Web Analytics
Jump to content

Hvilken forsterker til rock/blues?

Krem
 Share

Recommended Posts

Hallo!

Jeg har spilt gitar i ca 1 år nå og trenger en ny forsterker som bør holde til de neste årene. jeg spiller for det meste innenfor blues/rock- (Cream/Clapton, Jimi Hendrix)- sjangeren men også en liten del med metal. Har såvidt begynt å spille i band, så forsterkeren bør holde til bandøvelse og små gig's.

Jeg vil ha en forsterker med:

* God clean sound

* Bør også ha ganske god vreng siden det går endel i Jimi Hendrix.

* Også ser det jo forderdelig tøft ut med skikkelig stack, men combo går jo også ,tror jeg (kan noen plz si litt om fordeler og ulemper med begge?)

* Og ettersom jeg har hørt/lest så er rørforsterker det beste alternativet, eller? Og er det mer styr med en rørforsterker?

* Bruker helst ikke mer enn 10 000 på hele styret!

Har sett på en jeg synes virker god og ikke minst ser utrolig fet ut, Hayden Peacemaker Topp og kabinett

( http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=1721 ) men jeg fant aldri noe skikkelig info om denne.

Men jeg har ikke noe ordentlig peiling på detta, så jeg tar i mot alle råd!

Kan noen anbefale noen forsterkere? Gjerne også en begrunnelse.

Fyr Løs!! :blink:

(kjapp liten oppdatering: Kan denne være en ide?: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link )

Edited by Krem

• Replies 49
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har du virkelig behov for et halfstack?

Jeg vil si at det er mye lettere å få bra lyd av forsterkeren derson den har rundt 50watt. Et kabinett har 4x12 elementer og kan låte jævlig høyt.

Har et selv og det låter ike så bra på lave volumstyrker.

Viss du er ute etter en forsterker til hjemmebruk OG band, så ville jeg gått for en combo eller topp med 1x12 eller 2x12 max.

Virker som du er litt usikker på bandet, og jeg syns at topp + 2x12 eller en 2x12 combo er fint for deg.

Men som sagt.. Jo større forsterker, jo høyere må du spille for å få ut en bra lyd ut av forsterkeren.

Det er ikke mer styr med en rørforsterker. Man skal kanskje være mer forsiktig når man frakter forsterkeren ol, men ellers er det helt greit.

Personlig liker jeg best rørforsterkere. Og det vil de fleste her på forumet si seg enig i.

Til rock ville jeg sett på Vox AC30, Marshall Vintage Modern og Marshall JCM800. Men det finnes helt sikkert bedre og rimeligere alternativer fra Fender.

Nærmere modeller får noen andre foreslå.

Har du virkelig behov for et halfstack?

Jeg vil si at det er mye lettere å få bra lyd av forsterkeren derson den har rundt 50watt. Et kabinett har 4x12 elementer og kan låte jævlig høyt.

Har et selv og det låter ike så bra på lave volumstyrker.

Viss du er ute etter en forsterker til hjemmebruk OG band, så ville jeg gått for en combo eller topp med 1x12 eller 2x12 max.

Virker som du er litt usikker på bandet, og jeg syns at topp + 2x12 eller en 2x12 combo er fint for deg.

Men som sagt.. Jo større forsterker, jo høyere må du spille for å få ut en bra lyd ut av forsterkeren.

Det er ikke mer styr med en rørforsterker. Man skal kanskje være mer forsiktig når man frakter forsterkeren ol, men ellers er det helt greit.

Personlig liker jeg best rørforsterkere. Og det vil de fleste her på forumet si seg enig i.

Til rock ville jeg sett på Vox AC30, Marshall Vintage Modern og Marshall JCM800. Men det finnes helt sikkert bedre og rimeligere alternativer fra Fender.

Nærmere modeller får noen andre foreslå.

Takk for svar! Tenker over det du skrev, kanskje jeg tok i litt med 4x12... skal kikke litt rundt på comboer.

også et kjapt spørsmål: hva med Peavey ValveKing 212?

Peavey Classic 30

Knall røramp som gruser det aller meste i sin prisklasse. Funker fantastisk bra til det du nevner, kanskje bortsett fra metal da, men det kan du fikse med en fet vrengpedal. Hvis jeg ikke tar feil brukte vel Joe Satriani denne ampen på en skive eller to. Låter konge :D

Ellers så funker jo JCM800 som Troll nevner, ypperlig til metal...med mindre du spiller death metal da ;)

Er et par forhandlere som har hatt kampanjetilbud på classic 30 en stund, vil tro at du kan få den ny til 5 lapper.

Edited by metalhead

jeg er sinnsykt fornøyd med min ac30. Grei pris( kjøp med vox elementer), får den rundt 10 laken, og låter helt rått, spesielt hvis du har singel coil gitar. ULempen, hvis du er på jakt etter en amp med vreng, er at denne har ikke to separate clean og vreng kanaler, med du må bytte litt volumjusteringer å sånn. Vanskelig å forklare, men er en veldig god røramp

jaja! hvis du kjøper en fender amp til de artistene og musikken du har beskrevet blir da ihvertfall ikke du fornøyd! skjønner ikke at folk engang gidder å nevne det! er det for å villede?

han sier at han spiller blues/rock, nevner opp en del Marshall-artister + at ampen skal brukes til noe metall eller hva det sto. Fender holder akkurat til blues! Neeida, sier ikke at Fender er dårlig, men passer kanskje ikke til denne personen!

ENGL Screamer kunne jo vært et alternativ. Sjekk finn.no, ligger både en ny og en brukt til salgs der.

Be selgeren om en bedre pris dersom du kjøper brukt.

Syns denne er god til det meste. Men du får ikke akkurat klassisk/vintage lyd av den. Men det er en smakssak.

Du kan også vurdere en JCM800 topp + 2x12 kabinett. Veldig praktisk, da du kan oppgradere til større kabinett i fremtiden om du vil.

Tror det skal fint gå an å ordne til under 10k.

Edited by Troll