Web Analytics
Jump to content

Bok om Solid State (transistor) forsterkere

rocktrond

Recommended Posts

Som noen kanskje har lagt merke til i tidligere kommentarer er jeg tilhenger av gode transistor forsterkere. Nå har en kar i Finland skrevet en bok om transistor forsterkere. Han har lagt ut hele boken for fri nedlasting.

Jeg tillater meg å sakse en liten del av forordet i boken:

Claims that a solid-state amplifier cannot sound as good as a tube amplifier is utterly untrue and mostly heard from the mouths of three kinds of people:

1) people that have very little or no knowledge about electronics,

2) tube snobs who persistently claim that all transistor amplifiers must sound bad, yet would stick a Fuzz Face (or similar) in front of their tube amplifier without even blinking an eye and

3) experts of tube amplifier circuitry that unfortunately possess a limited knowledge about solid-state design.

While someone might master tube technology, the truth is that tube- and solid-state circuitry differ a lot from each other. One should not unreservedly believe statements about transistor circuitry presented by a tube expert – as one should not unreservedly believe statements about tube circuitry presented by a solid-state circuitry expert either. Though the knowledge about both technologies should go hand-in-hand, too often it doesn’t. Very regrettable thing is that a great deal of highly talented tube guitar amplifier experts deliberately avoid educating themselves about solid-state as they see it as an inferior technology.

Du kan laste ned hele boken her

Edited by rocktrond

For ikke så mange år siden, ble rør-ampene spådd en varig død.

Da sa man at transistor teknologien hadde kommet så langt, at rør-amper ikke kunne måle seg transistor-amper.

De fleste som jobba med amper og salg, sa det samme.

Det var en ganske enstemmig holdning om at en transistor-amp kunne gjøre det samme som en rør-amp, pluss mye mer.

Nå gikk det vel ikke akkurat slik det ble spådd, men selvfølgelig finns det fortsatt mange iherdige transistor-amp forkjempere det ute.

Jeg har vært eier av en transistor-amp og en hybrid-amp, men fikk ikke lyden jeg får i gamle rør-amper fra dem.

(hybrid-ampen, en av de første Musicman comboene, låt forresten ikke værst)

Nei, men hvis man må være en ekspert for å få lyd god nok til å måle seg med en rørforsterker er jo det en selvfølge at ikke alle gidder å knote så mye for lyden. Rørforsterker er også dynamisk så man får mye mer liv i tonen, synes jeg :)

Claims that a solid-state amplifier cannot sound as good as a tube amplifier is utterly untrue and mostly heard from the mouths of three kinds of people:

1) people that have very little or no knowledge about electronics,

2) tube snobs who persistently claim that all transistor amplifiers must sound bad, yet would stick a Fuzz Face (or similar) in front of their tube amplifier without even blinking an eye and

3) experts of tube amplifier circuitry that unfortunately possess a limited knowledge about solid-state design.

While someone might master tube technology, the truth is that tube- and solid-state circuitry differ a lot from each other. One should not unreservedly believe statements about transistor circuitry presented by a tube expert – as one should not unreservedly believe statements about tube circuitry presented by a solid-state circuitry expert either. Though the knowledge about both technologies should go hand-in-hand, too often it doesn’t. Very regrettable thing is that a great deal of highly talented tube guitar amplifier experts deliberately avoid educating themselves about solid-state as they see it as an inferior technology.

Hvis det står i preface't på boka hans, synes jeg han har et litt pussig utgangspunkt for å skrive en hel bok om det, men gjerne for meg. Høres ut som en bok med null historisk verdi :P

Jeg har en crate powerblock(som backup), det er en liten pinglete transistor topp, men du verden så bra lyd det er iden. Jeg har/har hatt flere gamle og nye rør forsterkere, og craten er i mine ører helt på høyden med de. Så jeg er ikke i tvil om at det finnes bra transistor amper der ute. Jeg har lyst til å få bygget inn craten i et "standard" marshall topp kabinett, da tror jeg nesten det vill vært min main amp:)

PS: noen som vet om crate selger powerblocken eller tilsvarende i toppformat?

Hva er deres favoritt transistor amp?

Det finnes mange gode transamper her i verden, jeg skal ikke si noe på det. En kamerat av meg hadde en hagstrøm transamp med en helt avsindig kul clean-lyd. Den desverre ganske dårlig med pedaler, men i seg selv var den veldig god.

Thomas Youngblood i Kamelot bruker jo transistor utelukkenda, han har en eldre Ampeg-sak som er ute av produksjon. Man hører at det er transistoramp på plata (til kritikerene, jeg tippet det før jeg fikk vite det i en dokumentar fra dvd'en deres), men den låter helt kanon.

Jeg har hørt både knallgod lyd og drittlyd fra både rør- og transistorforsterkere. Det samme med ampsimulering også. Det blir hva man gjør det til, og man kan få fet lyd av alt sammen synes nå jeg.

Som bassist tror jeg nok det aldri blir aktuelt med rør uansett siden det veier altfor mye, men en koselig preamp/vrengpedal med rør i vil jeg faktisk ha. De veier jo ikke så mye.

Hvis det står i preface't på boka hans, synes jeg han har et litt pussig utgangspunkt for å skrive en hel bok om det, men gjerne for meg. Høres ut som en bok med null historisk verdi :P

Historisk verdi er vel ikke utgangspunktet heller. Boken er først og fremst beregnet på ampbyggere som er interesert i å lage gode solidstate amper - noe jeg nok kunne skrevet i topp-posten. Men noe er interesant også for oss som ikke bygger selv - om vi da ikke har rør-skyggelappene på i utgangspunktet. Det er forøvrig en forholdsvis liten del av boken som dreier seg om transistor vs rør, eller å emulere rør-lyd med transistor.

Annbefaler å ta deg tid til å lese hele prefacet i alle fall :)

Saken er den at når transistorer presses begynner de å klippe signalet, noe som det menneskelige øret oppfatter som mindre pent

Når et rør presses begynner det å komprimere istedet for å klippe, noe som det menneskelige øret oppfatter som en varm harmonisk rik lyd.

Dette kan ingen forfattere å andre folk forandre på.

Men jeg skal ikke påstå at alt med solidstate komponenter suger, langt ifra

Har ingenting i mot transistorforsterkere. Dimebag brukte jo transistortopper utelukkende!

Gikk over til rør han og. Har jo egen signatur amp med Krank.

Lyd er individuelt, så det finnes ingen fasit, men hvor mange kjente band og dyktige gitarister bruker rør vs hvor mange bruker transistor. Det er vel en grunn for det.

Guest Peavey

Enig med deg, Tore (men dette betyr ikke at du kommer noe nærmere Charlotte Q :ninja: )

Om man hadde gitt dime en annen gitar og annen amp hadde jeg nok likt fyren.

Disse nekrofile homsene fra DEAN og KRANK klarer vi oss uten!

Gibson og

Diezel

til folket!