Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger utstyr til hjemmestudioet mitt


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ute etter et lydkort for tiden. I alle fall tror jeg det... Det har seg slik at jeg vil sette opp mitt eget lille hjemmestudio så jeg kan spille inn litt gitar og keybord (keyboardet mitt er nyinnkjøpt og har midi) og legge til bass og trommer via programmer på PCen. For en tid tilbake siden kjøpte jeg cubase ved et uhell (det var egentlig ikke det programet jeg var ute etter), men nå får jeg visst bruk for det. Jeg fikk også kjøpt Guitar Rig 2 av en venn ganske billig. Nå har det seg slikat jeg må jo spille inn låtene mine til PCen. Jeg tror guitar rig kan brukes som forsterker på PCen, stemmer ikke det? I første omgang vil jeg bare spille inn noen låter uten vokal, men med god lyd. Budsjettet mitt er på ca. 2000,- pluss minus. Jeg vil nok kjøpe meg en mikrofon etterhvert også. Hva trenger jeg da for å få igang hjemmestudioet mitt?

Jeg skal kun spille inn ett instrument om gangen, men jeg vil gjerne ha mulighet for å kunne høre på de andre instrumentene som er lagt inn på PCen med headset mens jeg spiller in et nytt instrument. Jeg vet ikke om det er mulig, men...

Sammenlagt vil jeg altså kunne spille inn midi, gitar, vokal og muligens bass. Regner med at det bare er et bra lydkort jeg trenger, men jeg kan ta feil. På lydkortet ønsker jeg i alle fall to kanaler så jeg kan synge samtidig som jeg spiller gitar.

Det eneste jeg har sett på så langt er en UX2, men jeg vil gjerne vite hva dere mener er best, hvorfor og hva den kan gjøre.

Hva trenger jeg og hva bør jeg kjøpe? Jeg har forresten Windows. Tusen takk for svar :)

Forklar forresten gjerne de tekniske begrepene dere bruker. Jeg er ikke så flink med det ennå.. :)

Endret av AndreasH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...Produkt_ID=2977

Dette oppfyller vel alle kravene dine.. :) Mulighet for 2 spors opptak samtidig, dirkete monitoring, midi.

Og ja, for å bruke mikrofon seinere, trenger du bare kabel.. :) Lydkortet har "phantom power" så du har både mulighet til å kjøpe kondensator mikrofon(studiomikrofon) eller dynamiske mikrofoner("vanlige" mikrofoner). Det er fult muligt i cubase og høre de andre instrumentene menst du spiller inn, ingen problem.. :) Dette vil takle mikrofon, bass og gitar og alt annet du vil finne på å koble til.

Det dette lydkortet har i forhold til UX2'en er mulighet for midi. Det som er greit med at du har midi på keyboardet og på lydkortet gir deg jo mulighet for å bruke keyboardet til "trommer".

Det er også rett det du sier om guitarrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forrsten er Zoom G2 pedal til gitaren. Kan den brukes som lydkort? Blir det bra i så fall? Og hvordan bruker jeg den i så fall?

Trenger jeg forresten en preamp eler trenger jeg ike det siden jeg har Guitar Rig? Og i tilfelle jeg tenger det, følger det med i noen av de hittil anbefalte lydkortene eller eventuelt i Zoom G2en?

Håper jeg kan få svar på disse spørsmålene. Jeg har tjent inn nok penger og sitter med omkring 3000,- som jeg venter på å svi av :)

Endret av AndreasH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, hej, som Knugen säger så fungerar UX2:an perfekt till det du ska göra, jag har en sån själv och spelar för tillfället in allt med den, bandet inkluderat (förutom trummorna för då behöver vi mer kanaler). Köper du den så följer Gearbox med (eller i den nya versionen så följer Podfarm med) och då kan du sälja Guitarrig (testa bägge programmen ordentligt först) och köpa mikrofon för pengarna.

Du behöver inte en extern preamp om du kör med UX2:an, det finns inbyggt i ljudkortet. Preamp är ingenting du behöver tänka på så här i startgroparna, det kan du köpa till senare om du inte är nöjd med UX2:ans preamps.

Alla Midi-keyboards nuförtiden har väl USB, har de inte? Rätta mig gärna om jag har fel :) . Har ditt midi-keyboard USB-utgång?

Vad är det du ska spela in med mikrofonen? Sång? Gitarr genom förstärkare? Akustisk gitarr?

Zoom G2 kan du använda som ljudkort men det är först och främst en multieffektpedal för gitarr och jag tror inte att du kommer att få samma ljudkvalitet med den på sång mm. Jag har å andra sidan bara testat att spela in gitarr genom den (jag var inte nöjd med resultatet), men jag har inte testat att köra sång genom den så det är bara en gissning.. eller vet du vad, nu surrar jag big time. Jag tänkte på Zoom G2.1ut, DEN kan du använda som ljudkort, inte G2:an. Beklagar :)

Mvh Mathias

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Da ser det ut som jeg skal gå for en UX2 og bruke den innebygde preampen. Mikrofonen jeg skal koble til blir til akustisk gitar og vokal... Fungerer det fortsatt da?

Og ja, keyboardet mitt har USB. Det er et Yamaha PSR E413 :)

Og hvis jeg kjøpte UX2 fra Sound1 følger det med GearBox, men det står ikke noe om PodFarm. Er Podfarm veldig mye bedre? Og hvor får jeg i så fall tak i podfarm med på kjøpet?

Endret av AndreasH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis jeg kjøpte UX2 fra Sound1 følger det med GearBox, men det står ikke noe om PodFarm. Er Podfarm veldig mye bedre? Og hvor får jeg i så fall tak i podfarm med på kjøpet?

Det finns 2 olika UX2-versioner, den "gamla" Toneport UX2 och den nya versionen som heter Podstudio UX2 . Jag har inte provat Podfarm så jag kan tyvärr inte uttala mig om huruvida Toneport är bättre än Gearbox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har TonePort UX2 selv. Den er ikke så bra som mange sier. Egenstøyen til preampen er ganske stor i forhold til andre preamper jeg har vært borti. For gitar funker det bra, da lyden ikke går via preampen. Det skal heller ikke mye til på line-inngangen før det klipper (F.eks hvis en ønsker å bruke en separat preamp som kobles til TonePortens line-inngang). Det som er bra med TonePort er at man kan har stor valgmulighet med hensyn på simulering av ulike utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen dere! Jeg har ennå ikke klart Ã¥ bestemme meg. Jeg støttet pÃ¥ en Behringer BCA 2000 og da ble jeg i tvil. Hva mener dere er best her og hvorfor? Det er kun snakk om at jeg skal recorde ett og ett instrument, sÃ¥ jeg trenger lav latency og god lyd med lite bakgrunnsstøy, i tillegg til at jeg bør være i stand til Ã¥ spille inn vokalen samtidig som jeg spiller inn f.eks. akustisk gitar. Jeg skal spille inn El-gitar, akustisk gitar, piano (MIDI) og vokal.

Hvilket lydkort mener dere vil være best for meg? Jeg har lyst på god lyd slik at musikken faktisk høres bra ut... :P

Forresten oppdaget jeg at BCAen har 3 inputs hvorav det er 1 mono og 1 stereo. Vil dette si at jeg ikke kan spille inn vokal og gitar samtidig?

Jeg antar at den tredje er MIDI-input?

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.