Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Line 6 UX1


Neal

Anbefalte innlegg

Heihei :)

har da fått Line6 UX1 under treet og lurer på et par ting:

*Kan den spille inn mic? Det er mic inngang, men jeg har hørt rykter om at miccen du recorder må ha batteri, stemmer dette?

Eller kan man bare plugge en mic rett inn og få til lyd?

*Jeg spiller bass og lurer på om den er bra tilpasset til bass. Jeg trenger ikke sånn altfor avansert, jeg kommer til å spille inn ganske enkel bass for det meste.

Håper de som har den kan hjelpe meg litt :)

Hvis jeg ikke kan spille inn vokal, ved å bare plugge inn, kan det være jeg bytter og spytter inn litt ekstra cash til en UX2.

god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kordan mikrofon har du? Finner du en knapp eller noe om phantom power?

For er det en dynamisk mikrofon (Som regel er "vanlige" håndholdte mikrofoner dynamiske) kan du vertfall putte den rett inn og spille i vei, men om det er en kondensator mikrofon (Mikrofoner brukt i studio) trenger du phantom power.

Edit: Og ja den funker helt fint til bass også.. :)

Edit 2: Ser at UX2'en har en knapp for +48v(phantom power) på framsida, men finner ikkje denne på UX1 så da kan du nok ikkje bruke ein kondensatormikrofon på UX1.

Endret av p_bassmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en vanlig mic til konserter og sånn ja. men de studio miccene gir jo bedre kvalitet. men jeg kommer for det meste til å spille inn enkle vokallinjer bare for å høre hvordan jeg høres ut og for å teste ut litt :P så kanskje UX1 er nok for meg?

men hva er egentlig phantom power?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamiske mikrofoner eller studio mikrofoner er bygd opp på ein annen måte som gjer at dei trenger 48 volt for å fungere. Strømmen går gjennom mikrofonkabelen på vanlig måte og i praksis er det der for å gjøre mikrofonen mer følsom.

Men det vil fungere helt utmerket med en sånn vanlig mik som du har! :) Skal du dessuten mikke gitarforsterker engang trenger du heller ikkje mikrofon med phantom power.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp! var litt skeptisk i starten og trodde det avr litt for simple greier. Men med tanke på at jeg skal spille inn basslinjer og litt mic over det, fungerer det egentlig ganske bra.

Blir nok litt for mye hvis jeg kjøper UX2, tenker jeg. En sånn ganske bra "konsert mic", hva ligger den på? Blir det ganske bra lyd utifra en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en Toneport UX-2 med phantom power, +48.

Har prøvd å bruke SM58, kondensatormikk, og den funket selv om jeg ikke hadde inne phantom power knappen. Så jeg vet ikke hvorfor det er en nkapp der, for mikkene fikk tydeligvis strøm uansett.

Prøv å få tak i en dynamisk mikk, eks Shure SM-57. Disse kan brukes uten phantom power.

Ellers går det fint an å spille inn eller øve bass med Toneport, så lenge du har GearBox installert. Gearbox får du med pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en Toneport UX-2 med phantom power, +48.

Har prøvd å bruke SM58, kondensatormikk, og den funket selv om jeg ikke hadde inne phantom power knappen. Så jeg vet ikke hvorfor det er en nkapp der, for mikkene fikk tydeligvis strøm uansett.

Prøv å få tak i en dynamisk mikk, eks Shure SM-57. Disse kan brukes uten phantom power.

Ellers går det fint an å spille inn eller øve bass med Toneport, så lenge du har GearBox installert. Gearbox får du med pakken.

SM58 er ikke en kondensatormikk, så det er ikke rart om den funket da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en Toneport UX-2 med phantom power, +48.

Har prøvd å bruke SM58, kondensatormikk, og den funket selv om jeg ikke hadde inne phantom power knappen. Så jeg vet ikke hvorfor det er en nkapp der, for mikkene fikk tydeligvis strøm uansett.

Prøv å få tak i en dynamisk mikk, eks Shure SM-57. Disse kan brukes uten phantom power.

Ellers går det fint an å spille inn eller øve bass med Toneport, så lenge du har GearBox installert. Gearbox får du med pakken.

Ikkje personlig, men du prater en god del tull nå Troll. SM58 er en dynamisk mikrofon, så den er jo grei. En SM57? Nja, det går fint å synge i de, og en del gjør det, men disse er mest brukt til å mikke instrumenter og gitarforsterkere. Og du trenger nok heller ikkje GearBox installert for å spille bass, du trenger bare å ha UX'en tilkobla, men eg går ut i fra at du installerer programvaren uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje personlig, men du prater en god del tull nå Troll. SM58 er en dynamisk mikrofon, så den er jo grei. En SM57? Nja, det går fint å synge i de, og en del gjør det, men disse er mest brukt til å mikke instrumenter og gitarforsterkere. Og du trenger nok heller ikkje GearBox installert for å spille bass, du trenger bare å ha UX'en tilkobla, men eg går ut i fra at du installerer programvaren uansett.

SM57 er en knall mikrofon for vokal også, vokalist/bassist bruker den i vårt band og vi ble også anbefalt den av karen vi spilte inn demo hos til sånn type vokal. SM57 og 58 er i egentlig samme mikrofon, bare 57 plukker opp mer rett framfor seg i motsetning til 58 som plukker opp mer rundt hele hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje personlig, men du prater en god del tull nå Troll. SM58 er en dynamisk mikrofon, så den er jo grei. En SM57? Nja, det går fint å synge i de, og en del gjør det, men disse er mest brukt til å mikke instrumenter og gitarforsterkere. Og du trenger nok heller ikkje GearBox installert for å spille bass, du trenger bare å ha UX'en tilkobla, men eg går ut i fra at du installerer programvaren uansett.

ups. Trodde SM 58 var kondis.

Man trenger ikke Gearbox, men det er jo ganske fint å ha? Du får jo fortserkersimmuleringer via GearBox.

Man kan selvsagt spille med clean bass uten å bruke GearBox, men man har litt flere muligheter ved å bruke GearBox jo.

Og jeg vet at SM-57 brukes til å mikke opp forsterkere/instrumenter. Har såpass erfaring. Og de er ikke gale til vokal i det heletatt.

Men nå som jeg fikk vite at SM-58 er en dynamisk mik, så er denne bedre til vokal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM57 er en knall mikrofon for vokal også, vokalist/bassist bruker den i vårt band og vi ble også anbefalt den av karen vi spilte inn demo hos til sånn type vokal. SM57 og 58 er i egentlig samme mikrofon, bare 57 plukker opp mer rett framfor seg i motsetning til 58 som plukker opp mer rundt hele hodet.

57 og 58 har samme kapsel ja, men forskjellig design på vindhetta gjør at de låter noe forskjellig. Så tenk ikke at det er samme mikrofon. Det medfører ikke riktighet. :)

Men 57 er jo med stort hell brukt til alt mulig, inkludert vokal (med vindhette A2WS da fortrinnsvis). Man kan se bilder av masse konserter med denne kombinasjonen i bruk fra 70 og 80 tallet, og senere også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 og 58 har samme kapsel ja, men forskjellig design på vindhetta gjør at de låter noe forskjellig. Så tenk ikke at det er samme mikrofon. Det medfører ikke riktighet. :)

Men 57 er jo med stort hell brukt til alt mulig, inkludert vokal (med vindhette A2WS da fortrinnsvis). Man kan se bilder av masse konserter med denne kombinasjonen i bruk fra 70 og 80 tallet, og senere også.....

Samme mikrofon var kanskje litt drøyt ja, i og med at vindhetta/hodet gjør en del med lyden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.