Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Explorer prosjekt


Anbefalte innlegg

Jeg har graphtech nut. EADG strengene har fått veldig fint rom og perfekt høyde. Har lagt følerblad under of filt til 0.30 mm høyere enn fretsene. H og E strengene har kanskje litt for brett "dal". Men kan fortsatt gå lavere med de. Jeg har i tillegg to til blanke oversadler som jeg kan begynne å file. Men tror jeg prøver det med å lage ett hakk i føleren.

Men er det viktigere å ha en god nut på en gitar med tremsystem enn en med fast bro? Jeg har i tillegg låsestemmeskruer.

Jeg synes det er viktig med en velfungerende nut på alle gitarer egentlig, men det er klart på en tremologitar får du jo veldig fort store problemer hvis nut'en kniper e.l. Men uansett gitar så er spesielt friksjon et kjempeproblem. Det som skjer er at strengespennet ikke blir likt på begge sider av nutten når du stemmer (grunnet at strengen hekter i nut) og så vil den gli litt igjen når du bender eller spiller litt hard på strengene slik at gitaren blir ustemt igjen.

graphtech og andre glatte materialer gir jo bedre forutsetninger for en DIY jobb selvsagt, da materialet er så glatt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ikke lett. Prøvde å stemme opp for å spille litt og høre. Kom ihverftfall ikke noen klikkelyder. Men er vanskelig å få ett inntrykk av hvordan det blir når nuten flytter på seg etterhvert som jeg stemmer, bender og spiller. Explorer headstocken hjelper ikke akkurat på den heller :P Siden strengene blir dratt ut til sidene på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen jeg bruker er denne: http://www.xxl.no/templates/gotoProdPage.a...oductid=9000822

Og ett lite tips til alle som er litt fisefine som meg, og som må vaske hendene hver gang man får olje eller annet dritt på de. Bruk lengre tid. Jeg har vaskesår på hendene. Man kan se spor etter hvor jeg gnikker hendene sammen når jeg vasker de. På oversiden av begge hendene. Men utsiden på venstre og innsiden høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter siste oppdatering i går kledde jeg kontrollrommet med alumineumstape og begynte jeg å lodde i elektronikken. Dere får ikke sett noen bilder av det. For loddingen min ser ikke ut i måneskinn :P Men ett av resultatene kan dere få se. Når ene loddingen løsnet og jeg skulle lodde nedi kontroll rommet glapp jeg loddebolten. Og resultatet ble dette:

n516779622_1937358_3208.jpg

Når jeg var ferdig fikk jeg kun lyd i bro mikken og den lyden var i tillegg veldig lav. Så jeg skrudde ut neck pickupen og sjekket at ledningen satt i. Og det gjorde den ikke så jeg satt på ledningen og prøvde igjen. Fikk fortsatt ikke lyd. Skrudde ut igjen begge mikkene og oppdaget at jeg hadde koblet på ledningen feil vei. Så alle sammen som skal lodde EMG mikker. Når dere kobler på hurtigkoblingen skal den lille pilen være MOT dere. Og når det var gjort så var det lyd i gitaren.

I dag skulle jeg skru på lokket til kontroll rommet. Som egentlig skulle være i tre, men det sprakk når jeg boret hull. Så da fant jeg en svart boks som jeg skjærte ut nytt i. Tilpasset det med dremmelen. Det trenger litt til finpuss før det er ferdig. Har ingen bilder av den prosessen siden kameraet var tomt for batteri. Etter det skrudde jeg inn et feste til batteriet i kontroll rommet.

Jeg har i tillegg montert straplocks og festet oversadelen. Den er bare så vidt festet med lim og tenkte å ha den på noen dager for å se hvordan den fungerer og hva jeg må gjøre med den. Skal og la gitaren få stå med strenger på noen dager før jeg justerer halsen og intonasjonen.

Jeg har prøvespilt gitaren i dag. Og jeg er veldig fornøyd. Halsen passer meg kjempefint. Og den banker alle de andre gitarene mine. Den balanserer perfekt når jeg står. Lyden er og kjempe bra. Elsker EMG 60 i neck.

n516779622_1937365_4712.jpg

n516779622_1937363_4375.jpg

n516779622_1937371_8314.jpg

n516779622_1937372_8692.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.