sett ting de har stjålet fra andre. Og dette krever de altså tusenvis av kroner for :lol:

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange/få hundrelapper det koster å lage seg en pedal som er helt lik, om man finner skjema... Eier virkelig ikke skam i livet disse boutiquefolka :P

Morsomt at f.eks. Z.Vex er sååå strenge på at folk lager kloner av pedalene deres, siden Super Hard On og Box of Rock inneholder stort sett ting de har stjålet fra andre. Og dette krever de altså tusenvis av kroner for :lol:

Tja, er det ikke slik med det meste av utstyr da? Kopi av en kopi av en kopi osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedaler er noe av det mest overpisede man kan kjøpe av gitarutstyr. 2-3 Boutique pedaler koster jo fort like mye som en helt ok forsterker eller gitar.. Produksjonskostnadene er lave, delene er billige.. Men det er klart skal man ha noe som ikke lages i store serier og dermed er "unikt" så koster det jo fort noe..

Men jeg personlig må si det at skulle jeg ha kjøpt en OD pedal til 2000,- så skulle jeg ha hatt en ubegripelig god forsterker, dyrere gitarer og ikke minst et større talent og orginalitet hva angår mitt gitarspill :) Men nå er jeg relativt kjip i forhold til å betale for smånyanser også da.. Ikke er jeg noen stor pedal fantast heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner va dere mener her. Ofte betaler man mye for merke, men det er ikke til å stikke under en stol at skal man ha kvalitet så må man ofte betale noen ekstra kronasjer. Dette med at produksjonskostnadene er lave og delene er billige er ikke alltid tillfelle...spesielt sistnevnte. Klarer man ikke å høre forskjell på f.eks en OD boks fra Behringer vs. T-Rex så er det kanskje på tide å få seg noe bedre utstyr eller en hørselsjekk (ikke meningen å trø noen på tærne her) ;-)

Endret av Kjetil71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedaler er noe av det mest overpisede man kan kjøpe av gitarutstyr. 2-3 Boutique pedaler koster jo fort like mye som en helt ok forsterker eller gitar.. Produksjonskostnadene er lave, delene er billige.. Men det er klart skal man ha noe som ikke lages i store serier og dermed er "unikt" så koster det jo fort noe..

Men jeg personlig må si det at skulle jeg ha kjøpt en OD pedal til 2000,- så skulle jeg ha hatt en ubegripelig god forsterker, dyrere gitarer og ikke minst et større talent og orginalitet hva angår mitt gitarspill :) Men nå er jeg relativt kjip i forhold til å betale for smånyanser også da.. Ikke er jeg noen stor pedal fantast heller.

Ofte er det smånyanser som viser seg å være svært viktig i en låt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner va dere mener her. Ofte betaler man mye for merke, men det er ikke til å stikke under en stol at skal man ha kvalitet så må man ofte betale noen ekstra kronasjer. Dette med at produksjonskostnadene er lave og delene er billige er ikke alltid tillfelle...spesielt sistnevnte. Klarer man ikke å høre forskjell på f.eks en OD boks fra Behringer vs. T-Rex så er det kanskje på tide å få seg noe bedre utstyr eller en hørselsjekk (ikke meningen å trø noen på tærne her) ;-)

Det har vist seg at det er relativt mange som ikke hører forskjell på billige og dyre pedaler.. dyrt er ikke nødvendigvis så bra i alle oppsett.

Deler er jevnt over alltid billige til enkle pedaler, men de kan være litt vriene å skaffe enkelte ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det smånyanser som viser seg å være svært viktig i en låt :-)

Tja.. ofte trenger ikke en god gitarist så mye mer enn en ok øvingsamp og en helt basic OD pedal som er samlebåndsprodusert for å skape historie heller..

Men, det er fritt frem å bruke så mye tid man vil på ulike effekter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange/få hundrelapper det koster å lage seg en pedal som er helt lik, om man finner skjema... Eier virkelig ikke skam i livet disse boutiquefolka :P

Morsomt at f.eks. Z.Vex er sååå strenge på at folk lager kloner av pedalene deres, siden Super Hard On og Box of Rock inneholder stort sett ting de har stjålet fra andre. Og dette krever de altså tusenvis av kroner for :lol:

Det kostar jo litt med produktutikling, markedsføring og arbeidskraft og da blir det fort ein del meir enn "eit par hundrelappar". Merke som Z. Vex, Penny Pedals og Ooh La La har jo også handmalte pedalar og ikkje ordinær silketrykk og da kostar det jo fort litt meir. Det er det sjølvsagt ikkje alle som synest er vits å betale for og eg skjønner godt det, men sjølv liker at pedalen er eit lite kunstverk. Z. Vex sine pedalar (med unntak av Woolly Mammoth som er designa av Chuck Zwicky) er jo designa av Zachary sjølv. Octane-kretsen har riktignok ein gammal Shin-Ei-fuzz som utgangspunkt, men det er jo firmaet opne om og det er også gjort ein del tweaks i designet. Box of Rock er "basert på" (ikkje kretsen, men lyden. Ein kan jo ikkje akkurat basere kretsen i ein vrengpedal på kretsen på ein røyramp. Laga for å låte som er vel eigentlig meir riktig) ein Marshall JTM45 og Super Hard On er vel eit originalt design med inspirasjon frå gamle miksepultar frå noenogseksti. Det er jo ganske lang veg frå dei som lagar tubescreamerklonar og denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. ofte trenger ikke en god gitarist så mye mer enn en ok øvingsamp og en helt basic OD pedal som er samlebåndsprodusert for å skape historie heller..

Men, det er fritt frem å bruke så mye tid man vil på ulike effekter :)

Det er greit nok, men av og til er man ute etter et annet lydbilde enn det en øvingsamp og OD pedal kan gi.

Men dette ble nokså OT. Utgangspunktet for denne tråden var om noen hadde erfaring med Moollon pedalene...i så tilfelle hvilke erfaringer finnes der ute? Er gått lei av dårlige pedaler som streiker på verst tenkelige tidpunkter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.