Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefal et band!


Holyman

Anbefalte innlegg

Bloodsimple. Et amerikansk metal band. Vanskelig å sette det bandet i bås. Vokalen growler, og gitarene låter tungt, det grover fælt. Vokalisten er eks-vision of disorder-medlem. Så da veit dere at det bare må bli bra!

Sjekk ut plata A cruel world.

Spesielt gode sanger, Straight Hate og og Cruel world.

Scar Symmetry.

Et svensk melodic death metal-band. Umulig å velge sang eller album, alt banker vanvittig godt! Men en sang kan nevnes: dominion fra albumet Symmetric in Design ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Junipher Greene - for folk som liker band som Deep Purple, Led Zeppelin osv...

Junipher Greene er eit norsk progrock band frå Oslo området. Bandet bestod av Helge Grøslie (pumpende hammond orgel og vokal, også kjent frå Titanic med plata Eagle Rock), Freddy Dahl (gitar, hovedvokalist), Bent Åserud (gitar, el.fele, vokal og fløyte), Øyvind Vilbo (bass) og Geir Bøhren (trommer og vokal). Gjennombruddet til Junipher Greene kom da dei varmte opp for Deep Purple i Njårdhallen i november 1970. Bandet gav alt dei hadde, og det skal ha vert sagt at dei spilte Deep Purple av scenen. Etterpå fekk bandet platekontrakt med Sonet og det resulterte i Noreg's første dobbelt album. Junipher Greene's Friendship er kanskje Noreg's aller beste album igjennomtidene.

Eg anbefaler bandet sterkt, og Friendship er eit musikkpensum for ein kvar nordmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorpsycho

Holdt på siden slutten av 80-tallet. Det tidlige er punk/hardrock, så ble de mer pop/rock og nå er de mer progresive og skotittende til tider...

Hm, liker du punk, sjekk ut første EPen, Maiden Voyage, låta Politician. Liker du rock 'n' roll, kanskje sjekk ut plata Phanerothyme, og Landslide og Go to california. Liker du hard rock, skjekk plata Timothys Monster og Demon Box. Liker du jazz, hør In the fishtank 11, som de lagde sammen med Jaga. Liker du prog, skjekk sisteplata Little Lucid Moments. Men alt anbefales. Verdens desidert beste band! Diskusjonen er herved avsluttet.

Det er flaut å være norsk og like musikk uten å elske Motorpsycho folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dinosaur Jr.

1980-tallet på sitt aller ypperste. Punkete, bråkete støy-rock/pop. Kan knapt synge, men det er helt sykt bra.

Andreplata "You're living all over me" er bare fantastisk. Låter som Little fury things og Sludgefeast er viktige å kjennskap til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg; hører dere alle på death/heavy metal??? Hva har skjedd med den gode gamle rock'n rollen!?

De tre bandene jeg skal anbefale er ikke akkurat ukjente, så jeg regner med at alle her har hørt om dem. Det er også band som har holdt på lenge, men de to første lager råbra musikk enda!

________________________________________________________________________________

_____________________________________

U2 må jo være kanskje noe av det største som har skjedd denne verden.

Det er rock.

Sjekk ut Sunday Bloody Sunday fra Rattle and Hum filmen. Det var da jeg forelsket meg i det bandet!

Kanskje beste albumet: Joshua Tree.

Noen av de beste låtene: With or Without You, Sunday Bloody Sunday, Where The Streets Have No Name, Pride (In The Name Of Love), I Still Haven't Found What I'm Looking For, New Years Day.

Bandet har holdt på siden tidlig på 80-tallet og holder på enda. Kommer med ny plate 4. mars!

________________________________________________________________________________

______________________________________________

Bruce Springsteen og og fantastisk.

Rock!

Et av de beste albumene: Born To Run.

Noen av de beste låtene: Born To Run, The River, Born In The USA, Cadillac Ranch, Badlands, Candy's Room, Thunder Road, Backstreets, Jungleland, Roulette, The Promised Land.

