Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hva skal jeg kjøpe?


ginner

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk en akkustisk gitar, Morgan med stålstrenger...og jeg ønsker en forsterker. Ved det har jeg noen spørsmål...

-Hvis en evnt vil ha en el-gitar senere, kan jeg bruke samme forsterker som med akkustisk?

-Kan man spille like bra i et amatørband med akkustisk ?

-er det bedre klang i gitaren med forsterker?

Jeg trenger virkelig hjelp, en kamerat av meg forventer forsterker som vi kan begynne å spille litt sanger med gitar og trommer.

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgangspunktet forskjell på forsterkere til akustisk og til elektrisk gitar. Dersom du kjøper en forsterker beregnet til el-gitar så vil du få grei nok lyd i den akustiske gitaren, men langt ifra så bra som du får med en forsterker beregnet til akustisk gitar.

Om du spiller akustisk eller el-gitar i et band kommer jo helt an på bandet og musikken. En akustisk gitar vil aldri låte som en el-gitar, og omvendt. Du må se an situasjonen, musikken og bandet. Hva skal dere spille?

Når du spør om det blir bedre klang i gitaren med forsterker, så antar jeg at du mener lydkvalitet, eller "tone" som vi sier på gitarspråket? "Klang" i gitarverdenen betyr som oftest romklang, enten naturlig eller som en kunstig effekt. For å svare: Med en forsterker får du ikke bedre tone i den akustiske gitaren. Men du får mer volum. Skal du spille med trommer er forsterkning av den akustiske gitaren helt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er sikker på at du skal ha el-gitar en gang siden, har jeg et forslag. Du kan kjøpe en elgitar-forsterker, med en effekt-sløyfe, også slenger du med en Behringer MIC200 di-boks/preamp, som ikke er spesielt dyr, også kan du putte den akkustiske gitaren gjennom behringeren inn i fx-return på ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg fikk en akkustisk gitar, Morgan med stålstrenger...og jeg ønsker en forsterker. Ved det har jeg noen spørsmål...

-Hvis en evnt vil ha en el-gitar senere, kan jeg bruke samme forsterker som med akkustisk?

-Kan man spille like bra i et amatørband med akkustisk ?

-er det bedre klang i gitaren med forsterker?

Jeg trenger virkelig hjelp, en kamerat av meg forventer forsterker som vi kan begynne å spille litt sanger med gitar og trommer.

Takk på forhånd

ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal spille litt forskjellig, ingen av oss er noe spesielt talent...vi har bare lyst til å ha det gøy og kose oss med musikken.

-Noen forslag til hva vi kan spille? som ikke er alt for vanskelig.

Og takk for rådet om forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser, får du flere forslag, og det er helt sikkert ikke noe feil med de. Men hvis du ikke har tenkt å ikke bruke veldig mye penger på dette, og eventuelt skifte til el- gitar, hadde jeg kjøpt en enkel transistorbasert elgitarforsterker, som for eksempel en Roland Cube 30.

Hvis du har tenkt å holde deg til "kassegitarbruk", tror jeg kanskje at jeg heller hadde kjøpt en rimelig mikser og en PA- kasse i første omgang, og så supplert med en PA- kasse til så fort budsjettet tillater det. Da har du muligheten til å spille gitar, og også bruke mikrofon med effekter samtidig. Et PA- anlegg låter ofte minst like bra på kasse enn en gitarforsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne du mener Troll? http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...Produkt_ID=2402

Du kan jo uansett ta en titt på den der, tror du skal komme langt med den! :)

Nå er det en del år siden, men tror det var noe lignendes ja.

Jeg syns at forsterkeren ga gitaren en veldig fin klang. Har prøvd elakkustiske via PA-anlegg, men syns det virker mye enklere og bedre med en elakkustiskforsteker.

Går alltids an å prøve å selge til slutt, men personlig ville jeg alltid hatt en sånn en på lager i tillegg til en vanlig elgitar-forsterker.

Hadde jeg hatt en akkustisk, ville jeg absolutt vurdert en forsterker til akkustisk gitar også.

Og til de penga er det jo ikke allverdens. Knapt 2000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.