Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe pedaler - hvor starte?


sig

Anbefalte innlegg

Kan noen med erfaring veillede en nybegynner som nettopp har handlet en en Fender Strat og Roland Cube 30X?

Det er så mange pedaler der ute!

Hvor skal man starte? Har skjønt at typiske boostere har lite for seg på en transistorforsterker, men overdrive kan vel kjøres på "clean-kanalen"? Har ikke råd til rørforsterker nå.

Kompressorpedal kan være lurt?

For å gi en ide om lydbilde jeg liker - fra Nels Cline, Tom Verlaine til Neil Young, J Mascis.

Sig

Endret av sig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

du kan kjøpe min BOSS ME-50 multieffekt prosessor for 1900. den er under et halvt år gammel og har masse effekter du kan leke med

ny koster den 2500. siden jeg ikke har tatt den ut av huset mer enn 6 ganger så selger jeg den for 1900. den er STRØKEN. ikke èn ripe engang!

Endret av Wiikern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt tullete å kjøre multieffekt gjennom en forsterker som gjør akkurat samme greia? :P Og du har jo «jøtt» med muligheter på ampen, hvorfor ikke lære deg hvordan den funker og finne «sweetspot'en» før du begynner å supplere med pedaler? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein multieffekt er sikkert ikkje dumt å begynne med, då kan du leike deg med alt som finns av effektar, før du går til innkjøp av enkle pedalar.

Om forsterkaren har innebygd prosessor er det ikkje spesielt fornuftig med hverken multieffekt eller pedalar, eksperimenter med det du kan få ut av forsterkaren først, er mitt råd!

Endret av Chuck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtige og fornuftige svar - nesten i overkant fornuftige (vent med å kjøpe pedaler!!)

;-)

Jeg kjenner forsterkeren etterhvert ganske godt. Jeg tenkte særlig på delay og reverb-funksjonene som er greie, men ikke veldig avanserte.

Og hva med en Boss Compressor-pedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst på bedre delay eller reverb ser jeg ikke noe problemer med å kjøpe slikt i pedal form selv om du har en modeling forsterker. Som du sier er det som vil fungere dårlg boost/od pedaler. Men jeg vil tro en distorsion og de fleste tidsbaserte effekter vil fungere helt fint. Og også en OD med mye "egenlyd"

Mulig jeg tar feil i forhold til Roland forsterkere, men jeg bruker pedaler foran en digital modeling forsterker på soverommet og det fungerer helt greit det. Jeg har også sett folk bruke ymse pedaler sammen med f.eks Line6 Pod o.l. uten problemer.

Det er jo bare å prøve..

Jeg vet ikke om det eksisterer en fotpedal som lar deg skifte mellom "kanaler" på Roland forsterkeren, men det kan jo også være en særs god idé hvis du ikke har prøvd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.