Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken forsterker til rock/blues?


Krem

Anbefalte innlegg

Njeh, Blues Junior? Da må'n ha vrengpedal i så fall. Stemmer for Blues Deluxe! Og TS9 som metallpedal? Nei, nei, nei, nei, nei, nei! :P

he he, han snakker først og fremst om blues/rock og kanskje noe metal. Til en amp uten master volum som står passe høyt funker TS9 helt ypperlig for den tighter opp bassen akkurat passe. Bare stikk innom en tur skal jeg vatte opp en amp og en TS9 så skal vi se om vi kan får det til å låte metall.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ganske stor forskjell på volumet til en 1987 og en 1959.

Det sies at det bare er en 3-4dB forskjell, men det er faktisk ganske mye.

Rent teknisk er 3dB en dobling av volumet. Vår subjektive opplevelse av lydnivå

gjør at vi opplever 10dB som en dobbling av lydnivået.

Min erfaring (jeg har to 50w, og to 100w Marshaller) er at jeg er helt nødt til å dempe en 100w,

men at det går å bruke en 50w uten demping. (men det blir selvfølgelig veldig høyt)

Volumkontrollen på gitaren er veldig fin å oppdage med et slik oppsett.

Grunnen til at jeg anbefaler en Metro 50w (eller helst en original Plexi) er at jeg da tror du har

en amp du aldri kommer til å ville bytte. (forutsatt at Marshall-lyd er tingen for deg)

En Peavey Classic eller en Fender Blues Jr. tror jeg det er en stor sjanse for at du kommer til å bytte ut etter hvert.

Det går å starte med et rimelig 2x4 kabinett til Metroen, og så skaffe seg et 4x12 etter hvert.

Helt enig at en blues JR eller en Classic 30 nok sikkert vil bli byttet ut etterhvert, men jeg tror kanskje en JMP blir fullstendig overkill (og strengt talt alt blir byttet ut etterhvert uansett). En liten combo er også mye greiere å ta med rundt for å spelle.

Det går an å bruke en 50W uten demping, men da bør foreldra dine ha lydisolert rommet ditt og bandkompisene investert i noen gode øreplugger. Jeg har også en 50W Marshall og 3 100W topper og ingen av dem kan jeg bruke med bandet uten demping og jeg har aldri vurdert å skru på noen av dem hjemme i leiligheten. Med 50W toppen overdøver jeg også trommisen vår. Nå er ikke han så fryktelig hardtslående på øving, men allikevel.

Men for all del, hvis jeg var Gud skulle alle som ville spille gitar blitt tvunget til å spille minst 3 år på en 1959 og en 4x12 med GB'er og lært seg å få god lyd ut av den før de fikk lov å kjøpe seg noe annet. Da hadde vi kanskje blitt kvitt all den ubrukelige skiten musikkbutikkene prakker på folk som "startpakke" bla bla bla som folk blir sittende å øve på i åreshvis. Det er da faen ingen som skal spille trompet i korps som får med seg en syttendemaitute hjem som de må øve på de første årene.

Og et Marshall half stack er jo i tillegg til å låte bra jævlig sexy, det blir aldri en liten combo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme har jeg en liten 15w tass som jeg bruker.

Marshaller på 50w og 100w plasserer jeg på øvingsrommet.

Det er også noen som bruker disse ampene på lavt volum med pedaler.

Det funker like fint som på Fender amper, men da går man jo glipp av

den originale Marshall-vrengen.

Noen amper blir bytta ut fort, andre blir man sittende med lenge.

Det er i hvert fall min erfaring.

Jeg har et par-tre amper for mye nå, men jeg er helt sikker

på at jeg kommer til å ha minst en av dem resten av livet.

Edit: Glemte at jeg faktisk har tre 50w Marshalls (regna ikke med den med mastervolum)

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.