Web Analytics
Jump to content

whole step down..

F.V.Zappa
 Share

Recommended Posts

Du kan vel spille alle de sanger du ønsker på en gitar som er stemt ned en tone? Det finnes da ikke noe "toneartpoliti" som nekter deg å spille det du vil? Skjønner ikke helt problemet.

Jeg har en Baryton- gitar, som er stemt ned en kvart i forhold til en vanlig stemt gitar, og jeg spiller da like greit sanger på den som en vanlig gitar.

Edited by CastorFiber

Du kan vel spille alle de sanger du ønsker på en gitar som er stemt ned en tone? Det finnes da ikke noe "toneartpoliti" som nekter deg å spille det du vil? Skjønner ikke helt problemet.

Jeg har en Baryton- gitar, som er stemt ned en kvart i forhold til en vanlig stemt gitar, og jeg spiller da like greit sanger på den som en vanlig gitar.

Seff. Uansett ville det bare være å flytte alle kordene 2 bånd oppover på halsen.. Men jeg liker å spille ved siden av cd'er, så det høres ut som jeg har et band gående bak meg.. Og da er det jo greit å ikke høres så falsk ut. Og jeg liker drønninga det ofte blir med whole step down-tuning.

Jeg skjønner ikke hvor du vil... om du ikke vet av låter å spille i D-tuning så er det vel liksågreit å spille de låtene du kan i normal stemming? :lol:

Atte hvis "backingtracket" ikke går i riktig toneart, finnes det da masse programvare som fikser det? Erfaringsmessig går det helt greit med en ters i hver retning, uten at artifaktene blir for store.

En god del sanger "krever" den og del tonearten, fordi gitaren er stemt slik den der. "My woman from Tokyo" kan bare spilles i en toneart, på grunn av hvordan man bruker åpne strenger. Men da er det lettere å forandre kompet enn å finne sanger som går i "riktig" toneart.

Disse programmene må vel lastes ned tenker jeg, uansett? Og de ville vel uansett ikke kunne brukes i en regulær cd-spiller av økende alder? jeg spiller mye på sad but true for tiden, og der er det nødvendig å ha gitaren ned i den stemmingen. Derfor hadde det vært kult å vite om noen andre sanger som ligger i den tonearten, som jeg kan spille til, ettersom det er kjedelig å stemme mellom de to tuningene hele tiden.

Hvis dere er uenige i dette på en eller annen måte, så trenger dere jo ikke å svare.

skaff deg amazing slowdowner og ripp cd'ne dine

Da må jeg brenne dem etterpå og, og spilleren min tar ikke brennecder.(ikke den jeg har på rommet altså, hvor ampen og står) et tillegg til det hele er jo og at det ikke går an å laste ned noe gjennom dette nettverket.

Men det virker som du skal ha låtforslag bare for å spille i D-tuning?

Hvorfor ikke spille de låtene du kan i std tuning?

skjønner ikke helt hvor du vil

Men det virker som du skal ha låtforslag bare for å spille i D-tuning?

Hvorfor ikke spille de låtene du kan i std tuning?

skjønner ikke helt hvor du vil

jeg spiller de i std. tuning og. Men jeg har en gitar som er stemt ned. Den er stemt ned fordi at jeg øver på sad but true. Derfor tenkte jeg at når jeg først har en gitar stemt ned, hvorfor ikke lære meg flere sanger i den tuningen? det er jo uansett positivt å lære seg flere sanger, og nå hadde det passet bra med noen som går der nede.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem.