Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hordan spiller jeg denne hammer-on/pull-off soloen?


AndreasH

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lyrer på hvordan jeg kan spille det stykket gitaristen spiller i denne sangen på 2:32. Slik det er nå bruker jeg hammer-ons hele tiden bortsett fra når jeg slår an B-strengen på bånd 13. Da bruker jeg plekteret... Det jeg har problemer med er å gå fra 15. bånd på B-strengen til 15. bånd på E-strengen. Slik det er nå bruker jeg kun pekefingeren til å holde på 13. bånd E-streng hele tiden og ringefingeren til til to strengene på 15. bånd. Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg kan klare å lære meg dene? Bør jeg fortsette å bare bruke pekefingeren og ringefingeren eller bør jeg bruke noen andre fingre?

Takk for svar :)

Her er tabsene for akkurat den delen nederst hvor det står "Lick at the end of the song".

Endret av AndreasH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Jeg prøvde ut det nå og egentlig kjentes det mye bedre ut, men da gir det meg et nytt spørsmål... Nå tar jeg bare en hammer on på B-strengen, men da få jeg en litt fæl og uren lyd. Er dette noe man skal trene seg til å få vekk eller er det bare slikt som skjer når man tar hammer-on på en åpen streng. Bør jeg bruke plekteret? Dersom jeg bruker plekteret får jeg et nytt problem nemlig at B-strengen varer me lenger enn de andre strengene og at lyden blir mye høyrere... Hvordan kan jeg fikse det i så fall?

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Jeg prøvde ut det nå og egentlig kjentes det mye bedre ut, men da gir det meg et nytt spørsmål... Nå tar jeg bare en hammer on på B-strengen, men da få jeg en litt fæl og uren lyd. Er dette noe man skal trene seg til å få vekk eller er det bare slikt som skjer når man tar hammer-on på en åpen streng. Bør jeg bruke plekteret? Dersom jeg bruker plekteret får jeg et nytt problem nemlig at B-strengen varer me lenger enn de andre strengene og at lyden blir mye høyrere... Hvordan kan jeg fikse det i så fall?

Tusen takk for hjelpen :)

Tror du burde bruke plekteret på B-strengen.

Det du kan gjøre for å ungå høyere og lengre lyd på B-strengen er å legge pekefingeren over det 12. båndet på både E og B-strengen, ikke bare blir det lettere for langefingeren å komme seg på 15. bånd på B-strengen, men du kan også ''drepe'' lyden med pekefingeren etter plekterslaget ved å lette litt trykk.

Utrolig rotete forklart, men håper det gir litt mening i alle fall. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg bare en hammer on på B-strengen, men da få jeg en litt fæl og uren lyd. Er dette noe man skal trene seg til å få vekk eller er det bare slikt som skjer når man tar hammer-on på en åpen streng[?].

Et tips: Så fort du spør deg selv om "den fæle lyden du får skal være sånn", så er svaret ALLTID "Nei, det må trenes bort." Når man spiller gitar, skal gitaren lage akkurat den lyden spilleren vil ha - om du slår deg til ro med noe litt surt/litt forvrengt/litt fælt, ender du fort opp med dårlige vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.