Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppkoblingsspørsmål ang pedaler på Mesa


Sorg

Anbefalte innlegg

Driver å tester litt forskjellig. Har en Mesa Dual Rectifier. Vil koble på Poden og pleier da å koble denne i loopen, dvs output pod --> return på amp.

Men nå har jeg en EQ-pedal der. EQ in --> send og EQ out --> return. Hvis jeg nå i tillegg vil hive inn Poden, hvordan gjør jeg dette? Den har jo kun en output og hvordan kan jeg koble denne inn i send/return greia?

Jeg har også en input bak som heter Loop og forsøkte å koble poden inn her med kun output fra Pod, men dette gav ingen lyd. Kan ikke bruke inputen på Poden pga det kommer jo gitaren inn.

Eneste løsning jeg ser er at jeg må koble Poden gjennom cleankanalen på ampen?

Endret av Sorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kobler det slik (pilene symboliserer kabler):

GITAR -> INPUT POD

OUTPUT POD -> INPUT EQ

OUTPUT EQ -> LOOP IN/RETURN AMP

BTW: Poden har vel innebygd EQ, så hvis denne funker for deg kan du jo kvitte deg med EQen?

BTW2: Hvorfor i huleste bruker du PODen og bypasser preampen til mesaen?? :blink:

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kobler det slik (pilene symboliserer kabler):

GITAR -> INPUT POD

OUTPUT POD -> INPUT EQ

OUTPUT EQ -> LOOP IN/RETURN AMP

BTW: Poden har vel innebygd EQ, så hvis denne funker for deg kan du jo kvitte deg med EQen?

BTW2: Hvorfor i huleste bruker du PODen og bypasser preampen til mesaen?? :blink:

Bare tester litt forskjellig.. Eqen er nok overflødig.. Var bare et spm om generell oppkobling. Men nå går jeg jo utenom hele send.. Skal jeg ikke bruke den altså?

Jeg liker ikke vrengen på Mesaen. Den buldrer og braker for mye. Er altfor grov, hehe... Men skal selge mesaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tester litt forskjellig.. Eqen er nok overflødig.. Var bare et spm om generell oppkobling. Men nå går jeg jo utenom hele send.. Skal jeg ikke bruke den altså?

Jeg liker ikke vrengen på Mesaen. Den buldrer og braker for mye. Er altfor grov, hehe... Men skal selge mesaen.

Du er den første i verden som har sagt at du ikke liker vrengen i Mesa :huh::blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er den første i verden som har sagt at du ikke liker vrengen i Mesa :huh::blink:

Hehe.. Det pussige er jo at jeg alltid har vært stor fan av de.. Mange skiver jeg har digga lyden på (vet at også mix påvirker selvsagt) har de brukt mesa.. Så jeg kjøpte den nesten uten å teste den på forhånd, hehe.. men den var ikke helt som jeg trodde.. synes det er kjipt selv pga trodde alltid det var drømmeampen min, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stiller du inn ampen din da?

Har testa masse.. Bruker 3 kanal, ikke hi power (det ble altfor voldsomt), bold, modern mode, og har alle på ca klokka tolv, dvs gain og tonekontroller. Har hatt det som utgangspunkt og ikke skrudd mye vekk fra det. Mitt problem er mer at jeg ikke liker selve grunnvrengen i ampen. Den buldrer og braker for mye som sagt. Jeg synes lyden jeg har skrudd med poden er mye bedre (jeg vet dette høres vilt ut!). Hadde jeg bare kunne tatt opp så kunne dere hørt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp med mids og litt treble, gain på kl 11 og skru ned bassen litt.

Har testet denne på butikken og den hadde en feit vreng.

Viss du liker vrengen på POD, så burde du jo egentlig like Mesaen også..

Etter min mening så låter de fleste av metalvrengene på POD som en etterligning etter Mesavrengen.

men det er en smakssak. Uanett bør du prøve med mindre Gain for å få det til å låte tightere.

For den låt litt buldrete som du sier. Litt bassete og mørk lyd. Derfor viktig å leke my emed EQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp med mids og litt treble, gain på kl 11 og skru ned bassen litt.

Har testet denne på butikken og den hadde en feit vreng.

Viss du liker vrengen på POD, så burde du jo egentlig like Mesaen også..

Etter min mening så låter de fleste av metalvrengene på POD som en etterligning etter Mesavrengen.

men det er en smakssak. Uanett bør du prøve med mindre Gain for å få det til å låte tightere.

For den låt litt buldrete som du sier. Litt bassete og mørk lyd. Derfor viktig å leke my emed EQ.

Det er nettopp det. Jeg kommer nærmere "mesa-vrengen" slik jeg kjenner den fra tidligere med Poden enn med Mesaen. Jeg er ikke PODfanatiker bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte lang tid på å temme EQ og settings på mesaen, men når du får dreisen på det, så

låter det fett!

Det eneste jeg kan tenke meg som har vært i nærheten av mesa vreng, er

axe-fx`n. Jeg hadde brukt litt mer tid på å skru lyd var jeg deg.

Endret av basic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte lang tid på å temme EQ og settings på mesaen, men når du får dreisen på det, så

låter det fett!

Det eneste jeg kan tenke meg som har vært i nærheten av mesa vreng, er

axe-fx`n. Jeg hadde brukt litt mer tid på å skru lyd var jeg deg.

Har brukt masse tid på den. Lyden endrer seg jo ikke så veldig mye heller når jeg stiller. Grunnlyden i ampen er forsatt den samme liksom. Merkelige greier..

Og har jeg gain under 12 blir jo lyden helt tørr når jeg spiller på en streng, dvs det høres ut som cleanlyd/halvvreng. Må spille ganske hardt for at akkordene da skal ha vreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.