Web Analytics
Jump to content

Utstyr til bytting av pickupcovers?

Share

Recommended Posts

Fikk 50%skattetrekk, dvs ingen nye pickups med cover på meg!

Men lurte på om jeg kunne ta av gull-coveret til Epiphone pickupsa mine og sette de på en annen pickup uten cover?

Ser det er brukt mye loddetinn under Epi-pickupen.

Viss det lar seg gjøre, hva trenger jeg?

- Pickup uten cover

- Lirke av cover

- Loddebolt

Noe mer? har hørt om noe wåxgreier. Hva er dette?

Tror loddebolten er på 60watt eller mer.

Fikse en ledning for noen dager siden (første gangen jeg bruker loddebolt) og fikk veeldig lyst å mekke på noe mer.

Du trenger vel ikke magneter? Det er hvis du skal skifte magnet i pickupen. Hvis du skal skifte pickup i coveret må du jo bare hoppe over de leddene. Jeg vet ikke hvordan voks man skal bruke. Men hvis du kan bruke honningvoks eller noe sånt får du kjøpt det på byggmakker osv.

Ofte kan det være like greit å kappe seg gjennom loddingen med en Dremel og en kappeskive som å styre med loddebolt. Problemet med loddebolten er at det ofte stivner igjen før man får bøyd vekk coveret.

Voksen brukes gjerne som "lim" for å få dekslene til å sitte fast. Vanlig bivoks fungerer fint, det som er enkelt å skaffe, er sånne voksplater man kan lage lys av, det har de fleste gjort på skolen. Sånne damehobbybutikker har gjerne slikt. Koster ikke stort.

Om det blir noe problem eller ikke, vet man ikke før man har prøvd. Voksing av pickups brukes for å unngå at pickupsene blir mikrofoniske, er de det, feeder de lettere. At det er et større problem med deksler enn uten kjenner jeg ikke til, og skjønner ikke hvorfor det skal skje.

Det er klart at dekslene sitter mye bedre når de er loddet på, enn om de bare er festet med voks. Søk litt, så finnre du masse info om voksing av pickups. Greia er at viklingene på pickupen ikke kan røre seg når det er voks i den. Kan trådene røre på seg (snakk om veldig lite bevelgelse..) kan pickupen være mikrofonisk.

Ofte kan det være like greit å kappe seg gjennom loddingen med en Dremel og en kappeskive som å styre med loddebolt. Problemet med loddebolten er at det ofte stivner igjen før man får bøyd vekk coveret.

Voksen brukes gjerne som "lim" for å få dekslene til å sitte fast. Vanlig bivoks fungerer fint, det som er enkelt å skaffe, er sånne voksplater man kan lage lys av, det har de fleste gjort på skolen. Sånne damehobbybutikker har gjerne slikt. Koster ikke stort.

Akkurat det gjorde jeg med en gibsonpickup jeg har. Kuttet gjennom loddingene med dremel på en deanpickup, dro av dekselet og satte det rett over på gibsonpickupen.

I dette tilfellet satt coveret fint fast uten voks. Mulig på grunn av at det enda var voks på innsiden av dekselet.

Funker fint og pickupen låter som før.

Kult om noen kan komme med noe superkonkret ang. voksing og feedback - fjerna de stygge dekslene (uten skruehull - hva faen? verst retarded!) på Edwardsen min, og har lyst til å sette på noen nye som ser litt mer vettuge ut. Hadde vært kjekt å vite om jeg faktisk trenger å kline Sunda oppunder dekslene hvis jeg skal gjøre det :P

Magneter finner man på ebay også, det er en selger som kaller seg mojotronics som har alnico og keramiske magneter til pickups til greie priser.

Når det gjelder fastlodding av cover så er det en fordel fordi du får veldig veldig god skjerming av pickupen. Kombinert med god wiring så kan gitaren din bli ganske støysvak.

Voksen gjør at delene i pickupen ikke vibrerer og skaper feedback når du shredder rett foran den enorme stacken din, men det er slettes ikke påkrevd, spesielt siden pickupen din sannsynligvis allerede er vokset. Et godt kompromiss er å varme den opp med hårføner når du er ferdig, for å la pickupen "sette seg" igjen.

However,

Voksing er enkelt, kjøp bivoks eller parafinvoks og legg i en panne i vannbad, varm opp slik at voksen akkurat smelter, og peis pickupen oppi. Første gangen du dypper så lar du den ligge lenge, samt at du bør bevege litt på den av og til for å få ut luftbobler. Ta den opp og la den avkjøle seg slik at voksen stivner. Etter det kan du dyppe den kjapt flere ganger for å forsegle den helt, hvis du vil.

NB! Pass på at det nye coveret har spacing som matcher polstykkene dine, eller så vil det se litt jalla ut :ninja:

Edited by HvitRavn

Mye lærerikt stoff der, men jeg skjønte ikke hvadu mente med den siste setningen om polstykkene.. :P

Jeg har tenkt å bruke de gamle Epi-coverene og sette inn en ny pickup i dem.

Bør vell funke å putte en standard Seymour Duncan pickup inn i disse coverene..? :P

Hva er spacing og hva er polstykke?