Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trøbbel med volumknott.


Anbefalte innlegg

Har fått litt problemer med gitaren min. Lyden kuttes hele tiden, for så å komme igjen - og kutte igjen. Det er rimelig upålitelig for å si det sånn. Volumpotten skraper også en del.

Har idag skrudd opp og loddet sammen hele elektronikken på nytt (les; fem ganger) for å være sikker på at alt var i orden, jeg testet at alt fungerte som det skulle, noe det gjorde, men så snart jeg hadde fått på nytt strengesett så begynte den å tulle igjen.

Noen som har en idé om hva som kan være galt? Har volumpoten tatt kvelden?

Jeg føler meg ganske hjelpesløs uten gitar, og kunne tenke meg å få i stand igjen snarest.

-E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- for å feilsøke volumpoten, kan du sette på en liten lask mellom der "hot- signalet" kommer inn på den, og til loddeøret som går til output. Altså lodde på en liten kabelstump, sånn at volumpoten blir inaktiv. Når du har testet, kan du bare klippe vekk den lille ledningen. da finner du ut om det er volumpoten eller noe annet som tuller med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frister lite å skru opp igjen gitaren igjen idag, så det for vente til i morgen. Tusen takk for svar, poster en oppdatering her i morgen! :)

har du sjekket om kabelen din er darlig, eller jack inngangen paa gitaren er darlig? Lyden burde vel ikle komme aa gaa hvis potmeteret er rart, naar du ikke rorer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sjekket om kabelen din er darlig, eller jack inngangen paa gitaren er darlig? Lyden burde vel ikle komme aa gaa hvis potmeteret er rart, naar du ikke rorer det.

Det er ikke uvanlig, med den typen feil i et potensiometer. Og med Castors råd kan man eliminere volumpot'en som kilde for å se hva som er hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har kommet fram til at det er femveisvelgeren som har tatt kveld. Satt å tuklet litt med det nå, og om jeg presser litt på den blir lyden borte.

pickupene er i orden, volumknotten fungerer, men hver gang jeg bruker volumknotten eller pickupvelgeren litt røft så kuttes lyden fordi det blir lagt press på en av ledningene som er koblet til femveisvelgeren. Nytter ikke å lodde på nytt, og bytte ledninger - prøvd alt. Så da er det vell bare å kjøpe ny femveisvelger da?

Eller tar jeg helt fullstendig feil her nå? Noen fler innspill?

Prøvde trikset ditt castor, det var ikke lyd uansett, så jeg gjorde sikkert noe feil- noe som fikk meg til å tukle med det som er nevnt ovenfor. ;)

Har noen noe brukbar gitarelektronikk liggende? Tenker da først og frems på pickupvelger -type femveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.