Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Combo/Half-Stack?


Anbefalte innlegg

Hei,

lenge siden jeg har vært her nå, men jeg har et spørsmål som sårt trenger besvarelse.

Problemet er slik:

Konfirmasjonen min nærmer seg med stormskritt, og i den anledning regner jeg med å få noe jeg ønsker meg veldig, og også en del penger.

Det jeg ønsker meg veldig, er en ny forsterker.

Jeg trenger noe som har både en vakker clean-lyd og en - jeg sier det rett ut - skikkelig Metallica-aktig gain-lyd.

Jeg har lenge tenkt på å kjøpe et half-stack bestående av en Randall RH-100 topp og et Behringer BG412F-kabinett, men den siste måneden omtrent har jeg begynt å stille et spørsmålstegn ved det, ettersom at det er dyrt, fryktelig upraktisk for en femtenåring uten bil eller konstant velvillige foreldre og kanskje unødvendig kraftig?

Etter råd fra blant annet pappa, som er erfaren musiker med over tretti års musikkerfaring bak seg med turnéer, konserter og slikt, andre musikervenner og slikt har jeg begynt å helle mer og mer over mot en skikkelig combo.

I så fall bør den være på omtrent 50W så den kan høres godt i en skoleaula og slikt, men beholde den fine lyden så den eventuelt kan mikkes opp inn i et PA om jeg skulle komme til å spille på større lokaler.

Det er også et stort pluss om det kan skaffes fotswitch til den for rask skifting mellom kanaler.

Finnes det noen comboforsterkere som fyller mine særdeles kresne krav?

Jeg ville vært kjempetakknemlig om noen av dere utsøkte musikere på forumet her kunne hjelpe meg.

- Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra det rent visuelle' date=' altså at stack SER fett ut ;-), så er vel combo det mest praktiske.

Lavere vekt, mindre størrelse osv..[/quote']

Hehe, jo, jeg vet ^^

Men altså... Noen som har noen preferanser om hva jeg burde kjøpe?

Ser at du foreslår rør, SG, men er ikke det svinedyrt?

Takk for svar uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Marshall JCM2000 TSL finnes i 40W,60W og 100W comboversjoner,tre kanaler, alle kan switches vha. footswitch. Har en selv, låter hysterisk bra. Fra Marios får du den ny for ca 15000,-, pent brukt kommer du fort ned i 10-12000,-

-Peavey 5150 II,ser kul ut,tung lyd, men clean?Tjaaa...Ikke fantastisk.

-Vox AC30, + en RatII distpedal. Ikke akkurat Metallica, men übertøft likevel.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt i andre tråder. Jeg ville satset på en amp med veldig bra renlyd. Og heller kjøpt vreng på boks. Vet det finnes brukte Alessandro amper på markedet, Dr. Z. er også renlydsmaskineri med rør som virkelig duger. De er ikke på mer enn 33 watt, men det holder. Brukt kan du finne de ned mot 10.000,-.

Et generelt råd er å gå litt mot strømmen, det som alle vil ha i disse dager koster mer enn det burde. Du kan gjøre store varp med å velge uortodokse løsninger, som kan fungerer vel så bra som 'moten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.