Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[Løst] 16 ohms kab + 8 ohms kab


Pellick

Anbefalte innlegg

Heia! Spiller på et trangt lokale hvor 4x12-kassa bare står og blåser meg i skinkene. Skulle gjerne hørt litt mer av hva jeg spiller, så jeg vil i tillegg ha et 1x12" 100 watts kabinett i ørehøyde. Dette har et 8ohms element og skal brukes sammen med en Marshall 1960 (4 eller 16 ohm). Noen som vet om denne kombinasjonen er mulig og trygg på en JVM410h?

Løsning funnet, poster her for de som lurer på det samme:

Et 16-Ohms kabinett og et 8-Ohms kabinett er en trygg kombinasjon, begge plugges da inn i utgangen merket "1x4ohms or 2x8ohms". Som nevnt i tråden stemmer det også da at kabinettet med lavest impedans spiller høyest. 4Ohm+8Ohm er ikke en trygg mismatch på denne ampen.

Takker for alle innspill. :)

Endret av Pellick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det går, men det anbefales egentlig ikke. 4+8 ohm=2.67 ohm, og 16+8 ohm=5.33 ohm.

I så fall måtte det blitt 4 ohm på forsterker og kabinett på 16 ohm i tillegg til 1x12 på 8. Skal man ha ulik ohm skal forsterker ha høyest.

Da skal men derimot helst være dobbelt så mye, altså 8+16ohm, 4+8 ohm osv.

Kan hende det går fint, men om det gjøre det og evt. hvor lenge kan jeg ikke garantere.

Jeg personlig ville kjøpt et 1x12 med 16 ohm (som er ganske vanlig) istedenfor å gamble på å bruke det du har.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemstilling.

Marshall 1960 som er 4ohm eller 16ohm. (Som til nøds kan splittes til 8ohm + 8ohm).

I tillegg har jeg et Randall 2x15 kabinett som jeg mener er 8ohm.

Irriterende at det ikke står noe på terminalen på 2x15, men man kan jo bare måle impedanse verdien, så får man en pekepinne på resistansverdien.

Finnest det ikkje motstander som tåler såpass mye effekt som man kan seriekoble med 8ohm kabinettet?

Eller vil det virke negativt på noe igjenn?

Endret av Aleine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å oppklare noen småting her.. Så lenge vi snakker om å parallell koble kabinetter er det likegyldig hvor høy impedansen i hvert enkelt kabinett er.. Det er summen (den totale impedansen) du henger på utgangsterminalen som spiller noen rolle.

5.33 ohm er 0 problem på en 4 ohms tapning/utgang.

Den nominelle impedansen på kabinettet skal helst være noe høyere, elller tilsvarende impedanse innstillingen / merking på forsterkertgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemstilling.

Marshall 1960 som er 4ohm eller 16ohm. (Som til nøds kan splittes til 8ohm + 8ohm).

I tillegg har jeg et Randall 2x15 kabinett som jeg mener er 8ohm.

Irriterende at det ikke står noe på terminalen på 2x15, men man kan jo bare måle impedanse verdien, så får man en pekepinne på resistansverdien.

Finnest det ikkje motstander som tåler såpass mye effekt som man kan seriekoble med 8ohm kabinettet?

Eller vil det virke negativt på noe igjenn?

"men man kan jo bare måle resistans verdien, så får man en pekepinne på impedanseverdien." mener du.. :)

Du kan jo også åpne kabinettet og lese hva elementene er merket med..

Du kan jo bruke motstander til å endre impedansen, men du mister jo effekt da.. og en seriemotstand vil påvirke elementenes Q verdi temmelig mye. Noe som ofte er ganske uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impedansen lar seg nok ordne. Men hvordan låter det?

Vil ikke kabinettet/høytaleren med lavest impedanse spille høyere?

Problemet er vel å få til et oppsett som låter bra og balansert,

når det ikke er lik impedanse?

Det er avhengig av flere faktorer, elementenes grunnfølsomhet og antallet elementer i hvert kabinett. Kan slå ut begge veier med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet for min uttalelse er selvfølgelig at det er like høytalere med forskjellig impedanse.

At det er andre faktorer som også spiller inn er jo åpenbart, men jeg tror du bare forvirrer

med å bringe det inn her.

