Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye rør til JCM800


Aphelion

Anbefalte innlegg

Slike knotter er det ikke på ampene mine. (jo det er det vel på mastervolum-modellen fra '84)

På de andre har det aldri vært slike knotter. (og ikke kretskort heller)

Alle Marshaller har et kort det er montert komponenter på. Alle jeg har og har sett bilde av har et lite vripotmeter eller skyvepotmeter til å justere bias på høyre side sammen med resten av bias kretsen. Hvis det mangler i dine er det sikkert veldig farlig og du bør sende dem til meg snarest.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvis du går inn på Amp archives og titter litt på gamle originale Marshaller,

kommer du til å se mange som ikke har den rare BIAS-knotten der.

Og jeg tenkte vel mer på at ampene ikke har slike printa kretskort, eller hva det heter.

Det er lissom bare mer en plate. På to av dem er det plater med veldig mange hull i,

og på de to andre er det bare hull der hvor komponentene er lodda fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på Amp archives og titter litt på gamle originale Marshaller,

kommer du til å se mange som ikke har den rare BIAS-knotten der.

Og jeg tenkte vel mer på at ampene ikke har slike printa kretskort, eller hva det heter.

Det er lissom bare mer en plate. På to av dem er det plater med veldig mange hull i,

og på de to andre er det bare hull der hvor komponentene er lodda fast.

Alle jeg har sett har enten pot eller skyvepotmeter, men jeg tviler ikke på at det ble levert noen uten. Marshall var ikke overdrevent nøye på hvordan de bygde amper på den tiden. Er jo ikke så mange igjen som er 100% orginale heller så det kan godt hende mange av de jag har sett er ettermontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble i hvert fall ikke montert justering for BIAS på Marshall før godt ut i '68,

men det er mange som har satt det på senere. Jeg har beholdt mine originale.

Men jeg lurer litt på om fokuset på BIAS justering er litt overdrevet for tiden.

Jeg behøver ikke lange tekniske forklaringer på 70% av ytelse på hvert enkelt rør o.s.v.

jeg har hørt den tekniske forklaringen mange ganger.

En meget erfaren gitarist og reparatør jeg snakket med for en stund siden sa det slik:

"Jeg tror jeg har hatt flere tusen amper inne til rep og overhaling, og jeg har sjekket og justert BIAS på alle.

Derfor har jeg aldri orket å justere BIAS på mine egne amper, jeg har faktisk aldri gjort det.

Men jeg har likevel hatt veldig bra lyd, og heller ikke mer problemer med ampene enn andre."

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo fint ann å bruke de rørene man har til de ryker, å så skifte. Men bryr du deg litt om lyden din skifter du en god del før!

Lyden blir jo gradvis dårligere og dårligere, men siden det tar lang tid så merker man ikke noe av dette, før man en dag putter i noen freshe rør og får en WOW opplevelse!

De som har brukt ampen sin en del med samme rør i flere år, og ikke hører noe forskjell med nye, kan liksågodt kjøpe seg en transistor amp eller evt. være glad for man kanskje ikke har et øre for tone! Det mener jeg 100%!!

Hadde det ikke vært for at jeg skifter rør i hytt å pine for å forske og prøve ut ting, så hadde jeg tatt et årlig skift.

jeg kjøpte en gang for lenge siden en brukt DSL. Det var ikke nye rør i den og jeg hadde den ca et år før jeg fant på å bytte! Det ble en heeelt annen amp med et Full retube kit fra JJ!

Når det gjelder biaspoter i gamle Marshaller ser jeg faktisk at noen har en fast resistor istedet for en variabel pot, men jeg er sikker på at absolutt aller fleste har en variabel resistor der.

VB

Endret av AC_DC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Marshall var ikke overdrevent nøye på hvordan de bygde amper på den tiden."

Det er kanskje derfor de låter så bra : )

Det er ingen krise hvis man setter i nye rør i ampen sin og ikke justerer bias, så lenge rør typen er den samme!

Alle rør drar en forskjellig platecurrent, og hvis man kjøper feks en matched quad som er blir litt hotte i ampen din slites de litt før enn kanskje nødvendig!

Men det er heller ingen fasit for hvor en bias skal stå heller! Feks på Eurotubes sier dem at i en DSL100 skal biasen være et sted mellom 80mV og 90mV. Spørs hvordan du liker å ha sounden.

Rundt 80mV for litt mer puch! Rundt 90mV for litt mer gain. Men ikke mer enn 90mV.

Til folk som vil bytte rør men ikke justere bias! Det er fullt mulig! Jeg sitter her med et matched quad fra JJ!

På pakka står det 28=. Det er ratingen på røra! Neste gang du bestiller rør, oppgi det nr. å du de sender deg rør med samme nr. så du kan bare slenge de rett inn!

VB

Endret av AC_DC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som sikkert forstår diagrammer og layouts på Marshaller, kan jo sjekke.

Jeg er temlig sikker på at BIAS justering først var mulig på Marshaller helt på slutten av 60-tallet.

Metro-amp variantene avviker nok fra originaltegningene på det punktet.

Har du hørt om de som bytter til nye rør og syns lyden blir ræv?

Det har jeg, og det står også mange gode beskrivelser av det på diverse Marshall fora.

