Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dansebandmusikk


adoniz

Anbefalte innlegg

Lurer på åssen skala en bør improvisere med?

Dette, mine damer og herrer, er et av de mer illevarslende symptomene på at man har sett og hørt altfor lenge på Dansebandjukeboxen på tittekassa.

Sorry, kunne ikke dy meg. Aner ikke svar på spørsmålet ditt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg også ganske blank på svaret, men drister meg innpå med at man kanskje bør velge den tilhørende skalaen som tonearten tilsier? Det vil stort sett si A?

Forslaget er ikke uten bakgrunn, da jeg har tjent mye penger på å spille dansebandmusikk i den tonearten. Avslappende for gitarfingre, akseptabelt for keyboardister, og veldig greit for saksofonister..

Dette er ikke ironisk ment, men hvis noen klarer å forklare meg hvordan spørsmålet er ment, så blir jeg glad. Jeg har sett tilsvarende spørsmål før, og klarer rett og slett ikke å hekte meg på. Det er noe jeg har gått glipp av.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, titt litt på nett om forhold mellom tonearter og skalaer, så bruker du øret til å finne ut hva som er grunntonen.

Deretter må du høre om det er dur eller moll (høyst sannsynlig dur i dette tilfellet) og da kan du begynne å improvisere til.

Det å gi deg et konkret svar på spørsmålet ditt uten annen informasjon enn det at du ser på dansebandjukebox og improviserer til er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.