Han er verdens og tidenes beste live-artist, låtskriver og han har aldri latt berømmelsen gå til hodet på seg. Han er den eneste med så mange millioner fans som er så jordnær.

Han og bandet hans E Street Band har holdt på siden 1973 og holder på fremdeles. Springsteens 16 stiduoalbum kommer nå 27. Januar.

HER ER EN LITT ROLIG SANG FRA DET NYE ALBUMMET SOM ER PÅ VEI:

http://www.youtube.com/watch?v=RWJbJ5FGeD0

________________________________________________________________________________

_____________________________________________

The Police

Knallstilig band.

Synd at de er splittet opp nå... Tror de splittet opp på 80-tallet en gang.

Sjangeren er en blanding av jazz, pop og rock.

Noen av de beste sangene er: Message In A Bottle, Every Breath You Take, King Of Pain, Walking In Your Footsteps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jellyfish

Ekstremt undervurdert popband fra San Francisco.

Ga ut to plater som jeg aldri blir lei.

Bellybutton i 90 og Spilt Milk i 93.

Beatles, Queen og Beach Boys er det vel logisk å trekke sammenligninger med.

Fantastiske vokalharmonier og arrangementer som ikke står tilbake for noe.

Er også endel meget bra studiomusikere på disse platene bla Patitucci og Lyle Workman.

Bandet har fortsatt en loyal undergrunns fanbase kanskje spesielt i musikerkretser så det er

sikkert noen her som har et forhold til de.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg; hører dere alle på death/heavy metal??? Hva har skjedd med den gode gamle rock'n rollen!?

Du har fortsatt problemer med å akseptere andres musikksmak? Har vært MANGE andre anbefalinger her inne som IKKE har vært metall.

Back on track:

Through The Eyes of The Dead. Ballefet death metall fra statene. Sjekk ut plata Malice.

August Burns Red. Fem sinte, kristne gutter fra bibelbeltet i USA. Elsker dem, så de live for noen måneder siden på John Dee, var uten tvil en av de feteste konsertene jeg har vært på. Gutta er kjempehyggelige også, og kom ut etterpå og snakket med oss. Også stort pluss for at de spiller med Havaianas på scenen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiohead

Sjanger: Alternative rock, Pop, electronica

De holder fortsatt på.

Det er ikke noe ukjent band akkurat, men du verden for et band!

Jeg tror det er lurt å starte med plata "OK Computer", der låtene "Paranoid android" og "No surprises" er fine å starte med. Flere låter som er verdt å sjekke ut er "Creep" og "Anyone can play guitar", fra plata "Pablo Honey" og "Fake plastic trees" fra plata "the bends". Om du liker elektronika, er plata "Kid A" flott, da spessielt førstelåta "Everything in it's right place", og låta "Idioteque" er også meget bra.

Dette er bare å røre overflata, det er MYE fantastisk musikk å hente i resten av låtene.

Edit: Holyman mener at "In rainbows" er den klart beste plata, og siden jeg desverre har fått hørt alt for lite på den, kan jeg ikke motsi ham ;)

Endret av Amundeik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jennifer Gentle

Sjanger: Psykedelisk/Rock/Folk

De er aktive i dag.

Jennifer Gentle er et psykedelisk rock/folk/indie-ettellerannet band, av italiensk nasjonalitet. De holder seg for tiden stort sett til 3-4 minutters låter, men har tidligere gitt ut bl.a. en liveplate sammen med Makoto Kawabata fra Acid Mothers Temple, der de spiller en slags psykedelisk jamsession. Det er i alle fall ikke klassisk poplåt-struktur.

