Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Holder ikke på stemmingen?


Kian

Anbefalte innlegg

Jeg tok et lite søk, og i følge GibsonGuruene på Vintagegitar, setter Gibson opp gitarene med 09 og 010- sett fra fabrikk. Jeg har ingen grunn til å tro at de ikke vet hva de snakker om.

Skal man da ha tykkere strenger på LP-en sin, kan en liten filejobb på stolen være på sin plass, hvis man vil unngå at det kniper. For trange spor i stolen er en vanlig grunn til at gitaren er vanskelig å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Epiphone Les Paul Standard har kun plass til .10-.46 strenger i nøtta.

Men så er jo det en Epiphone. Kanskje Gibson setter opp annerledes, selv om det ikke rimer så godt.

Jeg har brukt 11-52 på min Epi LP Custom i flere år nå.

Jeg TROR jeg måtte file litt avstand. Er jo så lenge siden, så jeg husker ikke.

Har ihvertfall ikke opplevd at noe knekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme stemme-problemet med en Gibson CS R7.

Litt støv fra en blyant i nøtta så var problemene løst. Jeg vil tippe at det er så enkelt.

Mitt råd er å foreløpig glemme "dårlige stemmeskruer", "trang i nøtta" og "gitarhalser som brekker når strengene er over 0.10".

Skal du ha ekstremt tykke strenger bør du sjekke om de får plass i nøtta, men det er ikke et vanlig problem.

Jeg går da ut i fra at strengene blir satt på riktig, og med minst mulig vindinger rundt stemmeskruene.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.