Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min Warmoth gitar, bygge prosjekt.. [Oppdatert 03.08.09]


Anbefalte innlegg

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Flott topp, synes absolutt ikke at den skal lakkes enfarget.

La meg helle litt kaldt vann i blodet her.. Jeg har en del erfaring med dette. Regnestykket

Ivrig tenåring med biltemasprayboks i hånden for første gang + tålmodighet som en dame med PMS + gitar, =/= bra lakkjobb.

Skulle ønske det ikke var sant, men slik er det.

Særlig når det her nevnes nitrolakk. Nitro er dritvanskelig å sprøyte, tørker kjempesakte, og i det hele tatt..

Vil du ta vare på det fine fargespillet i toppen, bør du få en proff til å lakke den. Resten av gitaren, hvis du skal ha på vanlig lakk, OK, prøv deg, men da må du vente til sommeren, så sant du ikke har et lokale du kan grise ned med lakkstøv og varme opp til minst 20".

Det er ikke meningen å komme med en sånn kjedelig "dette får du garantert ikke til, altså, og det vet jeg, for jeg er voksen!", men en bra lakkjobb, som jeg synes denne toppen fortjener, krever godt utstyr, lokaler, erfaring og stooor tålmodighet.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en topp hvor man ønsker å se treverket er det vanligste å enten lakkere en burst variant eller å farge opp treverket med en valgt farge (tenk beisfarge) for så å lakkere med klarlakk. På treverk med mye mønster kan man også bruke ulike teknikker for å fremheve mønsteret. En teknikk er å legge en mørk grunnfarge for så å slipe den lett ned slik at "flammene" blir slipt lysere for så å lakkere med klarlakk. Slik finish kalles ofte for tigereye e.l.

tigereye.jpg

Bildet viser en to-tone tigereye laget med en penetrerende brun farge og en sort dekkfarge som er pusset/tørket av

Nitro er populært fordi det er mange som mener det låter bedre enn moderne lakk. Spør du meg låter en ny plastlakk like godt så lenge man ikke legger på en uendelighet med lakk slik det ofte gjøres på asia produserte gitarer. Nitro har heller ikke noe særlig godt lysfilter og grunnfargen endres derfor med årene, dessuten sprekker lakken og den er mindre slitesterk (vintage feel) Klarlakken har også en sterkere egenfarge enn nyere lakk, noe mange liker da det ofte gir en mer gylden tone på burst og see-through finish.

Edit :

Blander man inn en svak fargetone i moderne klarlakk ser den forøvrig ut som Nitro.. men den har selvsagt ikke de andre fordelene/ulempene denne lakken har.

Som det sies er Nitro noe drit å jobbe med.. både på den ene og den andre måten. Alt fra filler til beis/dye/dekklakk må være kompatibelt med Nitro og TESTES for å unngå problemer i prosessen. Dessuten må du ha god tid og god tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager begrepsforvirringen, i mitt hode er celluloselakk og nitrocellulose det samme, en lakktype som stort sett gikk ut av bruk på femtitallet, fordi det kom bedre lakktyper på markedet. Jeg skjønner at det ikke er en selvfølge.

Skal man lakkere en ny gitar i dag, og man ikke trenger å ta høyde for hensyn til å restaurere tidstypisk, eller noe slikt, er Greeners betraktning på hva slags lakk man velger helt riktig, både i forhold til holdbarhet, stell og i det hele tatt.

Moderne lakk er best på moderne gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ned og snakke med en som har laga gitarer i et par år angående lakk osv, til torsdagen. så da får jeg se hva jeg gjør etter det!

gitaren er laga for Wilkinson og Schaller tunere så der veit jeg hva jeg skal gå for!

men når det gjelder pickuper trenger jeg litt hjelp!

det jeg er ute etter er:

en type 70/80 talls hardrock/metal lyd!, gjerne med en høy output. har sett litt på SD Distortion eller Dimarzio super disttortion, dette gjeler altså bridgepicupen!

i neck vil jeg ha en med litt varmere lyd, har sett på SD 59 eller noen PAF typer..

men er det andre forslag fyr løs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.