Det er ikke sikkert at det låter bedre med nye rør hvis man kjøper billige rør,

og de som står i ampen fra før av er bra rør med mye levetid igjen.

Husk at det er antall timer spilletid som sliter ut røra, ikke hvor gamle de er.

Det er tvert i mot mange som mener at gamle rør både låter bedre,

og har lengre levetid enn nye rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spilletid som sliter på rør ja.

Hva er billige rør og hva er dyre rør? NOS?

Er klar over at det finnes de som syns lyden blir dårlig med et rørskift, men da har de enten kjøpt rør som låter dritt, eller så er ikke røra gamle nok til at det er no forskjell likevel. Utgangsrør trenger også rundt 50timer med spilling (ikke bare standby) før de låter optimalt.

Personlig styrer jeg unna kinesiske og russiske rør, men Winged C, =C=, EL34 er faktisk knall bra utgangsrør for marshall! Masse mid bark!;)

Også har vi GT, Groove Tubes, som er knall dyrt og liksom skal være så bra. Det eneste de gjør er å matche å remarke rør med logoen sin, så gud vet hva man får hvis men bestiller noe der ifra!:P heh!

Ellers så er JJ bra rør!

Og det meste NOS som er laget i England...

Mullard (IKKE reissue!!)

Sylvania osv...

VB

Endret av AC_DC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ifo hvis noen lurte på det så er det kun et fåtall fabrikker igjen som lager rør til gitarforsterkere.

RUSSIA

Reflector Corp, Saratov

Makes most of the tubes marketed by New Sensor Co. of New York under the "Sovtek" brand name. Some of these are old Russian types, others are made especially for export. Types in production: 2A3, 300B, 12AX7 (3 variations known), EL34 (3 versions), 6CA7 fat, 5AR4, 5881, 6922, 6EU7, 6L6GB, 6V6GT, 6072A, 6973, 7199, 7591, 7868, EL84 (2 versions), KT66, KT88, KT90, 6P15P. "Sovtek" also markets 5U4G, 5Y3GT, 6SN7, 6SL7, three 12AX7s and a few other types made at other factories. Note: there is no "Sovtek" factory. "Sovtek" is only an American brand name owned by New Sensor. New Sensor now owns the Svetlana brand name and is using on tubes manufactured by Reflector.

SED Winged C, St. Petersburg

A major Russian power-tube manufacturer. Formerly a part of the huge Svetlana collective factory, now independent. SED tubes are now distributed in North America and Europe by PM Components. Types in production: EL34, SV6L6GC, SV6550C, 300B, EL509, EF86, 6BM8, 6AS7, 3CX300A1, 6D22S, GP-5, and a long list of large power types for amateur radio, broadcast and industrial uses. KT88 and 12AX7 are have been recently introduced.

CHINA

Shuguang Electrical Factory No. 1

Owned by Korean firm Samsung. Shuguang makes most of the popular audio and guitar types, which are frequently rebranded by importers and OEMs. Types believed in production: 6L6GC, EL34 (3 types), 6550, KT100, 5AR4, 2A3, 807. Possibly 211, 845--unconfirmed. Shuguang's low-cost tubes are often seen in guitar amps. (Thanks to Chris Beeching for info.)

O&J Enterprises/Valve Art

Makes the following: 6L6GC, EL34, 6550A, KT88, KT100, 300B, 300B-C60 (graphite plate 60w), 5300B (graphite plate 80w 150mA), and 6300B (graphite plate 80w 180mA), plus possibly other types, at a factory in Changsha, Hunan. (Thanks to Wilfred ter Borg for type list.)

"Sino" factory in Beijing recently stopped making 12AX7, 12AT7, 12AU7, 6GH8, 6AN8 and other small tubes, due to a poor market and tough competition from Sovtek/New Sensor. It is said that Sino made the popular, low-cost 211s and 845s often seen in SE amplifiers; this cannot be confirmed. Sino is apparently no longer making any tubes. There are other tube factories in China. Most keep a very low profile. Some of these lesser-known factories specialize in transmitting tubes such as the 811A, 812A, 813, 3-500Z,4-400, 100TH, 833 and others. Such transmitting types are often branded with old American/European brands and sold without notification that they are Chinese-made, as are the audio types.

SLOVAKIA, CZECH REPUBLICS

JJ Electronic, Cadca, Slovakia

A spinoff from now-defunct state factory Tesla factory. Outside of Slovakia, JJ tubes are often sold under the Teslovak or Tesla brandname. Groove tubes is a major distributor. Types in production: GZ34, KT88S, EL34, E34L, ECC803S, ECC83/12AX7, EL84, 2A3, 6L6GC, 6V6GTS, 300B, 7027A, 7591S. Some of the power pentode types are available in red or blue glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin oversikt. Det er mange penger å spare på å kjøpe rør som ikke er pakket og

markedsført under andre navn enn originalen. Liten vits å betale Mesa Boogie mesteparten

av prisen for et rør, når det samme røret kan kjøpes mye billigere uten eske og rørlabel fra MB.

Jeg har en kvartett PM EL34 rør. Det skulle være samme som Winged-C det da?

Det er vel også produksjon av rør i Blackburn igjen? Det er visst startet opp ny produksjon i Mullards gamle lokaliteter.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.