Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

MIDI-Switching


Anbefalte innlegg

Hepp!

Mitt oppsett er slik:

Gitar - Dunlop wah - TU-2 - BD-2 - Radial Tonebone Plexitube - Forsterker

I sløyfa:

GE-7 - MXR Flanger - GEFX Tremolo - SPF Ego Booster - NS-2 - Holy Grail - T-rex Replica

Greia er at jeg ender opp med seks lange kabler i liveoppsettet mitt. Strøm, footswitch, brett til amp, send, return og gitar til brett.... Synes ikke selv at signaltapet er særlig stort, men synes det er et pes å rigge opp..

Ble litt gira på tanken å ha alle pedalene i et rack. Hver i en separat loop. Og styrt hvilken loop jeg skulle åpne via et midi-brett. Det hadde jo fortsatt vært like mange kabler, men de kunne vært på en halv meter i stedet for 9 meter. :P

Også hadde det vært såre enkelt å rigge opp. Midi til brettet, gitar i amp, og koble rack til ampen.. I stedet for å legge 6 lange kabler mellom brett og amp.

Er det vanskelig å gjøre noe slikt selv? Blir det i så fall dyrt? Hva trenger jeg?

Noen som har noen bedre forslag? Vil beholde lyden jeg har, men gjøre det litt med brukervennlig.

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk!

Så det jeg i hovedsak trenger er altså et midibrett og en signalrouter (f.eks Voodoo Lab GCX Audio Controller).. Eller?

Greia er at jeg har 11 pedaler, og skulle gjerne hatt en loop til hver pedal.. Dvs. 11 looper. VoodooLab-routern har vel bare 8 etter det jeg forstod.

Men hva med fcb1010-brettet fra behringer.. Det er jo billig.. Og jeg har sett flere bruke dette. Det har jo det jeg trenger av muligheter, og det påvirker jo ikke lyden. Så jeg ser ikke poenget i å kjøpe et brett til mange tusen.. Eller burde jeg det? Er veldig lite bevandret i midi og rack-verden, så "please correct me!"

Noen som vet om en router med 11 eller flere looper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voodoo Labs har jo noen sånne true bypass switchere hvor du kan koble sammen så mange du orker og styre dem med en felles Commander. De er ikke rack-monterbare, men det er jo ingen problem å feste dem i skuffe på samme måte som du fester pedalene.

Midi-switcher fra Behringer bør ikke være noe problem. Den påvirker ikke lydkvaliteten, men har kanskje ikke like høy slitestyrke som andre? Jeg vet ikke, bare spekulerer.

http://www.voodoolab.com/pedal_control.htm

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tåler ikke behringer like mye.. Etter endel jobbing med lydteknikk vet jeg alt om behringers slitestyrke. He, he.. Men det er jo snakk om å behandle det pent. Og siden jeg har sett en del andre bruke det regner jeg med at det funker greit..

Å ha flere pedaler i en loop er jo selvfølgelig en mulighet.. Men da får jeg ikke styrt hver pedal separat, noe jeg gjerne vil ha muligheten til.. Og hvordan gjør jeg det med effektsløyfa til ampen? Det er jo en del pedaler jeg vil ha før amp, og en del i sløyfa.. Har skjønt hvordan jeg kobler gitar i router, pedaler til router, brett till router og router til amp.. Men hvordan kobler jeg inn send og return fra amp i alt dette? må routeren ha to innganger og to utganger da eller?

EDIT:

Skjønte det nå...

Men jeg trenger da 12 commands.. En til hver pedal (wah blir byttet ut med en rack wah selvfølgelig).. pluss en til kanalskifte i amp.

Endret av Tom Dooley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger 12 instant access-switcher som det heter, så trenger du mer enn det Behringer kan levere. De eneste jeg vet om som uten expander kan ta 12 switchere er Rocktron All Access, Skrydstrup SC-1 og Axess Electronics FX-1. Disse er alle dyre, og er alle vanskelige å få tak i brukt.

All Accessen kan stilles inn til å ha 15 IA-switcher, men da har du ingen preset switcher. CAE RS10 (ikke MkII) kan ekspanderes til å ha nok IA-switcher.

Den største looperen jeg tror jeg kjenner til er Mesa Boogie MIDI Matrix, som er to units og som gjør alt du kan tenke deg, jeg tror den er ganske rimelig brukt, men de er vanskelige å finne da det er en gammel boks, men den har "kun" 10 loops, såvidt jeg husker.

