Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rekkefølge på effekter?


LesMarshall92

Anbefalte innlegg

effektene jeg har er:

Dunlop wah

Ernieball volum

Boss Chorus

T-rex Replica

Holy grail Reverb

Electric mistress Flanger

Rat Overdrive

Fulltone fatboost

Mxr Phase 90

Boss Octavia

Boss Tuner

Husker ikke i hvilken rekkefølge jeg har de i nå, men skal bygge pedalbrett nå, og vil ha det riktig!

Aphelion har vell forklart med det flere ganger før, men nå har jeg glemt det igjen da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuner tidlig. Den trives med et "rent" signal.

1. Boss Tuner

Filter-effekter funker både før og etter vreng, men wah er best før vreng, og phasere er også bra før vreng. Spesielt denne.

2. Dunlop wah

3. Mxr Phase 90

Oktav- og pitch-effekter liker også å se et renest mulig signal for å fungere optimalt.

4. Boss Octavia

Ved vreng, kjører du de letteste først. Går ut ifra at fatboosten er mildere enn RATen?

5. Fulltone fatboost

6. Rat Overdrive

Tidsbasserte effekter låter som regel best etter vreng.

7. Electric mistress Flanger

8. Boss Chorus

Volumpedaler gir ulikt bruksområde alt etter om du har dem før eller etter vreng. Siden du har volumknott på gitaren som selvsagt er før vrengen, så liker mange å ha dem etter vreng men før delay. Det gir deg mulighet til å lage "fiolin-swells", og sørger også for at delayen ikke kappes brått av når du skrur ned volumet.

9. Ernieball volum

10. T-rex Replica

Reverb til slutt. Såvidt jeg vet uten unntak.

11. Holy grail Reverb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njeh, liker best flanger før vreng jeg da! Blir litt mildere da... Men det blir en smaksak, og Electric Mistress er jo en litt spesiell flanger så :) Ellers +1 på resten, bortsett fra at jeg har hørt mange påstå at pitcheffekter bør være etter vreng? Ikke vet jeg, eneste jeg har prøvd av slikt er en Boss OC-3, og den var dritt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njeh, liker best flanger før vreng jeg da! Blir litt mildere da... Men det blir en smaksak, og Electric Mistress er jo en litt spesiell flanger så :) Ellers +1 på resten, bortsett fra at jeg har hørt mange påstå at pitcheffekter bør være etter vreng? Ikke vet jeg, eneste jeg har prøvd av slikt er en Boss OC-3, og den var dritt :P

Har min flanger etter vrengen, men det kunne aldri falt meg inn å kjørt begge disse effektene samtidig. Jeg er tross alt livredd for å bruke flanger, så den ligger stort sett skrudd av. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuner tidlig. Den trives med et "rent" signal.

1. Boss Tuner

Normalt for en tuner, ja, men om det er den TU-2'en, så har den en buffer som i verste fall kan gjøre signalet litt funky for det etterfølgende, kanskje f.eks. wah-pedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha replica etter holy grail. Kommer selvfølgelig litt ann på hvilke innstillinger man går for... Prøv både før og etter! ;)

Forsåvidt er det vel best å bare prøve alle mulige kombinasjoner... Kanskje du liker delay før vreng osv.. Signatur kommer ikke ved å gjøre som boka sier veit du! ;) Finn ut hva du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bortsett fra at jeg har hørt mange påstå at pitcheffekter bør være etter vreng? Ikke vet jeg, eneste jeg har prøvd av slikt er en Boss OC-3, og den var dritt :P

Neh. Hvertfall aldri Whammy'er.

Har min flanger etter vrengen, men det kunne aldri falt meg inn å kjørt begge disse effektene samtidig. Jeg er tross alt livredd for å bruke flanger, så den ligger stort sett skrudd av. ^_^

:o

Flanger er jo det som gjør generisk metall-lyd om til noe med sjel.

Endret av Articate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.