Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skriver du låter?


Anbefalte innlegg

Interesant tema. ;)

Vel, jeg setter meg aldri ned for å skrive ei låt. Gjør jeg det blir den aldri særlig bra.

Men over alt hvor jeg går, og uansett hva jeg gjør går jeg konstant og tenker tekster og melodier i hodet. Det som til slutt driver meg til å skrive en sang er når noe som er viktig for meg virkelig setter rot i hjertet. Da setter jeg med ned med gitaren på fanget og en blyant og låtboka mi på bordet.

Tekst og melodi kommer ganske samtidig, men ofte er det en liten tekstlinje som åpner opp for muligheter. En linje som gir meg en dypere forståelse av hva jeg er i ferd med å skrive. Bare da blir sangen bra. Jeg har sikkert snart skrevet 200 sanger, men det er bare de jeg virkelig har lagt hjertet i som viser seg å bli gode. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selve melodiene jeg skriver kommer frem når jeg sitter og leker meg med gitaren min, og så blir de pludret ned i GuitarPro og så jobbet videre på under mer leking med gitaren. Tekster kommer fram under spesielle sinnsstemninger når jeg sitter å funderer, spiler (gitar eller data) eller trener, også skriver jeg. Skriver best når jeg har lite å gjøre, for tekster kommer bedre til hodet når jeg kan sitte å fundere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm,hiver meg på denne tråden jeg også :)

for meg er det viktig at låtene jeg skriver betyr noe,så jeg skriver låter når jeg er sint eller veldig glad..ellers blir det bare noe tull som gir 0 mening.. eksempel? navnet på en sang jeg skrev uten noen følelser heter pigeons are gay. det forklarer vel hvor lite kreativ jeg egentlig er :mellow:

etter jeg har skrevet en tekst så begynner jeg selvfølgelig på melodien. dette blir gjort etter minst 1,5 l cola,da er jeg hyper som f og spiller kjapt,og kommer mye lettere på noe nytt. tenker ikke på teksten noe særlig når jeg lager låten,og får heller den til å passe med å skifte ut noen ord og slikt. etter det så legger jeg den på hylla og spiller den bare en gang i ny og ne, og håper på at jeg får stiftet sammen et band så fort som mulig så jeg får hørt den med bass og trommer og en bra vokalist også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver all musikken i bandet mitt, så jeg har nok skrevet en god del låter ^_^

Jeg pleier som regel å sette meg ned med gitaren foran pcen(guitar pro) og begynne å riffe litt og lage melodier. Noen ganger kommer det helt vanvittig lett til meg, og da kan jeg lage en låt kjempefort! Mens andre ganger klarer jeg ikke finne på noe som helst som duger, og da gir jeg opp med en gang. For jeg må være i "det kreative hjørnet".

Noen ganger har jeg på musikk i bakgrunnen mens jeg komponerer, for inspirasjon. -Det fungerer veldig bra for meg, for da plukker jeg kanskje opp noen licks for eksempel, men jeg forandrer de helt til at jeg syns de høres "perfekte" ut. Så det blir ikke akkurat noe plagiat.. hehe:P

Når jeg lager en sang, så bare finner jeg opp en melodi eller et riff egentlig, og så baserer jeg hele sangen rundt denne melodien/riffet.

Endret av jacksonguitars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.