Andre alternativer vil være Rocktron Patchmate med sine 8 eller Voodoo Labs sin som også har 8. Jeg vet at MR-10'en til Skrydstrup har 8, men den koster fort 15000 kroner :P

Men, jeg tror verden din vil være mye lettere om du kan begrense deg til 8 switcher, da kan du plutselig bruke mange flere midibrett også er det åpent for flere og rimeligere løsninger. F.eks. to pedalhyller med hver sin Axess Electronics GRX4, eller én hylle og en Voodoo Labs eller Rocktron Patchmate. Jeg har en GRX4 og det er en fantastisk god boks.

I tillegg vet jeg at MFC5'en, den lille, søte midikontrolleren til Axess kan sende 8 CC-meldinger per preset, noe som gjør at selv den lille greia kan kontrollere 8 pedaler.

Edit:

www.axess-electronics.com

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Tror kanskje jeg kan klare å begrense meg til 8 loops. Tuner kan jo alltid stå på, så da sparer jeg inn en loop der. Samme med reverb og gate.. Så om jeg klarer å kutte ut en til så har jeg 7 looper til pedaler og en til kanalskift på amp.

Det vil vel kanskje nesten lønne seg å kjøpe to switchere om jeg med tiden skulle trenge flere sløyfer.. ??

Og hvordan blir det med tap-tempo på replica'n? Vet at det kan styres via en midi-bryter, men hvordan får jeg koblet et digert midibrett til den og valgt hvilken bryter som styrer den? Går det i det hele tatt?

Tusen takk for all hjelpen forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Behringer-brettet får ufortjent tyn her. Jeg bruker det og det funker perfekt. Med to enkle mods er det det beste value-for-money-brettet der ute IMO.

Phantom-power er en enkel sak å få ordnet. Det tok meg under ti min å modde det til phantom-power (snakk om å lodde om to ledninger).

Behringerbrettet kan programmeres til å håndtere 10 looper, en for hver knapp,

men du vil ikke kunne få vite statusen (på/av) til knappene uten en liten mod til.

Med andre ord så blir det ikke "ekte" IA-switcher.

Du kan ev bytte eprom-brikka(16 euro) til brettet slik at du får 5 IA-switcher (med andre ord bytte firmwaren til brettet).

Da vil brettet kunne vise av/på-status til fem av knappene.

Hvis du kan leve med dette så er behringerbrettet absolutt noe å vurdere om du vil spare penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler RJM Music sin RG-16. 8 effekt looper, pluss 8 funksjons brytere (Til å feks styre kanalvalg/reverb på amp etc) Det fine med denne er at du har knapp på frontpanelet for å slå av og på hver enkelt loop, dermed også kanskje slipper å ha instant axcess brytere på gulvet hvis det passer seg for deg.

Du har jo også muligheten til å la funksjons bryterne styre en ekstern boks med relé styrte sløyfer. Da har du plutselig 16 looper som kan betjenes fra det frontpanelet. Det så vidt jeg vet ingen som lager en produserer en slik boks på samlebånd, men alle custom rack byggerne kan garantert lage en god løsning for deg på bestilling. Jeg skal selv lage eller få en slik boks laget for meg.

Axess electronics sin MFC-5 midi kontroller bruker jeg selv, ultrakompakt og solid. http://www.axess-electronics.com/sc/MFC5-M...er-p-16137.html

Hvis du trenger instant axess knapper for hver effekt, så skal FX1'n til axess og RG-10 ril custom audio electronics være gode. Disse er temmelig dyre men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, brettet er ikke det største problemet her.. Det er vel switcheren som det kommer an på. Hjelper vel lite om brettet kan styre 10 looper om det eneste alternativet under 10 lapper har 8 looper..

Forslaget var jo rettet mot en løsning med 8 looper. 8 switcher for loopene, en for kanalskift og en for tap-tempo.. Ville bare påpeke at om du fant en switcher med 10 looper så kan behringeren styre den også. Dessuten slipper du ekstra expressionpedal til rack-wahen din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om et par ting ang. behringeren?

Kan man sende custom hex-meldinger?

Kan man velge mellom at IA-switchene skal være latching eller momentary?

Hvor mange PC'er sender den per preset?

Har den et globalt preset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker dere litt over hodet mitt her. Ha, ha.. :lol: Men jeg skjønner mesteparten.. Men.... Jeg er redd for at dette ser ut til å bli en dyr affære om jeg skal anskaffe noe som tilfredstiller mine behov..

Har titta litt på RG-16.. Den ser veldig fin ut. Men hvor lett er det å få tak i de brukt?

Hva tror folket om RG-16 + Behringer FCB 1010?? Noen som veit hvor billig man kan skaffe dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.