Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe en ny les paul gitar.. Gibson eller epiphone?


jørris

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg en ny les paul gitar å vurderer å kjøpe en les paul gibson stander. Dette koster en del penger.

Spørsmål:

- Hva koster denne gitaren brukt?

- Er det noen epiphone gitare som er på linje med gibson gitaren?

- Hva vil dere ambefale?

Jørris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal kjøpe meg en ny les paul gitar å vurderer å kjøpe en les paul gibson stander. Dette koster en del penger.

Spørsmål:

- Hva koster denne gitaren brukt?

- Er det noen epiphone gitare som er på linje med gibson gitaren?

- Hva vil dere ambefale?

Jørris

Hvor mye penger er du villig til å bruke?

Epiphone er billigGibson bygd i Kina/korea. Kvaliteten kan ikke sammenlignes med amerikansk Gibson.

Gibson Les Paul Standard Faded gir mest bang for the buck akkurat nå. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som karen over meg sier, Epiphone er rimeligere gitarer enn Gibson, noe som gjenspeiler seg i kvaliteten. Etter et kjapt søk på Finn.no fant jeg en Gibson LP Standard til rundt 11k, men er rimelig sikker du kan få dem billigere enn det, spesielt hvis du kjøper fra utlandet, noe som det igjen kan være ulemper i. Tror pris på GLP'er er veldig varierende, med tanke på at det er ofte finishen som faktisk koster. Men jeg er ingen Gibsonmann, så ikke ta mine ord for god fisk før noen bekrefter det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp brukt, eller gå for Edwards - kopier produsert på ESP sin fabrikk i Japan. Sannsynligvis det heftigste du får av LP i «affordable»-prisklassen! Kjøpte min brukt for 3700,- og er storfornøyd. Knuser Epiphone så til de grader! :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en Gibson du har lyst på, er det nok bare å speide på bruktmarkedet og spare. Når man allikevel bruker tusenvis av kroner er det greit å kjøpe det man virkelig har lyst på. Hvis du kjøper brukt og finner ut at gitaren ikke var alt du håpet på kan du nok selge den igjen for samme pris du kjøpte den for.

Hvis ikke det er så nøye med Gibson logoen er det flust av LP-kopier på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Gibson Classic Custom, om det skal være av noe interesse :)

Hehe! Kun kr 18 000,-?

Jeg så den på finn og kjente igjen bildene ^_^

Tror ikke dette er gitaren for en som vurderer en Epi.

Du kan jo sjekke ut en brukt studio. Disse er ofte billige (6000).

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greco og Burny gir deg ganske mye for pengene, spes tidlig 80-talls versjoner.

En god del på ebay, så en til 500$ her, fra 83. Om det er like bra som gibson kan vel diskuteres, men er definitivt bedre enn dagens epiphone.

Endret av mrj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet med et diskusjonsforum, er at det er mulig å gjøre et ganske enkelt valg ganske komplisert. For å kutte litt igjennom her, alle forslagene er i og for seg gode, men innebærer en viss form for risiko, i forhold til for eksempel annen- eller tredjehåndsverdi. Det tryggeste valget du gjør, er å kjøpe en Gibson- gitar. Det er mulig du betaler litt for navnet, men det får du gjerne igjen når du selger den. Er du veldig opptatt av å få så mye som overhode for pengene, kan kanskje noen av de andre forslagene være like greie, men da bør du være opptatt av det, og legge energi i det.

Dessuten- de rådene vi gir, er farget av preferanser, enten vi liker det eller ei. Jeg får meg ikke til å anbefale Epiphone LP til noen, da de eksemplarene jeg har prøvd har gjort det motsatte av å falle i smak. På den annen side sitter det masse Epi LP- eiere rundt omkring og er kjempefornøyd med gitaren sin.

Æsj. Og jeg som hadde tenkt å gjøre det enkelt. Prøver en gang til:

Kjøp en Gibson. Kanskje ikke billigst i forhold til hva du får, men en god gitar, og garantert god annenhåndsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Orville? Japansk Gibson. Er det forresten noen som har ordentlig erfaring med Orville? Har kanskje lyst på en selv..

Litt OT da, men siden du spør :D

Jeg har en Orville Explorer fra 1997, kjøpte den på ebay i sommer, med frakt og moms kom den på 4500 ca.

Etter hva j eg har lest meg til, kom orvillene i to versjoner, en med japanske pups og en med amerikanske (gibson usa), der sistnevnte var slightly dyrere. Merket ble brukt fra 88 til 98.

Min har i utgangspunktet japanske pups, men en smarting hadde satt på en gibson pup i bridge, en ganske hot type, kanskje kjeramisk eller no. Vanskelig å si hva det er, står bare gibson USA bakpå. Gitaren er mørkerød av farge.

Kan ikke si annet enn at jeg er superfornøyd med denne gitaren. Bra byggekvalitet, lakken er tynn og fin, man ser treverket igjennom. Den er veldig ok å spille på, så vidt jeg kan bedømme. Lyden i neck gir en fyldig og aggressiv fuzz, tenk litt dynamisk metall. Jeg har spilt metallica, pantera og sepultura på den med stort hell. Den er ikke noe særlig til 60-tallsrock, the who og slikt, tenk mer black sabbath. Necken er såpass hot at det skal veldig lite til før lyden brekker opp, på fendern min brekker den opp med volumet på 2 på cleankanalen.

Neck derimot, er varm og mindre hot, denne gir en fyldig clean, litt creamy med fuzz.

Arg, vanskelig å beskrive lyd altså hehe

Jeg synes den er mye hippere enn epiphone explorern f eks, og den koster vel mer etter hva jeg kan erindre. Denne er nesten på nivå med dagens gibsoner (min mening).

Alt i alt er dette en veldig bra gitar!

Endret av mrj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.