Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye rør til JCM800


Aphelion

Anbefalte innlegg

Jess. Jeg har altså en slik amp, som jeg har hatt i et par år nå. Kom brått til å tenke på at jeg ikke har skifta rør i den noengang, og jeg vet heller ikke når tidligere eier gjorde det. Så jeg tenkte at det kanskje er på tide? :)

MEN - jeg har jo ingen som helst peiling på rør og lignende, så jeg trenger deres hjelp. Hvilke rør egner seg best i denne ampen? Har lest om diverse merker som egner seg bedre enn andre til higainbruk, men det er ikke primært dette jeg ønsker - jeg bruker ampen like mye til klassisk rock&roll-crunch og nesten-clean som jeg bruker den til higain.

Så, fyr løs med forslag :D

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jess. Jeg har altså en slik amp, som jeg har hatt i et par år nå. Kom brått til å tenke på at jeg ikke har skifta rør i den noengang, og jeg vet heller ikke når tidligere eier gjorde det. Så jeg tenkte at det kanskje er på tide? :)

MEN - jeg har jo ingen som helst peiling på rør og lignende, så jeg trenger deres hjelp. Hvilke rør egner seg best i denne ampen? Har lest om diverse merker som egner seg bedre enn andre til higainbruk, men det er ikke primært dette jeg ønsker - jeg bruker ampen like mye til klassisk rock&roll-crunch og nesten-clean som jeg bruker den til higain.

Så, fyr løs med forslag :D

Du finner tips og beskrivelser av tone i JJ rør og noen andre merker på www.eurotubes.com :rolleyes:

Har selv bestilt fra www.tubedepot.com og det funket bra. Bra priser der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første kitet der er det du bør satse på hvis du ikke har noen spesielle andre ønsker. evt higain option osv som du kan lese deg til der. Så lenge det er flere år siden det er byttet rør i denne ampen, og den er en del brukt, så kommer den til å få et nytt liv : )

Hvis du er usikker på biasjusteringer osv, så kan jeg fikse dette.Bor i Br.dal. Du kjenner Kim har jeg hørt.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes. Like greit å bytte over hele fjøla når man først gjør det og det er så lenge siden sist, vel? :)

Bruker den live og på øvinger. En høylytt Marshall gjør seg dårlig på femten kvadratmeter, ikke har jeg bil heller, så hjemme er det Guitar Rig 3 det går i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess. Jeg har altså en slik amp, som jeg har hatt i et par år nå. Kom brått til å tenke på at jeg ikke har skifta rør i den noengang, og jeg vet heller ikke når tidligere eier gjorde det. Så jeg tenkte at det kanskje er på tide? :)

MEN - jeg har jo ingen som helst peiling på rør og lignende, så jeg trenger deres hjelp. Hvilke rør egner seg best i denne ampen? Har lest om diverse merker som egner seg bedre enn andre til higainbruk, men det er ikke primært dette jeg ønsker - jeg bruker ampen like mye til klassisk rock&roll-crunch og nesten-clean som jeg bruker den til higain.

Så, fyr løs med forslag :D

Det er strengt talt ikke noen grunn til å bytte rør hvis ikke det er noe galt med dem og ampen låter greit. Power amp røra EL34 eller 6550 blir i en hviss grad "slitt" over tid men det er veldig avhengig av hvor my du bruker ampen. Pre amp røra blir ikke slitt og de trenger du kun bytte hvis de crap'er. Jeg øver 1 kveld i uka og har ikke skiftet rør på 5 år. Nå spiller ikke vi spes høyt så de blir ikke tynt heller, men ser ingen grunn til å skifte bar for å svi av schpenn. Men jeg har et sett i back up når vi er ute å spiller så jeg bare kan poppe i hvis et skulle ryke. Mer hvis du bytter et power amp rør må bias på ampen justeres elers risiskerer du at de nye røra ryker relativt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir bytta alt for mange rør alt for ofte. Utgangsrør blir slitt etter hvert,

men hvis man ser på hvor mange timer de kan vare, skal de holde en god stund.

Nye rør låter heller ikke like bra som godt innkjørte rør. Siden røra er helt vesentlige for lyden i ampen,

ville jeg brukt en del tid på å få tak i best mulig rør, i stedet for å bare tenke budsjett på kjøp av rør.

Justere BIAS? Hva er det for noe? Jeg har ikke mulighet for å justere BIAS i noen av mine amper.

De har likevel både fungert bra, og hatt topp lyd siden 60-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justere BIAS? Hva er det for noe? Jeg har ikke mulighet for å justere BIAS i noen av mine amper.

De har likevel både fungert bra, og hatt topp lyd siden 60-tallet.

joda den lille 22k sorte pot'en som sitter på høyre side av kretskortet kan f.eks brukes til det. Eller ikke................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.