Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye stemmeskruer?


ØysteinH

Anbefalte innlegg

Beklager at jeg svarer så seint.

Hvis dette er så enkelet som å bare lakke de selv, hva må til for å gjøre det skikkelig?

Har selv prøvd å lage metallgjenstander som aluminium uten noe spesielt positivt resultat. Har lite lyst til å hive meg ut på dette uten noen som helt form for veiledning som jeg tar i mot med glede :)

Vuelo: Har lite peiling på dette, men er slik at alle stemmeskruer vil passe på hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg svarer så seint.

Hvis dette er så enkelet som å bare lakke de selv, hva må til for å gjøre det skikkelig?

Har selv prøvd å lage metallgjenstander som aluminium uten noe spesielt positivt resultat. Har lite lyst til å hive meg ut på dette uten noen som helt form for veiledning som jeg tar i mot med glede :)

Vuelo: Har lite peiling på dette, men er slik at alle stemmeskruer vil passe på hodet?

Jeg vil tro billakk gjør susen. Hvor pent det blir, skal ikke jeg ha sagt, men det ville aldri falt meg inn å ha forskjellig farge på stemmeskruene heller, så dette er et prosjekt litt på kanten. Du kan jo prøve å bade dem i cola :-) det blir litt relic...

Og nei, ikke alle stemmeskruer passer alle halser, men når man først skal herpe gitar kan man jo borre.

Mener ikke å være sarkastisk her - men synes vel dette prosjektet er lovlig Harry - sikker på at det er dette du vil? Jeg anbefaler naturligvis verken bor eller lakk, men skal du først gjøre dette tror jeg tipsene her er ok. Du kan jo lese deg opp litt på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal slite litt med å få vanlig lakk til å sitte på forkrommede stemmeskruer. Den får for lite feste.

Du må trolig sandblåse eller matte ned stemmeskruene skikkelig for å i det hele tatt få lakken til å sitte fast, og siden må du regne med å lakke på nytt ganske ofte. Vi fingerer mye med stemmeskruer, og da blir lakken slitt av.

Jeg beklager å måtte si det, men teknisk sett tror jeg dette er en dårlig idé. Utseendemessig sett vil jeg ikke engang uttale meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ta stilling til hvor pent noe slikt blir..

Det er vel standard moderne Gotoh typer på mye Ibanez gitarer og de selges jo i alle fall både i sort, chrome og gull så da kan du jo ha 2 av hver type. Jeg har også sett slike typer i rød og sort chrome blandt annet, men jeg husker ikke hvor.

Å lakkere de blir nok som nevnt problematisk grunnet chrome laget.

Gotoh typer og kopier selges overalt hvor de selger stemmeskruer, men du må selv sjekke om de passer med eksisterende skruehull osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal slite litt med å få vanlig lakk til å sitte på forkrommede stemmeskruer. Den får for lite feste.

Du må trolig sandblåse eller matte ned stemmeskruene skikkelig for å i det hele tatt få lakken til å sitte fast, og siden må du regne med å lakke på nytt ganske ofte. Vi fingerer mye med stemmeskruer, og da blir lakken slitt av.

For å få noe som minner om lakk til å feste seg i det hele tatt på forkromming, så må enkelt å greit forkromminga bort. Ingenting fester seg i mer enn maks et par uker på det. Og med tanke på at det faktisk er stemmeskruer, så vurderer jeg det ned til maks et par dager...

Men om du pusser det skikkelig med grovt sandpapir, til de er helt matte, så kanskje (bare kanskje!) feste det. Men du må som Castor sier regne med å lakke opp et par ganger. Evt vurdere klarlakk et par-tre runder oppå. Men tror ikke resultatet uansett blir særlig bra...

Men for all del, om du vil prøve, så værsågod! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.