Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefal et band!


Holyman

Anbefalte innlegg

Tror vi hadde en sånn tråd ei stund, men fant den ikke, uansett:

Regler:

1) Anbefal et band

2) Si noe om det (sjanger er viktig å nevne, også om de gir ut plater forsatt eller slutta i 1973, land de er fra osv)

3) Si ei plate og en eller flere sanger som er bra (sånn at folk har noe å søke på på youtube!)

Enklere blir det ikke, og husk, det er lov å annbefale alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har normalt ikke sansen for Death Metal, men da jeg hørte en plate med danske Mercenary i fjor fikk jeg bakover sveis. De kaller det vel melo-death :) Siste plata heter Architect of Lies og er foreløpig den eneste plata jeg har hørt med dem, men skal definitivt sjekke ut tidligere materiale også.

Hjemmeside på mercenary.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med Dungen

Svensk pop/rock/psykedelisk rock/folk-band. Frontmann Gustav Ejestes og gutta i bandet er et must i platesamlinga. Alt fra syre-rock til nydelige poplåter! Virkelig et fantastisk band! Holdt på siden begynnelsen av årtusenet! Synger på svensk!

Vanskelig å bestemme seg for hvilken plate... Men begynn med Ta det lungt fra 2002 og hør Panda, førstesporet. Hvis du syns det ble for pop-ish, hør låta Fest fra "førsteplata" Stadsvandringar. Den nye plata "4", har fått fantistiske kritikker, men som en som har følgt de i mange år syns jeg den skuffer litt, men låta "Ingenting er sig likt" er bare helt nydelig!

Anbefales på det aller aller aller sterkeste!

Edit. jeg ble ikke først læll! Konge! Håper denne er aktuell for sticky!

Endret av Holyman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islands

Kanadisk indie pop/rock-gruppe dannet av et par av medlemmene fra Unicorns. Spiller melodiøs musikk, med mange kule rytmer. Nye platen, Arm's Way er mer gitardrevet og "ordinær" enn den første, men fremdeles verdt å sjekke ut. Anbefaler å høre på debuten deres, Return to the Sea fra 2006, hvor de blant annet får hjelp av folk fra Arcade Fire.

Sjekk ut sangen "Rough Gem"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Album Leaf

Kjernen er vel egentlig Jimmy LaValle fra San Diego, California. Electronica. Stemningsfult men absolutt ikke kjedelig. The OC er veldig glad i The Album Leaf. Det samme er CSI og CSI:Miami. Kjernen av musikken er Rhodes og komplekse, men ikke "in your face" beats. Mitt yndlingsband som fremdeles er aktive.

Deres beste album er In A Safe Place, og det er så mye forskjellig på det albumet at det er vanskelig å anbefale bare én sang. Twentytwofourteen er vel et sted man kan starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cry Of Love

Bandet er dessverre oppløst for lenge siden.

Kan vel kategoriseres som rock/hardrock med blues og faktisk countryriff. Nydelig blanding.

Albumet: Brothers (1993)

Mer fengende musikk skal man se lenge etter. Nydelig gitartone med fantastisk kule riff og hylende god vokalist. Synd de ikke ble større.

Sanger jeg anbefaler:

Peace Pipe

Too Cold In The Winter

Bad Thing

Highway Jones

Carnival

Pretty As You Please

Dette er det beste jeg har hørt på lenge. Sist gang jeg ble så positivt overrasket var da jeg hørte GNR for første gang.

Edit*

Sjekk Bluesrock-posten for positive tilbakemeldinger.

Endret av ChrSB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radka Toneff

Norsk jazzsanger som døde tidlig på 80tallet. Stoffmisbruk, depresjon o.s.v. Vi kjenner historien før den er fortalt.

Album: Some Time Ago - A collection of her finest moments.

Albumtittelen sier mye. Dette er for de som tenner på mørkhåra jazzgudinner! ;) Vi får høre b.l.a. høre noen av den tradisjonelle "skremselsjazzen" som på denne plata ikke er skremselsjazz. Helt fantastisk. Jeg mener at dette kanskje er det største innen jazz som er avla i norge. Som en liten ekstra overraskelse er det også et par Dylan-låter i ny og flott innpakning. :) I tillegg til hennes egne låter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lightspeed Champion

Superkoselig indiepop. Debutplata kom i 2008. Har også diverse EP'er tror jeg. Er fortsatt aktiv.

Falling of the Lavender Bridge kom tidlig i 2008 og ble årets plate for min del.

Veldig gode låter og en fantastisk produksjon.

Sjekk ut det 10 minutter lange mesterverket Midnight Surprise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) The Faceless

2) Amerikansk teknisk death metall. Sinnsykt fett, med mange underlige soloer.

3) Sjekk ut platene Akeldama og Planetary Duality. Bandet er fortsatt aktivt, og turnerer for tiden med Meshuggah og Cynic i statene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dillinger Escape Plan

Holdt på siden 97' og spiller mathcore/hardcore

Anbefalt plate? Platene er veldig forskjellige. Ihvertfall den nyeste. Men sjekk ut "Miss Machine" og "Ire Works"

Låter: "Sunshine the Werewolf", "Milk Lizard", "43% Burnt"

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opeth

Et svensk progressiv/melodisk death(?) metalband.

Veldig variert musikk av veldig erfarne gitarister.

Vokalene skifter mellom growls og skikkelig fine toner.

Samme gjelder instrumentene. De kan gå fra de mest heavy rifferene til akkustiske mellomspill i sanger. Låter dritfett!

Så vidt jeg vet det så har gitaristene i Opeth drevet med en del jazz og blues i fortiden. Og dette kan man enkelt høre enkelte steder i musikken deres.

Skulle jeg kåre det mest talentfulle metalbandet, så ville det kanskje blitt Opeth.

Musikken deres har mye følelse og stemning. Veldig ofte litt dyster or "trist" stemning.

Anbefalt plate: veldig vanskelig å si.. Platene er litt forskjellige i stilen og personlig liker jeg det meste av dem. Men kan prøve å rangere litt..

1. Watershed

2. Deliverance

3. Ghost Reveries << Litt mildere enn de andre platene.

Et pluss: De bruker PRS-gitarer og Laney-forsterkere. Ikke typisk "ESP/Mesa Boogie"-greie.

Likevell har de feitere lyd enn de fleste metalbands.. :P

EDIT: Faen!

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.