Vel ok, nå så ikke jeg nevnt noe sted at det var snakk om samme element type, og jeg finner det relativt sannsynlig at det fort kan være snakk om ulike elementer.

Følsomheten avhenger også av hvordan elementene er koblet sammen i kabinettet. Sammenlignet med et enkelt element gir et kabinett med 2 elementer koblet i parallell, ca 3db bedre følsomhet i praksis. 4 elementer i serie + parallell gir gjerne 3-6db økt følsomhet (hvis vi tar utgangspunkt i samme element type med samme impedanse og en lineær forsterker)

Dette er ikke et spesielt enkelt spørsmål, da det eksisterer noen variabler, og det er derfor ikke så enkelt å gi et entydig og forenklet svar. Jeg beklager hvis jeg forvirrer, men noen ganger er nå ting ikke så enkle å gi gode svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på prinsippene for hvordan det fungerer.

For å gjøre det enda mer komplisert kan jeg jo også ta med at en Celestion G12M 25w,

måler 97 dB, mens en G12H 30w måler 100dB. (de originale utgavene)

Forskjellen på 3 dBer da det samme som en dobling av wattstyrken på ampen.

Dette er målinger av effektiviteten til høytalere, og er dB målt med 1watt/1meter.

Denne målingen viser at 100w høytalere kan være helt nede i 94dB,

mens en 15w kan yte 100dB.

Men tilbake til hovedspørsmålet: Selv i kabinetter som bruker to forskjellige høytalere,

(og de er det jo noen av) har jeg aldri hørt om noe annet enn at begge høytalerne

har samme impendanse.

Du får det til å høres ut som noe helt uvesentlig, men det er kanskje en grunn til

at alle disse produsentene gjør det på den måten?

Eller tror du at det bare er for at det skal bli lettere å regne ut impedansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på prinsippene for hvordan det fungerer.

For å gjøre det enda mer komplisert kan jeg jo også ta med at en Celestion G12M 25w,

måler 97 dB, mens en G12H 30w måler 100dB. (de originale utgavene)

Forskjellen på 3 dBer da det samme som en dobling av wattstyrken på ampen.

Dette er målinger av effektiviteten til høytalere, og er dB målt med 1watt/1meter.

Denne målingen viser at 100w høytalere kan være helt nede i 94dB,

mens en 15w kan yte 100dB.

For å øke forvirringen enda mer.. Instrumenthøyttaler produsenter har en egen forkjærlighet for å måle følsomhet på samme måte som man gjorde det den gangen de første DIN standardene ble satt. Dermed måler de gjerne med en sinustone på 1khz og kun ved denne ene frekvensen.

Hvis et høyttaler element har en kraftig resonans ved denne frekvensen (slett ikke særlig uvanlig for et "Vintage" bredbåndselement på 10-15") så blir følsomhets tallet veldig høyt, men avgitt lydtrykk i mellomtonen ligger kanskje 10db lavere.

Et moderne element med lite oppbrytninger og en kontrolert/nøytal gjengivelse vil gi et lavt følsomhetstall målt ved 1khz, men det totale avgitte lydtrykket i mellomtone området vil i realitet kunne ligge 10db over elementet i eksempelet over.

Det skal ikke være lett..

Men tilbake til hovedspørsmålet: Selv i kabinetter som bruker to forskjellige høytalere,

(og de er det jo noen av) har jeg aldri hørt om noe annet enn at begge høytalerne

har samme impendanse.

Du får det til å høres ut som noe helt uvesentlig, men det er kanskje en grunn til

at alle disse produsentene gjør det på den måten?

Eller tror du at det bare er for at det skal bli lettere å regne ut impedansen?

Nå må jeg si jeg ikke følger deg helt.. Det vi vel snakket om her var et eksisterende kabinett, med ukjente elementer i, og med en ukjent følsomhet koblet i parallell med et nytt kabinett med 1 eller 2 elementer av ukjent følsomhet/type.

Hva angår følsomhet i forhold til kobling intern i et kabinett, så er det heller ikke her så likefremt som man skulle tro fordi det er en rørforsterker vi snakker om (som ikke har den teoretisk "riktige" effektdoblingen ved en halvering av impedansen) og måten man kan koble 2 eller 4 elementer på kan øke eller senke total følsonheten i forhold til 1 enkelt element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.