Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skriver du låter?


Anbefalte innlegg

men ettersom jeg er glad i merkbart mye variasjon i akkorder, blir det ofte til at jeg surrer meg inn i en rar suppe av akkordrekker, som jeg ofte ikke kommer noen vei med.

Ja, kjenner til den...

Og ja, jeg er enig i at det viktigste er at man selv blir fornøyd. Jeg skriver låter for å underholde meg selv, ikke for andre. Det at andre (forhåpentligvis) liker det, kommer som en bonus, og man blir kansje enda mer fornøyd og glad da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har jeg laget en melodi, hører jeg automatisk akkorder og riff for meg inne i hodet, og da er det bare Ã¥ kartlegge hvilke akkorder og riff jeg skal bruke. Hører ofte hele komposisjoner inne i hodet ogsÃ¥, og da kan jeg ogsÃ¥ kartlegge det jeg hører. Skriving gÃ¥r ogsÃ¥ veldig enkelt da, siden jeg vet hvordan jeg vil ha komposisjonen, allerede fra første gang jeg fÃ¥r ideen. Tekst kan det være verre med i denne sammenhengen.

Den der kjenner jeg meg igjen i. Men noen ganger hjelper det å tenke litt teoretisk, bare prøve ut noen klanger som du kan tenke deg passer, som kan med ett lede deg vidre (i hodet).

Gøy å skrive låter! Igår natt begynte jeg på en låt. Denne var av typen litt gammel pop-musikk aktig. Jeg har aldri spillt så mange durakkorder i mitt liv:p Jeg pleier å ha ganske god oversikt over hva jeg faktisk spiller (toneart og alt sånt), men i denne var det mye låneakkorder osv... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier å bare jame med stemmen til jeg finner ord som passer bra inn :P og som har sammenheng seff.

godt tips er å finne ut når du er mest kreativ, jeg pleier av og til å stå skikkelig tidelig opp, eller være seint oppe for å kunne lage tekster :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver tekster når jeg har noe å skrive om, det er ikke så ofte. Når vi i bandet har kommet i gang med en ny sang ser vi om noen av tekstene vi har skrevet passer med sangen og gjør eventuelt endringer da med tekst eller melodi.

For meg så er musikken viktigere enn tekst, så teksten kommer i sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er tekster jævla viktig, kanskje så viktig at det kommer foran musikken. Kommer veldig an på hva man ønsker å uttrykke dog. Men det er lite som slår en bra tekst og at det blir sunget med troverdighet. Klart, spiller man teknisk death metal er det vel rimelig likegyldig hva man brøler. Tekster er uansett viktig og ikke bare noe man skriver for å synge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer ofte at det kommer et fett gitarriff (blir som regel rock) når jeg sitter og klimprer på gitaren, eller en feit basslinje (som regel funk) når jeg dundrer i vei på bass. Guitar pro er også viktig, hender jeg fortsetter der. Evt. kommer jeg på noe tilfeldig uten å ha instrumenter i nærheten, da er GP et must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får som regel en ide til en sang/melodi like raskt som jeg mister den. Blir bare med melodier, siden jeg ikke er lyrisk av meg, og forsøker hovedsakelig å lage instrumental musikk.

Klarer ikke å bevisst utvikle en sang over tid, og må som regel bare sette meg ned når jeg har inspirerte stunder og improvisere fram det ene etter det andre og håpe at det blir bra. Inspirasjonen kan komme tilfeldig enkelte dager, og er oftest størst rundt kl 2-3 på nettene.

For å få større ting (enn bare riff) ned bruker jeg fruityloops (det BassHunter brukte, ja), siden jeg ikke kan skrive noter. Bruker bare piano rollen, siden den er veldig intuitiv og gir god kontroll på toner og tonelengder. Henter opp de mest organiske instrumentene programmet har å by på (cello, fløyte, etc), improviserer fram sangpartier og sangprogresjoner, og håper at det blir noe bra ut av det.

Starter da som regel med en liten melodisnutt eller et lite parti jeg har i hodet. Fortsetter med et kort parti (starten på sangen blir aldri særlig bra), videre til et nytt parti osv etter hvilken utvikling i sangen som føles naturlig. Etterhvert som sangen har utviklet seg får jeg en klarere oppfatning av hvilken retning sangen tar, og klarer å fokusere partiene videre bedre. Etter en stund merker jeg at jeg har gått tom for ideer/inspirasjon (som regel litt for tidlig til at jeg kan føle at sangen er ferdig), og lar sangen ligge. Klarer heller ikke å se over sangen og redigere/justere når inspirasjonen er borte (annet enn detaljer), siden jeg mister øre for de større sammenhengene i sangen, så lar det bare ligge, i håp om at jeg kan utvide sangen med andre ting senere.

