Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

To jack utgangar


Knutern

Anbefalte innlegg

Eg har sett nokre gitarar som har to jackutgangar. Kan nokon forklare kva som er grunnen til det? Er det ein aktiv og ein passiv utgang, på samme måte som ein aktiv og ein passiv inngang på ein forsterkar?

Det vanligste på gitarere er vel ekstra uttak for piezo-pickup. Piezo-pickuppen er en litt spesiell type pickup som sitter i strengestolen på gitaren og som gir en slags akkustisk simulering. Teknologien brukes faktisk på flere kassegitarer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det ikke el-gitarer med piezo som har "bare" én utgang?

Jo, det gjer det meinar eg på.

Men angåande gitarar med individuelle utgangar; Om ein då kun brukar eine uttaket til dei vanlege mic'ane, vil man da kunne bruke piezo? Eller må man også ha ein jack ut frå piezoutgangen og inn i forsterkaren?

Slik eg har forstått det så er denne ekstra utgangen ein "luksus" for folk som vil bruke ein anna forsterkar for piezo'n? Eller tar eg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pickuper og piezo-elementer har en ganske forskjellig karakteristikk.

Kort sagt låter Piezo- elementer mye mer akustisk enn vanlige pickups, men også ofte veldig metallisk. De trenger også en preamp nære elementet for å gi fra seg så god lyd som mulig. Derfor kan det være en utfordring å mikse sammen de to teknologiene på en bra måte, samt at men vil miste noe av muligheten for å få fatt i den akustiske lyden som piezopickupen vil gi. Dette avhenger jo litt av hva utøveren vil ha, og synes fungerer for seg.

En gitarforsterker er jo en del av lyden i gitaren, den er rett og slett laget for å farge lyden. Generelt sett, vil en piezo låte minst like bra over PA som fra en gitarforsterker. Siden de to systemene er såvidt forskjellige, lager de som snekrer sammen gitarer to utganger, for å kunne gi utøveren valgfriheten, og å kunne rette opp "metallklikkelyden" i piezoelementene på en så bra måte som mulig.

På samme tid kan det være veldig nyttig å kunne tappe et stereosignal fra en kassegitar, uten å måtte ty til eksterne mikrofoner. Jeg vet for eksempel at det finnes stereo piezo- systemer, der annenhver streng sendes til høyre og venstre kanal. Legg på litt chorus og klang på det, pan 100%, og vi snakker stoooor kassegitarlyd.. (Jeg har en venn som har en slik, og jeg sliter ved et hvert møte med å være sikker på at han husker meg i testamentet :) Noe salg er det ikke snakk om. )

Jeg har ikke veldig stor erfaring med dette, i hvert fall ikke når det gjelder stålstrenger, basser osv, og regner med at for eksempel elros kan komme med nyttige innspill og korreksjoner.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo heller ikke noe i veien for å mikse sammen signalene i selve gitaren, og slippe det ut som en felles lyd. Teknisk sett er det ikke noe problem å ha "en ut", men jeg vil tro at det da er lurt å ha forforsterker tilknyttet samtlige pickups.

Det er mulig jg tar feil, men lurer på om Mr. Walker ikke har handlet en bass som har en slik mikser med egen diskantkontroll på piezo- pickupen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.