Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skriver du låter?


Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ofte før jeg begynner å spille inn låter så har jeg "hele" låten i hodet. Men den gryende ideen begynner som oftest når jeg kjører bil eller går tur eller leser bøker om fysikk (av ukjente grunner), og jeg spiller da inn ideen umiddelbart med nynning e.l på telefonen min (hvis ikke så kan jeg finne på å glemme det etter en stund, spesielt rytmer/tidssignaturer).

Når jeg så har spikret en liten idé så kan jeg gå ukesvis og grunne på nye ideer/temaer som jeg kobler sammen, og til slutt sitter jeg med mer eller mindre en hel sang. Ofte kommer det små tekstsnutter deisende inn underveis som jeg noterer på lapper (og senere i google notebook'n min).

Når jeg så har spilt inn hele låten så begynner jeg å eksperimentere med miksing og synther og slikt, dette provoserer ofte frem nye ideer igjen, og slik fortsetter det til jeg er fornøyd eller ikke gidder mer.

Underveis i denne prosessen pleier jeg å legge ut små snutter og slikt her på forumet, men så langt har ikke tilbakemeldingene vært spesielt nyttige for den kreative prosessen, egentlig. Men alltid spennende å se om folk liker lapskausen da :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter rimelig hard i hva folk synes om det jeg lager. Til syvende sist er det kun at du selv er fornøyd som teller.

Men kult å se om man er på rett spor dog.

edit: Altså om folk ikke liker det, setter selvfølgelig pris på positive tilbakemeldinger.

Endret av Roar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. meste av det jeg har laget er ting jeg har laget på guitarpro for to-tre år siden (JA, pokemon-themesongen jeg skrev er OLD)

Tekster er jeg dårlig på :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager låter så begynner der ofte med en idé/melodi/lyd jeg kommer over når jeg spiller gitar eller piano.

Leker meg med dette en stund og lager kanskje andre partier som passer til.

Prøver å få spilt det inn så fort som mulig, så jeg ikke glemmer det.

Noen ganger viser jeg det jeg har til bandet, og så jobber vi med det sammen.

Mens andre ganger så lager jeg hele sulamitten alene.

Til slutt må jeg finne på et kult navn til sangen(jævlig viktig!!)

Tekster er for emoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. meste av det jeg har laget er ting jeg har laget på guitarpro for to-tre år siden (JA, pokemon-themesongen jeg skrev er OLD)

Tekster er jeg dårlig på :(

Må få deg noen dårlige erfaringer, så skal du se det blir tekster ettehvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig variert. Har ofte melodien først ved tilfeldigheter. En spesiell låt kom til ved at en kamerat og jeg spilte sammen, han på trommer mens jeg spilte piano. Kom en morsom melodisnutt som jeg måtte ha med. Så det ble full stopp for å finne ut hva jeg egentlig hadde spilt. Grei låt egentlig. Har også skrevet tekster på pur f som skal være tvetydige over enhver tvil. Tar tid, men det gikk fint.

Så, ingen oppskrift. Varierer veldig. Har vurdert å melde meg inn i ICS. Det er en nettbasert greie hvor folk setter seg ned hver for seg og skriver musikk i 12 timer. Målet er å spille inn 20 låter. Noe som ikke er så enkelt. Resultatet blir ofte at man ikke kan være så kresen for å godkjenne en melodi, og enhver liten melodi kan bli til bra musikk. Etterpå deler man musikk med de andre, gir kommentarer og mottar respons. Noe som høres interessant ut, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

One by one

We force ourselves

Turn it on

It comes in waves

Dette er (en del av) teksten til en låt jeg digger. Jeg digger teksten enda mer fordi den er så simpel men så bra at den gir meg håp til å kunne skrive tekst.

(Eastern Glow av The Album Leaf)

Endret av Articate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig variert. Har ofte melodien først ved tilfeldigheter. En spesiell låt kom til ved at en kamerat og jeg spilte sammen, han på trommer mens jeg spilte piano. Kom en morsom melodisnutt som jeg måtte ha med. Så det ble full stopp for å finne ut hva jeg egentlig hadde spilt. Grei låt egentlig. Har også skrevet tekster på pur f som skal være tvetydige over enhver tvil. Tar tid, men det gikk fint.

Så, ingen oppskrift. Varierer veldig. Har vurdert å melde meg inn i ICS. Det er en nettbasert greie hvor folk setter seg ned hver for seg og skriver musikk i 12 timer. Målet er å spille inn 20 låter. Noe som ikke er så enkelt. Resultatet blir ofte at man ikke kan være så kresen for å godkjenne en melodi, og enhver liten melodi kan bli til bra musikk. Etterpå deler man musikk med de andre, gir kommentarer og mottar respons. Noe som høres interessant ut, synes jeg.

Alle hitlåter har en gang vært en ensom note.

Endret av Roar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ta opp alt av snutter jeg klarer å finne på. Men jeg er best til å finne på snutter på rhodes og gitar. Nå er jeg mer interessert i å klare å finne interessante poly......ennhvadetheter, altså, flere noter på en gang. Enten artige akkord-rekker eller mer akustisk-fingerspill på gitar.

Akkord rekker på keyboard går bra, også. Men de finner jeg gjerne på dersom jeg har en visjon for en sang. Har skrevet ned noen akkord-rekker også, men er ikke så mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vell. Jeg kan aldri sette meg ned å lage en sang. Det er bare til å spille, og av og til klinger det. Jeg pleier å si at melodiene henger i tråder i luften. Av og til er det en tråd som løsner. Og når jeg har en ide så bruker jeg den tiden som trengs for å lage den ideen best mulig.

