Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effekter live


ofulm

Anbefalte innlegg

Nei, jeg lurer ikke på effektpedaler og slikt. Det jeg lurer på, er hvordan man kan spille av for eksempel stemmer eller effekter midt inne i en sang (slik at det blir bra timet, seff), slik som Dream Theater gjør mye som f. eks. når de spiller The Dark Side Of The Moon eller Honor Thy Father, osv. Hvilket utstyr trenger jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En sampler.. :) Egentlig bare en boks, ja litt som en mp3 spiller der du legger inn lyd som du vil ha. Det er mange måter å trigge lydfilene på, men mange trigger de med en eltromme med trigger på. Bør heller ikkje være umuligt å få til et fotbrett(midi?) og la en lydfil være en pedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å gjøre det på.

Det kommer litt ann på om det må gjøres 100% i time osv.

Du kan bruke mp3-spilleren din, men da blir sjangsen for å få det helt nøyaktig mindre.

Av kabler kommer det litt ann på hva du skal koble det til.

Men om det skal kobles i mikseren på øvingslokalet så kan dere bruke "tape in"-inngangen og en minijack->rca kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri vert borti dette, så eg vet ikkje heilt kordan beste og billigste løsning på det er. Men en ting som slo meg, har du laptop? Da kan du kanskje kjøpe et av behringer sine midibrett et midi-interface og koble brettet til pc'en via interfacet. Og visst noen vet om et, eller at du finner et program som kan trigge samples på midi, så kunne bare pc'en stått gjemt unna menst du spiller. Om du klipper samplesene helt til, og programmet er brukende og du klarer å trykke på pedalen så bør det bli i time! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med looper pedaler som f.eks. BOSS RC-2 eller RC-20XL kan du legge inn samples fra PC-en hjemme, og ta med pedalen på øving/gig. Der velger du sample med en skruknott, og starter den med å trykke på pedalen. Pedalen kobler du rett til PA-anlegget. Det er den enkle løsningen som fungerer best med samples som ikke trenger å være 100% timet i forhold til tempoet på sangen.

Dersom du har rytmiske samples som skal times HELT til tempoet på musikken, så trenger du en mer avansert løsning. Da trenger du f.eks. en PC/Mac med f.eks. et studioprogram på. Så kjører du klikk-tempoet på en kanal, og selve samplet på en annen. Så ruter du klikket ut til høretelefonene til trommisen så han har riktig tempo og spille til, og så ruter du samplet ut til PA-anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum hum... Ok. Jeg har en gammel MP3-spiller og et multieffektbrett med AUX-inngang på. Kobler jeg MP3en inn i brettet og taper den fast på brettet vil det da funke? Og er det mulig å "lage knappen større" (siden play-knappen bare er sånn 5 x 3 mm i diameter) slik at jeg kan starte den med foten?

Tusen takk for alle svar! :)

Endret av ofulm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum hum... Ok. Jeg har en gammel MP3-spiller og et multieffektbrett med AUX-inngang på. Kobler jeg MP3en inn i brettet og taper den fast på brettet vil det da funke? Og er det mulig å "lage knappen større" (siden play-knappen bare er sånn 5 x 3 mm i diameter) slik at jeg kan starte den med foten?

Tusen takk for alle svar! :)

Tror dette blir litt så som så...

Løsningen er å kjøre spora du vil spille av fra en Laptop med et musikkprogram (Logic, Pro tools, nuendo e.l)

Husk seperat klikk til trommisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen; takk for alle svar :)

Men ok, et litt annet spørsmål (for all del, kom fortsatt med svar på det forige):

Bandet mitt skal spille til en playback (som varer gjennom hele låten), og trommisen vår trenger klikk. Hvilket program skal jeg bruke til å kjøre et spor med playbacken + klikk til trommisen, og et annet spor til anlegget med kun playbacken og hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.