Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skriver du låter?


Anbefalte innlegg

Å skrive gode tekster er de færreste forunt - og i alle fall meg, så hos meg kommer musikken klart først. Av og til kommer ideene ramlende ned i hodet som lyn fra klar himmel, og av og til får jeg en ny ide ut i fra musikk jeg hører. Er litt for dårlig å skrive ned/tape ideene, så mange gode riff og melodier (i mine ører i alle fall) har gått tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det kommer til tekster så liker jeg å selv å blande inn litt horror og slikt her og der, også liker jeg å ta klisjéer og strekke litt på de.

Skriver generelt bare om det som faller meg inn, noen ganger sammenhengende, noen ganger enkeltsetninger. Det meste kommer som regel bare av seg selv på en måte, og helst når jeg ikke har tenkt å skrive, bare sånn tilfeldig hvis jeg er litt gira midt på natta eller no.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tema i tekstene er bare random... egentlig..

noen ganger skriver dem bare noe random som dem lissom føler skal bety noe... som blir lagt frem på en så obvious måte att det blir litt halv-lamt.

ellers så har vi teksten på første-sangen ever i bandet,, (ikke skyld på meg for teksten) men som handler om en sjuk fyr som løper rundt å dreper kids med DRILL... O.o

og helt på slutten revealer dem att han vistnok driver en søt liten candy-store -.-

skjønner hva jeg nå legger i Random?.

Heh. Varierte greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ACID, MANN!

Kommer vel på en brukbar melodi på et eller annet instrument, som jeg skriver ned raskest mulig. Så bearbeider jeg den melodien og finner på en ny melodi som kan passe bra videre. Går dårlige med tekster (postrock-band). Tar med de(n) melodiene jeg har til bandet, og så ''jammer'' vi faktisk ganske lenge rundt de melodiene og kommer på nye deler av låta hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar rytmen først! Da er det mye lettere å finne på kule riff. Sitter og slår på lårene og finner en kuul rytme før jeg prøver å nynne et gitarriff oppå. Lettere å skape varierte riff også. Om jeg bare sitter og kuker med gitaren har jeg en tendens til å finne på uendelig mengder nesten like riff. (eller nesten like den låta jeg sist hørte =P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tar jeg en ide, enten det er en melodi eller noen akkorder, og setter meg ned med Sibelius (programmet, ikke komponisten), gitaren og/eller et piano og løper litt løpsk i noen timer. Siden jeg bruker Sibelius, kan jeg ta vare på alle idéer jeg får, og etter hvert plukker jeg ut de beste og pusler det hele sammen.

Og som oftest må jeg skrelle av noen akkorder og noen instrumenter. Pauker og seksklanger er ikke alltid passende. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekster er kunn et nødvendig onde for meg :lol:

Prøver jo å unngå de verste klisjeene da..

Liker jo bra tekster, men kjenner mine begrensninger for å si det sånn!

Lager oftest ting på synth, -er altfor kritisk til riff og temaer jeg kommer opp med på gitar som regel.

Skal på et låtskriverseminar som går over ei helg i Sverige om noen uker, skal skrive og progge sammen med etpar produsenter så

det blir spennende.

Nye impulser er ofte viktg for å komme seg videre og ikke stagnere helt (Gjelder vel forsåvidt gitarspilling og...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på et låtskriverseminar som går over ei helg i Sverige om noen uker, skal skrive og progge sammen med etpar produsenter så

det blir spennende.

Nye impulser er ofte viktg for å komme seg videre og ikke stagnere helt (Gjelder vel forsåvidt gitarspilling og...)

Hvilket seminar? For alle? Koster det mye? Jeg og vil på sånn seminar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det egentlig koster, jeg har fått det gratis(seminar, hotell, mat osv) så jeg er veldig fornøyd!

Det har nok vært fullbooket en stund tror jeg.

Skal fortelle om hvordan det fortoner seg når jeg har vært der :)

- Skal ta mentale notater Roar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har i nyere tid blitt fascinert av tekstene til Mike Patton, er genrelt fan, men synes han her også stikker seg fram. All surrealismen og leking med klisjéer gjør det spesielt interessant synes jeg. "Don't you look so surprised, - it's your birthday, fucker!" Han skriver ofte om kjærlighet også, men det er bra. Tekstene er ekte på tross av klisjéer og surrealisme... Når noe er bra, så er det bra, synes folk har blitt så opphengt i å unngå ting fordi det er lett å feile.

<3

You and me are the disease and the germs are spreading

Use me like listerine, keeping your breath fresher

Feel the stroke of your paintbrush, my blank sheet of paper

I'm your book of the month, read the fine print later

We'll invent new four letter words

You are the bitter, I am the sweet

Run through the fields, sing with the birds

You are the griddle, I am the meat

I'll turn you on like the electric company

You are the bitter, I am the sweet

Flick on the switch and light your pilot light

You are the griddle, I am the meat

You and me are the disease and the germs are spreading

Use me like listerine, keeping your breath fresher

Feel the stroke of your paintbrush, my blank sheet of paper

I'm your book of the month, read the fine print later

We'll laugh away our golden years

You are the bitter, I am the sweet

We'll line the clouds with silver tears

You are the griddle, I am the meat

You are the bitter, I am the sweet

You are the griddle, I am the meat

You are the trick, I am the treat

You are the circus, I am the freak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når jeg skriver låter blir det mest på måfå, og det kommer det ikke noe godt ut av. Har derimot funnet ut at etter et par halvlitere er kritikken på bunn og kreativiteten på topp! Oppfordrer ikke til å drikke når man skriver låter, for det høres dårlig ut dagen derpå. Det man derimot kan gjøre er å isolere seg fra resten av verden og prøve å komme inn i en slags "låtskrivertranse" der du konsentrerer deg fullt og holdent på gitaren og låten du vil lage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.