Jeg pleier aldri å lage sangen helt ferdig. Det gjør jeg i bandsammenheng. Jeg lager bare partier... vers, refreng, bridge osv. så kan det være f.eks at det ene verset passer med en annen ide.

Jeg lager alltid melodien først. Vanligvis på akustisk gitar (litt piano og), teksten til slutt. Det er viktig at ordene klinger i teksten, i forhold til melodien. Vanligvis så plukker jeg ut et tema.

Hvis sangen låter bra bare med akustisk gitar og vokal. Så låter den vanligvis bra i band sammenheng også.

http://www.myspace.com/curtisbay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg utviklet en veldig komplisert måte å lage sanger på..

Først setter jeg meg ned og tenker ut hvordan tema låta skal ha (feks om den skal handle om tomme ord, altså løgner eller liknende). Så tenker jeg på en liten tekst eller melodi, ettersom hvordan temaet er og om det skal være en instrumental eller en sang. Så tenker jeg på om det skal være synth/keyboard og hvordan de skal være i forhold til gitar, bass, trommer og vokal. Så angriper jeg løs på tonearter, tidssignaturer og evt polyrytmikken. Etter jeg har så jobbet en god stund med selve sangen og melodien, lager jeg teksten og gjør vokaljobben.

Dette er en lang, slitsom og komplisert metode å lage låter på, og jeg kaster bort mye flotte melodier og riff. Men sluttresultatet blir mye mer "meg" enn om jeg skulle bare gjort låta ferdig med en gang.

Jeg blir mer fornøyd selv og får en bedre følelse av låta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg skriver ikke mye selv, men når jeg bestemmer meg for Ã¥ prøve Ã¥ lage noe, sÃ¥ begynner jeg ofte Ã¥ spille litt gitar (selv om jeg er bassist :P ), finner et artig riff og lager noe som passer til det. Deretter legger jeg pÃ¥ en passende bass og trommer. Deretter skal egentlig finne pÃ¥ noe med vokalen, men det ender som oftest med at jeg ikke finner pÃ¥ tekst og det blir noe instrumentalt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Når jeg føler for Ã¥ skrive en sang, er det som regel om ett eller annet. Jeg bruker det jeg tenker pÃ¥ som sangens tema, og prøver Ã¥ formidle temaet/følelesene rundt det. Musikken i første omgang, teksten som oftest til slutt (det kommer egentlig helt an pÃ¥ hva jeg føler for, men det er slik jeg har gjort det oftest). Klimprer, spiller noe, eller lager akkordrekker pÃ¥ et instrument jeg ønsker Ã¥ bruke i sangen. Om jeg lager komp/akkorder eller melodi først avhenger gjerne av sjanger, men ogsÃ¥ humøret. Om jeg skal forsøke Ã¥ lage catchy populærmusikk, starter jeg gjerne med Ã¥ tenke ut noen fine melodier/hooks. I denne typen musikk vil jeg pÃ¥stÃ¥ at det er en fordel med "nynnbarhet" i melodiene (mÃ¥lgruppa for catchy populærmusikk nynner jo som regel pÃ¥ melodien, og ikke pÃ¥ kompet). Vet ikke om dette er en mer fordelaktig mÃ¥te Ã¥ skrive pÃ¥, men det er én av metodene som funker for meg. Gjerne om jeg skriver til formÃ¥l der det er fint om musikken er catchy, og enkel Ã¥ huske. Gjør derimot ikke dette sÃ¥ alt for ofte. I alle fall ikke nÃ¥ lenger. Har f.eks. brukt denne metoden, til bursdagssanger o.l. for venner og bekjente, og det blir som regel umiddelbare "internhits", og melodier som folk fÃ¥r pÃ¥ hjernen (om dette kun skyldes gjennomarbeidet lÃ¥tskriving, er jeg ikke helt sikker pÃ¥). Lager ikke mye "seriøs" musikk pÃ¥ denne mÃ¥ten, men det har fungert ganske greit nÃ¥r jeg har forsøkt. Har jeg laget en melodi, hører jeg automatisk akkorder og riff for meg inne i hodet, og da er det bare Ã¥ kartlegge hvilke akkorder og riff jeg skal bruke. Hører ofte hele komposisjoner inne i hodet ogsÃ¥, og da kan jeg ogsÃ¥ kartlegge det jeg hører. Skriving gÃ¥r ogsÃ¥ veldig enkelt da, siden jeg vet hvordan jeg vil ha komposisjonen, allerede fra første gang jeg fÃ¥r ideen. Tekst kan det være verre med i denne sammenhengen.

Låtskrivingsprosessen avhenger stort sett av humøret, men ettersom jeg er glad i merkbart mye variasjon i akkorder, blir det ofte til at jeg surrer meg inn i en rar suppe av akkordrekker, som jeg ofte ikke kommer noen vei med. Har også vane for å co-write mange av mine egne sanger opp og ned i mente, forkaste en del, sette deler jeg liker fra én sang, over i en annen osv. Kan holde på slik litt for mye. Om jeg har 15 sanger jeg har skrevet, som jeg følte jeg var greit fornøyd med når jeg skrev dem, forkaster jeg en god del. Sitter kanskje igjen med to fullstendige sanger, som jeg fortsatt ikke er fornøyd med.:P Blir allikevel mer fornøyd med suttresultatet selv, på den måten. Og for meg, er det dét som teller.

Endret av Gersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.