Har en uanstendig stor menge ufullførte prosjekter liggende på pcen, men tar det ikke så tungt siden jeg ser på det meste som kun trening og eksprimentering.

Endret av Amebix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er tekster jævla viktig, kanskje så viktig at det kommer foran musikken. Kommer veldig an på hva man ønsker å uttrykke dog. Men det er lite som slår en bra tekst og at det blir sunget med troverdighet. Klart, spiller man teknisk death metal er det vel rimelig likegyldig hva man brøler. Tekster er uansett viktig og ikke bare noe man skriver for å synge.

Men om du jobber med tekst, skriver du teksten først og lager melodier osv etterpå?

Eller lager du melodiene osv først?

I bandet har jeg aldri skrevet tekster, det var alltid noen andre som gjorde fra første start,

så jeg vet lite om hva dem tenker på når dem skriver.

Men kommer ofte borti og føler att tekstene er basic stuff som egentlig har lite mening, eller som blir sunget på en halv-slapp måte.

pga feil ordbruk, mengde på tekst etc..

*edit* ikke minst, innhold/handling av tekst.

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Men om du jobber med tekst, skriver du teksten først og lager melodier osv etterpå?

Eller lager du melodiene osv først?

I bandet har jeg aldri skrevet tekster, det var alltid noen andre som gjorde fra første start,

så jeg vet lite om hva dem tenker på når dem skriver.

Men kommer ofte borti og føler att tekstene er basic stuff som egentlig har lite mening, eller som blir sunget på en halv-slapp måte.

pga feil ordbruk, mengde på tekst etc..

*edit* ikke minst, innhold/handling av tekst.

Riffa kommer alltid først. Det er ved et par anledninger der ei vokallinje og et riff kommer i hodet mitt samtidig.

Avhengig av låta, så får jeg en viss feeling om hvilket stemningsleie teksten skal være i. Funker bra på de melodiske greiene mine, men den litt mer brutale broren(legger ut opptak snart) blir det nok vanskeligere med.

Hva slags tematikk går det i tekstene deres, da?

Endret av Roar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riffa kommer alltid først. Det er ved et par anledninger der ei vokallinje og et riff kommer i hodet mitt samtidig.

Avhengig av låta, så får jeg en viss feeling om hvilket stemningsleie teksten skal være i. Funker bra på de melodiske greiene mine, men den litt mer brutale broren(legger ut opptak snart) blir det nok vanskeligere med.

Hva slags tematikk går det i tekstene deres, da?

Tema i tekstene er bare random... egentlig..

noen ganger skriver dem bare noe random som dem lissom føler skal bety noe... som blir lagt frem på en så obvious måte att det blir litt halv-lamt.

ellers så har vi teksten på første-sangen ever i bandet,, (ikke skyld på meg for teksten) men som handler om en sjuk fyr som løper rundt å dreper kids med DRILL... O.o

og helt på slutten revealer dem att han vistnok driver en søt liten candy-store -.-

skjønner hva jeg nå legger i Random?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg en sjelden gang skriver tekster så er de som oftest veldig korte og litt random.

Er ikke noe fan av budskap i tekster.

Hvordan ordene låter er viktigere enn betydningen for meg.

Teksten til en Nami-sang er:"You tell me i am, roboman" repetert x-antall ganger.

Og nei, det er ikke en tullesang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det er noe dumt med budskap i tekster, men jeg tror det er litt vanskelig å tvinge frem, noe mange "crash and brun" på... Noen har fantastiske ting på hjertet som de får ut gjennom musikk. Akkurat som det kan komme store budskap i løpet av et stand-up show. Er ikke alltid budskapene kommer i bøker...

Ellers liker jeg tekster som inneholder inntresante perspektiver på ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at en må være dyktig tekstskriver for at det skal være noe vits å ta utgangspunkt i teksten som hovedfokus for låten. De fleste er musikere, ikke lyrikere. Det blir ynkelig å fremheve en balletekst som det beste i verden, jfr. James LaBries tekster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.