Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvaliteten på nåværende Gibson gitarer..


aMo

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt rykter på nett om Gibson's synkende kvalitet (eller kvalitets kontroll), og jeg har tilogmed lest på Gibson sitt eget forum om lakk som flaker av og bånd som spretter ut..

Er det noen meninger her om de fleste Gibson gitarer (Ikke Epiphone) som importeres til Norge idag?

Jeg ser mange norske band som bruker Gibson gitarer, men jeg må ærlig si at alt dette jeg har hørt/lest om dårlig kvalitet på nyere produkter skremmer meg litt..

Hva mener dere?

Her kan dere lese en diskusjon på Gibson sitt forum om det jeg mener: http://www.gibson.com/relations/forum/inde...fid=3&tid=11527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke gibson sine gitarer har fått dårligere lakk med tiden.

Burde vel egentlig være tvert om i det samfunn vi bor i :P

Hvor har du fått denne informasjonen fra?

edit: en gibson les paul 2001 modell er veldig bra. Er på jakt etter en selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson-gitarer, ihvertfall nyere sådan, er av notorisk dårlig kvalitet. Mange liker å inbille seg at de er kremen av kremen blant gitarer, med tanke på deres renommé og prislapp, men faktum er at kvaliteten er fullstendig bedriten sammenlignet med andre merker i samme prisklasse (Anderson, Suhr, Parker, PRS -selv om PRS visstnok også begynner å gå nedenom i kvalitet). Det finnes faktisk en god del japanske gitarmerker hvis gitarer av betydelig høyere kvalitet enn nåtidens (og fortidens, for den saks skyld) Gibson-gitarer, og jeg skjønner simpelthen ikke hvordan de slipper unna med så vanvittige priser. Jeg antar det har med "legende-faktor" å gjøre... folk stoler blindt på veletablerte merker.

Dette kvalitetsproblemet går forresten heller ikke bare på spillbarhet; har hørt fra proffer i bransjen at Gibson har begynt å bruke dårligere og dårligere treverk, hvilket betyr dårligere lyd.

Sjefen for Gibson er visstnok en særdeles skruppelløs og utrivelig forretningsmann, så det skulle ikke forundre meg om han er grunnen til at Gibsons priser går opp, mens deres kvalitet går kraftig ned. Holder meg langt unna Gibson...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at kvaliteten går nedover. Men har ikke noe som beviser dette. Når det sies på et forum for gibson gitarer har jeg lettere for å tro at det stemmer. Tror likevel det er gode gitarer. Vanskelig å vite hva som er dårligere, lakk eller mekanikk. Kosmetiske eller vitale deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hmm' date=' hvis dette stemmer er det jo mye bedre å investere i en custom gitar syntes nå jeg. Tror det blir det som blir min neste gitar ihvertfal.[/quote']

Kjøp heller merker som ikke er så kommersielle - de litt mer eksklusive, om du vil. Noen få:

Ernie Ball (en av de få "store" som virkelig leverer kvalitet)

Carvin (bedre enn de fleste gitarer til over dobbel pris)

Suhr

Anderson

Vigier

Parker

LAG

McNaught

Tyler

Driskill

Klein

Nevborn

Eugen (norsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maskinspunnede pickupper' date=' noe som blir litt unøyaktig.[/quote']

Tror mange vil være uenig med deg på det punktet.

Kvaliteten vil jo ha en naturlig variasjon i og med at det brukes materialer som ikke er konstante. De ulike kvalitetene til disse materialene kan igjen verdsettes av noen og mislikes av andre, derfor er det vanskelig å si hva som er god og dårlig kvalitet på det området.

På det byggetekniske kan det i visse former måles. Men noen klarer seg med at det holder mål, andre vil kreve at det skal være 300% bedre enn det som strengt tatt er nødvendig. Så med individuelle interesser og krav er det lite fornufig man kan trekke ut av slike målinger.

Mener jeg i allefall akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson-gitarer, ihvertfall nyere sådan, er av notorisk dårlig kvalitet

morsomt...... er ikke noen stor Gibby fan jeg heller, men Notorisk dårlig kvalitet bør vel egentlig begrunnes med annet enn at de er dyre ?

noe jeg er veldig enig i .... at de er for dyre .... men Notorisk dårlig kvalitet ..... NOPE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.