Web Analytics
Jump to content

The BlackSheeps og studiomusikere

Yngtchie Blacksteen
 Share

Recommended Posts

http://www.dagbladet.no/kultur/2009/01/07/560954.html

Jeg hadde egentlig regnet med at det var studiomusikere som sto bak instrumenteringen på "Oro Jaska, Beana", grunnet den veldig polerte sounden, men jeg synes fremdeles det var synd at bandet ikke fikk spille på låta når de faktisk er fullt i stand til det. Jeg kan ikke tenke meg at det hadde vært snakk om så fryktelig med jobbing i studio før de hadde spilt inn et spor som var minst like bra som det endelige resultatet man hører på radioen. Det er tross alt snakk om unge musikere som har fortjent å få høre sine egne prestasjoner på radio.

Har tengt en del på dette selv.. Eg fant et live opptak på youtube fra programmet Grosvold på nrk, og det låt litt annerledes så eg trur ikkje det var playback, men det låt absolutt ikkje dårligt!

Edit: Men veldig kjipt dette. De har nok neppe valgt det selv!

Edited by p_bassmann

Har tengt en del på dette selv.. Eg fant et live opptak på youtube fra programmet Grosvold på nrk, og det låt litt annerledes så eg trur ikkje det var playback, men det låt absolutt ikkje dårligt!

Det var live, noe de selv hadde valgt. Jeg synes det er tøft at med en gang de ikke blir tvunget til å bruke playback så gjør de jobben selv. Flinke er de også, jeg merker at de har utviklet seg mye siden de spilte i Vardø i fjor sommer.

Jeg syns hun som synger er lysår foran resten, og ville ha vraka hele bandet hvis jeg var produsent.

Men siden jeg *ikke* er produsent, så syns jeg det er kult at de er et band og håper de fortsetter sånn (for eksempel jfr Gwen Stefani (rævva) vs No Doubt (ikke rævva men mindre lønnsomt).

Er jo litt synd at de ikke fikk spille på den plata, men siden det var en utgivelse som hele mgp j. var samlet på kan jeg skjønne plateselskapets argument.

De får nok spille på sitt kommende album. Kul låt.

Jeg har ikke hørt denne låta, og ikke hørt om den før jeg leste denne tråden. Kanskje like greit? Har ingen planer om å sjekke den ut heller. Har en tendens til å klare å holde meg unna «landeplager» og lignende. Minimal bruk av tv og radio er kanskje ikke så dumt likevel? :)

Edited by Aphelion

Det er en kul låt, men jeg skjønner argumentet om at de ikke fikk spille selv.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de ikke skal få spille inn låta selv. en dag er jo tross alt lang tid, skal ikke mye til for å få det bra til på en dag ..

Å la andre spille inn sin egen låt er jo forferdelig teit, når de er kompetent nok til å spille den inn selv, med et godt slutt resultat. Kan nok tenke meg noen som ble skuffet når de hadde hørt den bra innspillinga, så er de ikke fullt så god live.

Selv så hørte jeg på låta på MGP Jr å skjønte med en gang at det ikke var de som spilte (har spilt et par konserter sammen med de, kjenner også gjengen, fikk også vite av Emelie at de ikke hadde spilt inn instrumentene :ninja: ), det var altfor tight, altfor mange lag med gitar og forskjellige lyder på de forskjellige lagene med gitar.

Så hvorfor lage låta så bra for at den skal være dårligere når bandet selv skal spille ?

Du kan jo heller ikke legge skylda på dårlig studioerfaring, hvordan skal de få erfaring når de ikke får prøve ?

Selv så hørte jeg på låta på MGP Jr å skjønte med en gang at det ikke var de som spilte (har spilt et par konserter sammen med de, kjenner også gjengen, fikk også vite av Emelie at de ikke hadde spilt inn instrumentene :ninja: ), det var altfor tight, altfor mange lag med gitar og forskjellige lyder på de forskjellige lagene med gitar.

Studiomusikere gir et preg av... pregløshet. Jeg merket dette med en gang jeg så fremførelsen på MGP Jr, her var det noe som ikke stemte. Greit nok at det var playback, det er vel påbudt der, men den hørtes liksom litt vel polert ut. Mye mer enn en gjeng med middels erfarne 15-åringer skal kunne klare.

Hadde de spilt inn selv tror jeg låta hadde hørtes bedre ut. Kanskje ikke så glatt og profesjonelt, men jeg vil heller høre spilleglade ungdommer spille rock enn erfarne session-musikere.

Studiomusikere gir et preg av... pregløshet. Jeg merket dette med en gang jeg så fremførelsen på MGP Jr, her var det noe som ikke stemte. Greit nok at det var playback, det er vel påbudt der, men den hørtes liksom litt vel polert ut. Mye mer enn en gjeng med middels erfarne 15-åringer skal kunne klare.

Hadde de spilt inn selv tror jeg låta hadde hørtes bedre ut. Kanskje ikke så glatt og profesjonelt, men jeg vil heller høre spilleglade ungdommer spille rock enn erfarne session-musikere.

Playback er jo et must på alt som heter MGP uansett...

Men det at det er studiomusikere er jo greit, men at de lagde det så perfekt er jo på en måte skandaløst. Greit, de ville at det skulle høres bra ut. Men når det fjerner selve kjernen av gammelrock/punk, nemlig det at det ikke skal være blankpolert, går det litt for langt...

Tror nok at de hadde klart uten problemer å lage en meget god innspilling selv.

http://www.dagbladet.no/kultur/2009/01/07/560954.html

Jeg hadde egentlig regnet med at det var studiomusikere som sto bak instrumenteringen på "Oro Jaska, Beana", grunnet den veldig polerte sounden, men jeg synes fremdeles det var synd at bandet ikke fikk spille på låta når de faktisk er fullt i stand til det. Jeg kan ikke tenke meg at det hadde vært snakk om så fryktelig med jobbing i studio før de hadde spilt inn et spor som var minst like bra som det endelige resultatet man hører på radioen. Det er tross alt snakk om unge musikere som har fortjent å få høre sine egne prestasjoner på radio.

Jeg har hørt av en meget sikker kilde, at ingen spiller inn eget materiale på MGP. Hverken voksen eller barne versjonen av MGP. Jeg tror til og med at Wig Wams In my Dreams er spilt inn av studiomusikere..

Det er Jonny Sho, Børge Pettersen-Øverleir, Skjalg, osv som spiller inn det meste. Dette er vist pga, at enkelte av artistene som skal fremføre dette, bruker for lang tid i studio. Så de bruker musikere som er vant med studiosettinger til å spille inn, så det skal gå fortere, og låte bedre..

Edited by GitarGuru