Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefal et band!


Holyman

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Earth

Dette regnes som et "drone metal" band, men det er egentlig lite metall over det spør du meg. Det er dog dronete/saktegående/monotont/repetativt på en melodiøs måte. Lite/ingen vokal på de fleste av albumene. For min del er dette musikk jeg liker å høre mens jeg leser. Det kan sies at instrumentene som står i fokus er gitar, keyboard, bass og trommer/perkusjon

Med dette anbefaler jeg plata Hibernaculum som inneholder 4 låter som alle er fengende melodiøse, men repetativt på en bra måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt god, gammeldags prog-rock så vil jeg anbefale:

Band:

Genesis

Historie:

Startet i 1967, men fant sin sjanger rundt 1970. Bandet startet som en "låtskrivingsliga" som hadde som mål å skrive gode sanger for andre, men etter hvert ble musikken for kompleks til at noen ville spille den. De begynte derfor å fremføre musikken sin selv. Vokalist Peter Gabriel hadde delvis sceneskrekk, og begynte derfor å kle seg ut på konserter, noe som ga bandet et teatralsk image.

Mellom 1970 og 1975 hadde bandet sin beste periode (IMO), og nedturen startet da Peter Gabriel sluttet som vokalist, og trommeslager Phil Collins tok over som vokalist.

Album/låter:

- Nursery Cryme (The Musical box)

- Foxtrot (Supper's Ready)

- Selling England By The Pound (I Know What I Like (In Your Wardrobe))

"... During this period Hackett became an early user of the electric guitar "tapping" technique, which was later popularized by Eddie Van Halen, as well as "sweep-picking", which was popularised in the 1980s by Yngwie Malmsteen."

Edit: for dere med Spotify, god låter her: http://open.spotify.com/user/ingunnn/playl...6txaKhvNH3ys46b

Endret av perottol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freak Kitchen

Ikke bare for gitarister. Ja, gitaren er til tider heftig, men låtene er også gode. Og trommeslager Björn Fryklund er rimelig heftig. I motsetning til mange andre band i samme sjanger er dette langt fra et flinkisband. Bassist Christer Örtefors er egentlig vokalist, men ville gjerne være med i bandet. Det fikk han om han lærte seg å spille bass. Noe han gjorde. Kjernen i bandet er fortsatt Mattias IA Eklundh.

Utgivelser

Organic (2005)

Move (2002)

Dead Soul Men (2000)

Freak Kitchen (1998)

Spanking Hour (1996)

Appetizer (1994)

Jeg synes alle platene har sin sjarm, men de senere har bedre låtskriving rent generelt. Anbefaler Move for å nevne én plate.

Noen låter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har normalt ikke sansen for Death Metal, men da jeg hørte en plate med danske Mercenary i fjor fikk jeg bakover sveis. De kaller det vel melo-death :) Siste plata heter Architect of Lies og er foreløpig den eneste plata jeg har hørt med dem, men skal definitivt sjekke ut tidligere materiale også.

Hjemmeside på mercenary.dk

+1 Mercenary er fett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Free

Free er eit blues/rock band frå England som oppstod i 1968 med medlemmene Paul Rodgers (vokal), Paul Kossoff (gitar), Andy Fraser (bass) og Simon Kirke (trommer). Bandet er mest kjent for All Right Now, men det er mykje meir med Free enn bare All Right Now. Free består av fire gode musikere, ein sjelful gitarist med ein heilt enorm vibrato + ein herleg gitartone, ein vanvittig oppfinnsom og stødig bassist, ein vokalist som sjølv Ian Gillan og Robert Plant kan vere misunnelege på og ein trommis som virkeleg veit korleis det er å groove. Vil nok tro at bandet var inspirert av artister/band som Cream, John Mayall & the Bluesbreakers, BB King, Fleetwood Mac, Freddie King, The Jimi Hendrix Experience osv....

Vist du skal sjekke ut eit album, så sjekk ut Fire and Water, som nok er bandet's beste album. Eg vil også anbefale dei andre, men dei krever litt meir tid og høyring, du må nesten setje deg inn i musikken før du begynner å like det.

Anbefaler dette bandet for folk som liker band som Cream, Fleetwood Mac, Led Zeppelin, Deep Purple, The Jimi Hendrix Experience, BB King, Freddie King, Bluesbreakers... generelt band som var med i den britiske bluesinvasjonen i Storbritania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg komme med en til?

Taste!

Bandet Rory Gallagher var med i, han var en gitarist helt på høyde med Eric Clapton og de andre virkelig store navnene i blues/rock-historien. Mener å huske han vant over Clapton i en eller annen "beste gitarist"-kåring tidlig på 70-tallet... Anyways, liker man Cream, Hendrix og alt slikt er dette tilfredsstillende, samtidig som Gallagher er veldig melodiøs og ofte nesten over i jazz. Og han har noen kule sax-soloer på andre skiva, On The Boards, som også er den jeg anbefaler å sjekke ut. Sjekk ut sangen "What's Goin' On"!

Er forøvrig mange her inne som tydelig er interessert i rock fra 60/70-åra, men kun hører Deep Purple, Sabbath, Cream etc. Fet musikk det, men som vanlig er mye av det feteste i undergrunnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arch Enemy

Svensk/tysk melodisk Death Metal band med kvinnelig vokalist (Angela Gossow). De er aktive nå i dag!

Besetning: 2 gitarister, 1 bassist, 1 trommeslager, 1 vokalist

Må si at Rise of the Tyrant er det beste albumet deres, som kom ut i 2007. Blood on your Hands og Revolution Begins er knallbra sanger, også har vi Nemesis som er fra det eldre albumet Doomsday Machine (2005).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.