Hørte vokalisten i Mars Volta anbefale dem, i et intervju. Fant fram på myspace, og må si jeg har litt sansen for dem selv. Bandnavnet er tatt fra teksten til Pink Floyds "Lucifer Sam" fra The Piper at the Gates of Dawn ("Jennifer Gentle, you're a witch..."). Det bør derfor ikke være noen bombe, at musikken bærer preg av å være veldig inspirert av Syd Barretts Pink Floyd. Dette, blandet med elektrisk og psykedelisk garagerock, og i blant en del akustisk instrumentering som kan sette et litt folkrock-aktig preg. Det høres nokså lekent ut, og har (på de fleste av utgivelsene) hatt et retro-lignende sound. Ikke typisk retro, men når jeg selv hørte dem første gangen, gikk tankene umiddelbart til 60-tallet.

Låtene og filmene som ligger på myspace-siden deres, synes jeg er veldig representativt for hva de holder på med.

Endret av Gersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiohead

Sjanger: Alternative rock, Pop, electronica

De holder fortsatt på.

Det er ikke noe ukjent band akkurat, men du verden for et band!

Jeg tror det er lurt å starte med plata "OK Computer", der låtene "Paranoid android" og "No surprises" er fine å starte med. Flere låter som er verdt å sjekke ut er "Creep" og "Anyone can play guitar", fra plata "Pablo Honey" og "Fake plastic trees" fra plata "the bends". Om du liker elektronika, er plata "Kid A" flott, da spessielt førstelåta "Everything in it's right place", og låta "Idioteque" er også meget bra.

Dette er bare å røre overflata, det er MYE fantastisk musikk å hente i resten av låtene.

IMO regnes Radiohead som pre-In Rainbows og post- IN Rainbows. Den plata er uendelig beyond alt de har gjort før. Jeg var blodfan før den plata kom, men nå virker egentlig alt det gamle som bare fjas sett i forhold til hva de har gjort på In Rainbows. Anbefaler den skiva på det aller aller aller sterkeste. Man vokser på den!

On Topic:

My Bloody Valentine

Enda et skoleband man bare MÅ ha kjennskap til. Mer eller mindre de som definerer Shoegaze som sjanger, slik de fleste mener det skal være. Irer, gitt ut to studioskiver (Is'nt everything 1988 og Loveless 1991) og masse EPer (den som er mest verd å nevne er vel kanskje You made me realise EPen) Dette er pop og støy og utallige pedaler.

Loveless er så bra at du liker den uansett hvilke n låt du setter på. Så egentlg bare startpå topp med Only Shallow. Min favoritt er alikavel kanskje When You Sleep. Is'nt everything er om mulig litt vanskeligere å komme inn på med det første, men låta (When You wake) You're still in a dream er umulig å ikke elske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Darkane

Svensk death/thrash

Alvorlig tøft for de som liker litt hardere thrash som samtidig er melodiøs.

Anbefalt musikk: Hele Expanding Senses og Demonic Art. Layers of Lies er ikke så verst, men gitarproduksjonen gikk litt ned fra albumet før som var Expanding Senses. Demonic art (2008) er helt sinnsyk. Har hørt på den konstant i to uker nå. Gitaristene er alvorlig flinke teknisk sett og lager ganske intrikate riffstrukturer samtidig som de ikke er repetative. Hør førstelåta fra Expanding Senses som heter Innocence Gone! Fy faen! :D Skulle satt den inn som embed, men er helt tilbakestående når det kommer til internett. Brukes bare til epost og andre skitne aktiviteter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig flinke gitarister som spiller intrikate riffstrukturer høres ganske fælt ut spør du meg, får anbefale noe skikkelig musikk:

Elektro ompaniet

Elektronikajass - Sykt kul delvis programmert jasset elektronika som plutselig bryter ut i ekstreme improvisasjonspartier

Har gitt ut to plater, elektromecanibalism og Toskedalen. låter å sjekke ut:

Dovregubben, Den fine, Tuffy did a dubby, Club fønix (rhodes-soloen på denne er fantastisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.