Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

resirkulere gitar


Anbefalte innlegg

jeg har lenge hatt lyst til å bygge en gitar, men jeg har egentlig ingen erfaring. Har veldig lyst til å begynne fra bunnen av men burde kanskje prøve meg litt frem først. Jeg tenkte at jeg kunne starte med å kjøpe en gammel gitar (dvs et "oppussingsobjekt", ikke en vintage :P ), og så mekke litt på den, finish, elektronikk, kanskje bytte hals eller noe.

Jeg har sett en del på finn.no etter det, men er litt usikker på hva jeg skal lete etter. jeg vil jo ha et godt treverke som grunnlag? Jeg er egentlig ikke så glad i "elkjøp-gitarene" selv om jeg kommer til å forandre på den en del. burde jeg vurdere dem?

Mange av de billige gitarene er det ikke noe særlig info om tresort og sånn heller.

Har hørt om andre som har gjort det samme, er det noen som har noen tips? og er det å bruke noe billig (dritt?) som utgangspunkt?

God jul btw ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pusset opp en del gitarer gjennom tidene, og mener at det er en bra tilnærming til gitarbygging. Prosjektene har vært ganske ulike, og ved et tilfelle kjøpte jeg en gitar med Floyd Rose bare fordi det var billigere enn å kjøpe vibarmen løs. Floyden monterte jeg på en annen gitar (ESP Custom 24 bånd gjennomgående hals), som fungerte som hovedgitar i flere år. Ved andre tilfeller har jeg kun byttet elektronikk.

På de første prosjektene må du regne med å gjøre noen "feil". Jeg tror det derfor er lurt at du ikke legger alle sparepengene i dette. Vær nøye med å velge objekter som ikke har alt for store skader, og at du er nøye med treverket dersom du skal ha transparent finish. Ellers tror jeg at det skal være mulig å lære mye ved den tilnærmingen du har valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil egentlig bare ha noe å "mekke" på, svil egentlig bare leke meg litt :)

Jeg sliter bare med å finne en billig gitar som duger litt. De jeg finner koster som regel rundt 2000 kr. Så litt på ebay nå og lurte på om jeg heller skal kjøpe et sett til å starte med. Fant et som kostet 90 $. Så kan jeg jo bytte ut delene som jeg føler for (spesielt pickups). Den fikk faktisk god review på harmony-central også:)

men fant du de gitarene på ebay og finn.no ol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant de to gitarene som nevnt på QXL, tror jeg betalte 400 kroner for den ene, og 700 for den andre. Begge var i en slik forfatning at man ville blø kraftit etter noen få minutters spill. Den ene måtte halsen skrotes på, det eneste som var brukbart på den var kroppen med bra lakk, på den andre var det ikke det, engang. Etter det jeg kan huske er det ikke bilde av begge i forumet, fordi det forsvant under et hackerangrep.

Den gitaren du linker til, hvis det er den gule telecasteren, er faktisk fin, etter litt jobb. Det er en SX- gitar, hals og kropp var meget bra. Den er kjøpt på Rondomusic, og er av en helt annen kvalitet enn de to jeg nevnte. Den koster da også litt mer.

Generelt sett kan man si at du ikke klarer å lakkere gitaren like bra selv som selv billige gitarer. Det betyr jo ikke at man ikke skal prøve, men lakkerer du en ny tusenkroners gitar, vil den være "styggere" enn da du begynte.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg ikke sett før. Takk for det :)

Til Thomas: jeg tror at telecaster også kan være mulig å lage fra grunnen, uten at du får de helt store utfordringene med form og farge. Dette krever selvfølgenlig at du har tilgang til en del avansert verktøy, og at du behersker et sett av teknikker innenfor håndverk. Dersom du trenger litt mer trening før det, er det en fordel om du kjøper ferdige deler.

Jeg har ingen konkrete forslag til "gode" kjøp, men tror som sagt at det er mye å lære i alle oppussningsprosjekter. Dersom du f eks deler opp ferdighetene i disse ulike områder:

1. hals

2. kropp

3. elektronikk

4. skalalengde

5. kurving

6. finish

kan det være en god begynnelse :)

Dette er jo selvfølgelig bare et forslag til hvordan man kan kategorisere gitaren, og det finnes andre måter...

Dersom du vil se noen andre gitar ideer fra meg, kan du sjekke ut det jeg har lagt ut under "Gitar fra grunnen" på denne siden. Kom gjerne med kommentarer.

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke tilgang til avansert vertøy. Ta en liten kikke på LP-en og Straten denne fyren har laget. Helt fantastisk.

http://europa.spaceports.com/~fishbake/index.html

Edit- når det er sagt, så gjør jo godt verktøy jobben mye lettere, for all del. Jeg hadde aldri satt meg fore å bygge noe slikt med det utstyret denne karen har til rådighet.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Ja, han får det til med enkelt verktøy og utstyr.

For å klare det han gjør, tror jeg at det kreves mye erfaring og trening. Alt er jo mulig, men for at resultatet skal bli bra, krever det både kløkt og tålmodighet.

På mitt siste prosjekt har jeg for første gang på mange år jobbet litt med manuelt treskjæreverktøy, dvs ulike kniver og stemjern. Det har jeg lyst til å fortsette med neste gang jeg bygger. Ikke bare er det morsomt og gir en større følelse av å skape noe på egen hånd. Det støver ikke! De siste dagene jeg har jobbet med gitaren, har jeg brukt båndslipemaskiner, Dremel og pusset for hånd. Hår og lunger fylles med støv, og alt i nærheten dekkes med det samme støvet. Det er mye pussing igjen før jeg er ferdig med gitaren...

Så jeg er enig i at man ikke trenger avansert verktøy, og trekker herved tilbake uttalelsen i mitt forrige innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde lenge tenkt på å lage en helt fra scratch, men tenkte at det er bedre å starte litt enkelt, siden jeg ikke har noe erfaring.. Men jeg håper at jeg kan bygge en annen etterpå fra planke ^_^

Det er nok heller ikke HELT dumt det du sier om avansert verktøy. Når jeg har lest om gitarbygging har jeg hørt det mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.