Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppkoblingsspørsmål ang pedaler på Mesa


Sorg

Anbefalte innlegg

Men jeg syns det høres rart ut at vrengen blir nesten clean viss gain er under kl 12.

Syns selvsagt ikke han er evneveik. Men det tar jo tid å bli kjent med en forsterker.

Min forsterker har bae en EQ, men jeg er fortsatt ikke 100% sikker på den. Små endringer i EQ kan gi store forandringer i lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Han er vel ikke helt evneveik heller da, troll.

Hvilket volumnivå snakker vi her Sorg? Regner med du kranker den litt?

Kranker den ja. Har lest masse om dette. Kjøpte den i fjor sommer.

Poenget er at det jeg kaller 'grunnvrengen' i ampen buldrer og braker for mye.. Den er for grov, ikke feit og saftig i toppen (liker ikke veps). Eks grunnvreng i Marshall er den typiske rockelyden. Selv om man skrur mye på eq så er jo grunnvrengen den samme. Selve sounden til vrengen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, rectifier vreng er rectifier vreng, det trenger ikke vær at du liker den selv

om du liker en etterligning av den.

Min 2-kanals låter iallefall ikke veps, det er vel heller ikke det de er kjent for.

Det kan jo være noe annet som er galt, bias, rør, eller noe i den dure, men

der strekker desverre ikke min kunnskap til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøve litt boost i dag, men har ikke noe tube screamer eller noe sånt her. Kan jeg mekke til en tube screamer på poden og bruke denne?

Jeg brukte bare min egen innstilte vreng som boost på ampen i dag og det, kanskje logisk nok, ble ikke vellykket. Bare masse støy og feedback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om screamermodellen på poden vil fungere slik en ordentlig tubescreamer gjør men det skader ikke å prøve. still drive på kl 9 eller mindre og kjør på. Det beste hadde vært om du hadde hatt en ordentlig tubescreamer. En billig løsning for å få vekk brumlete bass og vepsete diskant. Har aldri prøvd en slik amp men etter det jeg har hørt så har de bare godt av en boost.

Greia er at du ikke vil bruke boosten for ekstra vreng men heller som et filter eller en slags EQ. Den kutter litt bass og diskant og strammer opp lyden din betydelig. kan godt skru opp vrengen litt på tubescreameren også hvis du vil ha litt mer.

Endret av Hans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke om du kan bruke POD'n som effektpedal. Den er jo mer som en preamp, eller?

Det du kan prøve er å bruke en hvilken som helst overdrive med disse settings:

Pedal: Gain på 0 og volum på nesten fult eller fult

Forsterker: Brk gjerne leadkanalen med mindre gain og skru opp gain etterhvert. For lite gain på ampen gir lite vreng, for mye gir utight vreng.

Gjelder å finne noe midt i mellom da blir det bra.

Og kjør direkte gitar > forsterker. ingen andre pedaler. Ikke pod, ikke EQ i loopen eller noe som helst.

For vepsene skal den ihvertfall ikke låte. Da er det noe galt enten med gitaren eller forsterkeren eller at du bruker effekter som ødelegger lyden.

De gangene jg har spilt på en Rectifier, låt den alt annet enn vepsete.

Viss du ikke liker lyden i forsterkeren når du kjører Gitar > forsterker uten NOEN effekter eller pedaler (boost er akseptabelt) så er det ikke vits å ha en så dyr forsterker syns eg ihvertfal.. :P

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tenkt å plugge gitaren->pod->EQ->return på amp? Hvis du gjør det slik så går signalet ditt rett til sluttrinnet i ampen. Plugger du i tillegg i send og plugger gitaren i ampen så går signalet gjennom preampen og så gjennom loopen før det kommer til sluttrinnet. Blir som å bruke to stk preamper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.