Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey JSX, nye rør og Bias (HJELP!)


Anbefalte innlegg

Hei! Er ny her, men trenger litt hjelp til å forstå min nye jsx (satriani) forsterker.. Jeg har søkt og lest masse på forumet allerede om justering av bias men finner ikke noe særlig om jsx.

Jeg har bestilt 2 nye jj kt77 rør fra tubedepot.com , som visstnok skal passe veldig bra til denne amp 'n i følge eurotubes.com. Jeg har altså tenkt til å fjerne 2 originale electro harmonix rør så de 2 nye JJ røra kan få jobbe litt hardere og forhåpentligvis gi litt bedre lyd, men må jeg gjøre noe med bias etter at jeg setter inn de nye røra??

På bildet nederst ser man jo en "trim pot" for bias, men hvordan skal jeg vite hvilken vei man skal justere den?

Min trimpot står på ca kl 11 for å si det sånn, mens den på bildet står jo på nesten kl 16. Såvidt jeg har forstått vil det å vri den MED klokka gi kaldere rør, og motsatt varmere.. ?? Er min innstilt for "varmt" ? :blink:

Jeg har bestilt en bias probe fra ebay så den vil vel kanskje gi meg muligheten til å si hvilken vei jeg skal justere meg fram, sammen med et voltmeter, hvis jeg har forstått det riktig??

Jeg kan ikke særlig mye om dette, men har hørt at det ideelle settingen er mellom 36 - 38mA. På baksiden av amp 'n er det uttak til å teste bias, men her påstår jo eurotubes.com igjen at de er ubrukelige: "if you really want to know what the bias is set at I would suggest you get a bias probe to check it with because the test points on the amp are measuring voltage and not plate current. I cannot stress enough how inaccurate the test points are! "

En annen ting jeg også lurer på er hvis jeg nå får en slik bias probe, får jeg forhåpentligvis sammen med et voltmeter lest av hva spenningen er på det røret. men virker den trimpotten inn på alle rørene samtidig? Så man bare får justert bias på alle 4 rør samtidig? På Marshall og andre forsterkere kan man vel dele opp så man justere venstre og høyre samtidig??

Mange flinke folk her inne har jeg skjønt, så alle ideer og formeninger om dette "prosjektet" mottas med glede..

Ellers kan jeg vel bare nevne at denne toppen virker veldig spennende, selv om jeg aldri har vært noen peavey mann.. Bruker en Hughes&Kettner 4x12 kasse til og en Gibson SG Diablo, Fender am deluxe strat og en Gibson Explorer pro, og det låter kanonbra. Håper nye rør vil løfte den ytterligere et hakk :rolleyes:

p1010098ti6.jpg

JSX001s.jpg

XXXandProbe-s%20.jpg

Endret av ToCastaShadow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Først må du lese av din plate voltage...den er sikkert en plass melleom 400V og 500V. 500 er nok litt mye, men fikser du det?

Du bor i Hamar? jeg bor i brumunddal og kan vise deg dette en gang for alle : )

Endret av AC_DC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Først må du lese av din plate voltage...den er sikkert en plass melleom 400V og 500V. 500 er nok litt mye, men fikser du det?

Du bor i Hamar? jeg bor i brumunddal og kan vise deg dette en gang for alle : )

Har fått litt hjelp nå, men vil gjerne kontake deg hvis jeg står fast :rolleyes:

Litt mer info om saken her:

http://www.sevenstring.org/forum/gear-and-...s-checking.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, slik han gjør det er helt fint ;) Så da regner jeg med du fikser det : )

Tja.. Fikk jj kt77 rør i dag. Satte de inn, varmet opp rørene i 5 min i standby mode, slo på uten å justere noe på bias, og etter 2 sekund begynte det ene røret å gløde noe voldsomt og det luktet brent mens det poppet i høytalerne!!

slo av med en gang. Prøvde med de gamle rørene og det funket heldigvis bra. Men hva i svarte skjedde? Ser nå at det er brent svart inn i glasset på det røret som begynte å gløde så.. Var nesten redd det skulle eksplodere når det glødet så jævlig.. Har sendt mail til de jeg bestilte fra men å sende de tilbake til usa koster vel nesten like mye som bare å bestille nye.

Tidligere med electro harmonix rørene har jeg kunnet justere på bias fra 0-max uten at det har skjedd noe sånn. Var det et dårlig rør jeg fikk eller var virkelig bias settingen så annerledes på disse rørene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjedde med røret ditt var noe som kalles red plating! Røret er nå ødelagt for godt. I rør er det vakuum og når dette skjer så ødelegges atmosfæren i røret for godt.

Du switcha vel over til EL34 på ampen din? Det er mulig at en amp kan gjøre dette med et rør, men hvis du hadde switchen din på EL34 mode så var det i dette tilfellet røret sin skyld. Det har skjedd meg før også. Kjedlig fordi nå er quaden du bestilte ubrukelig...

Send en mail til de å si hva som skjedde, så skal de normalt sende deg nye!

Vegard B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjedde med røret ditt var noe som kalles red plating! Røret er nå ødelagt for godt. I rør er det vakuum og når dette skjer så ødelegges atmosfæren i røret for godt.

Du switcha vel over til EL34 på ampen din? Det er mulig at en amp kan gjøre dette med et rør, men hvis du hadde switchen din på EL34 mode så var det i dette tilfellet røret sin skyld. Det har skjedd meg før også. Kjedlig fordi nå er quaden du bestilte ubrukelig...

Send en mail til de å si hva som skjedde, så skal de normalt sende deg nye!

Vegard B

Akkurat.. Jævlig irriterende :angry: ... Den sto innstilt på el34 ja.. Så det skulle ikke være grunnen. Var nok et dårlig rør. Har bestilt nye fra tubedepot.com nå og de sa jeg skulle få igjen pengene når de fikk returnert de defekte rørene fra meg.. Veldig bra service fra de faktisk :rolleyes: Så da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet igjen da og vente i spenning. Skjer det igjen neste gang blir jeg gal tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.