Web Analytics
Jump to content

Kjøpe pedaler - hvor starte?

sig

Recommended Posts

Kan noen med erfaring veillede en nybegynner som nettopp har handlet en en Fender Strat og Roland Cube 30X?

Det er så mange pedaler der ute!

Hvor skal man starte? Har skjønt at typiske boostere har lite for seg på en transistorforsterker, men overdrive kan vel kjøres på "clean-kanalen"? Har ikke råd til rørforsterker nå.

Kompressorpedal kan være lurt?

For å gi en ide om lydbilde jeg liker - fra Nels Cline, Tom Verlaine til Neil Young, J Mascis.

Sig

Edited by sig

• Replies 35
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

du kan kjøpe min BOSS ME-50 multieffekt prosessor for 1900. den er under et halvt år gammel og har masse effekter du kan leke med

ny koster den 2500. siden jeg ikke har tatt den ut av huset mer enn 6 ganger så selger jeg den for 1900. den er STRØKEN. ikke èn ripe engang!

Edited by Wiikern

Er det ikke litt tullete å kjøre multieffekt gjennom en forsterker som gjør akkurat samme greia? :P Og du har jo «jøtt» med muligheter på ampen, hvorfor ikke lære deg hvordan den funker og finne «sweetspot'en» før du begynner å supplere med pedaler? :)

Ein multieffekt er sikkert ikkje dumt å begynne med, då kan du leike deg med alt som finns av effektar, før du går til innkjøp av enkle pedalar.

Om forsterkaren har innebygd prosessor er det ikkje spesielt fornuftig med hverken multieffekt eller pedalar, eksperimenter med det du kan få ut av forsterkaren først, er mitt råd!

Edited by Chuck

Takk for hurtige og fornuftige svar - nesten i overkant fornuftige (vent med å kjøpe pedaler!!)

;-)

Jeg kjenner forsterkeren etterhvert ganske godt. Jeg tenkte særlig på delay og reverb-funksjonene som er greie, men ikke veldig avanserte.

Og hva med en Boss Compressor-pedal?

Hvis du har lyst på bedre delay eller reverb ser jeg ikke noe problemer med å kjøpe slikt i pedal form selv om du har en modeling forsterker. Som du sier er det som vil fungere dårlg boost/od pedaler. Men jeg vil tro en distorsion og de fleste tidsbaserte effekter vil fungere helt fint. Og også en OD med mye "egenlyd"

Mulig jeg tar feil i forhold til Roland forsterkere, men jeg bruker pedaler foran en digital modeling forsterker på soverommet og det fungerer helt greit det. Jeg har også sett folk bruke ymse pedaler sammen med f.eks Line6 Pod o.l. uten problemer.

Det er jo bare å prøve..

Jeg vet ikke om det eksisterer en fotpedal som lar deg skifte mellom "kanaler" på Roland forsterkeren, men det kan jo også være en særs god idé hvis du ikke har prøvd..