Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

whole step down..


F.V.Zappa

Anbefalte innlegg

jeg spiller de i std. tuning og. Men jeg har en gitar som er stemt ned. Den er stemt ned fordi at jeg øver på sad but true. Derfor tenkte jeg at når jeg først har en gitar stemt ned, hvorfor ikke lære meg flere sanger i den tuningen? det er jo uansett positivt å lære seg flere sanger, og nå hadde det passet bra med noen som går der nede.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem.

Er absolutt ikke et problem ;)

Synes bare det var litt merkelig :ninja:

Masterplan, Bruce Dickinson, Dream Theater, Edguy osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er da ingen grunn til å bli amper fordi om noen foreslår andre løsninger på problemet ditt? Hvis du vil spille for eksempel "musevisa", og gitaren din er stemt ned en tone, så kan du finne et komp som går i D, og så later du som om sangen går i C. Så enkelt er dette.

Vil du spille en sang der riffet krever en bestemt toneart for å kunne spilles riktig med åpne strenger, så blir det en annen sak. Men da kan for eksempel audacity "flytte" kompet ned en hel tone, og det bare å jamme løs. Jeg synes kanskje du burde utforske denne muligheten, i stedet for å lete etter sanger som passer.

Er du uenig i det, er det helt greit, men mener det er merkelig at du kicker på at jeg gir deg rådet. Tipsene var gitt for å hjelpe, ikke for å være vanskelig. :rolleyes:

Har du en gammel CD-spiller, så kan du jo transponere kompet på pcen, og spille av derfra, eller du kan transponere, og så brenne kompet som en audioCD hvis du vil bruke CD- spilleren som en avspillingskilde for kompet. Tenk litt utenfor "boksen". Lykke til!

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er da ingen grunn til å bli amper fordi om noen foreslår andre løsninger på problemet ditt? Hvis du vil spille for eksempel "musevisa", og gitaren din er stemt ned en tone, så kan du finne et komp som går i D, og så later du som om sangen går i C. Så enkelt er dette.

Vil du spille en sang der riffet krever en bestemt toneart for å kunne spilles riktig med åpne strenger, så blir det en annen sak. Men da kan for eksempel audacity "flytte" kompet ned en hel tone, og det bare å jamme løs. Jeg synes kanskje du burde utforske denne muligheten, i stedet for å lete etter sanger som passer.

Er du uenig i det, er det helt greit, men mener det er merkelig at du kicker på at jeg gir deg rådet. Tipsene var gitt for å hjelpe, ikke for å være vanskelig. :rolleyes:

Joa, skjønner jo det. Tipsene er garantert noe å sjekke ut, Men jeg har begrenset med tilgang på programvare.. <_< Og musikk i bokstaver klarer jeg ikke å skjønne (det er dårlig av meg, det.) så der er det jo begrensiniger for hva jeg klarer å omforme.. Men det, det er egentlig bare mitt problem. Men uansett, var ikke meningen å bli så amper. Bør vel strengt tatt takke for rådene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt for deg selv til å begynne med. Så skjønner du plutselig sammenhengen, og så fikser du resten lett.. La oss si, og for å overdrive, at du har et komp på "Lisa gikk til skolen", som går i A, på en vanlig gitar.

Akkordrekken blir da sånn, alle bokstavene er to firedeler i melodien: AADAEAEA

På den nedstemte gitaren din må du da spille i en toneart en hel tone

under det som "kompet går i", og da blir akkordene slik: : GGCGDGDG

Som du ser, en hel tone lavere hele vegen. Ikkenoe forskjell. Helt likt. Det er faktisk slik at hvis du spiller med et innleid band, og du sier at du vil spille "Lisa" i A, så trenger ikke de å vite at du har stemt en hel tone ned, og spiller den samme sangen i G. Det funker like greit.

I forhold til publikum hadde jeg kanskje funnet en annen låt, men det blir noe helt annet. :)

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt for deg selv til å begynne med. Så skjønner du plutselig sammenhengen, og så fikser du resten lett.. La oss si, og for å overdrive, at du har et komp på "Lisa gikk til skolen", som går i A, på en vanlig gitar.

Akkordrekken blir da sånn, alle bokstavene er to firedeler i melodien: AADAEAEA

På den nedstemte gitaren din må du da spille i en toneart en hel tone

under det som "kompet går i", og da blir akkordene slik: : GGCGDGDG

Som du ser, en hel tone lavere hele vegen. Ikkenoe forskjell. Helt likt. Det er faktisk slik at hvis du spiller med et innleid band, og du sier at du vil spille "Lisa" i A, så trenger ikke de å vite at du har stemt en hel tone ned, og spiller den samme sangen i G. Det funker like greit.

I forhold til publikum hadde jeg kanskje funnet en annen låt, men det blir noe helt annet. :)

Ja, er vel en mulighet for at jeg hadde blitt bua av med den sangen på setlista. Og hadde kanskje vært litt drøyt å betale leieband for å spille slikt...

Skjønner poengene dine, og er jo for det meste enig og.

Hele greia er kanskje bare ett underbevisst påskudd for å lære meg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.