Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

25,5" skalalengde mot 24,75"


Konnis

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg lurer på å kjøpe Explorer-settet som ligger her, men ble litt skeptisk når jeg så at halsen var i 25,5 tommer skala. Er vandt til 24,75 tommer. Hvor stor forskjell er det egentlig? Har testet en del gitarer med 25,5 tommer skalalengde, men ikke stående. Blir det veldig vanskelig å nå ut til de øverste båndene, stående, med gitaren nedenfor privaten, når man er litt over 170cm? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste Fender-gitarer har 25,5. Intonering er akkurat det samme som alle andre skalaer. Justert riktig er det verken bedre eller verre enn andre ting.

Tror ikke spillbarheten blir noe problem for deg heller. Stratocaster er regnet som en av de bedre gitarene å spille på, og den har vel 25,5 hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitarer i begge skalaer. Jeg synes ikke det er stor forskjell. Det er større forskjell på forskjellige typer strenger, etter min mening.

Siden jeg spiller ukulele, bass og barytongitar også, synes jeg det er lite problemer med den lille forskjellen i skala.

Men det kan da komme av at jeg ikke er spesielt dyktig til å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste problemet jeg ser er intonasjonsproblemer, som jeg forsåvidt nevnte i en annen tråd, men det ser ut til at de andre her på forumet mener at dette ikke er noe problem, så da er det vel ikke det. Når det er sagt er det svært mange gitarister som driter i om gitaren er intonert eller ikke, av en eller annen merkeverdig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste problemet jeg ser er intonasjonsproblemer, som jeg forsåvidt nevnte i en annen tråd, men det ser ut til at de andre her på forumet mener at dette ikke er noe problem, så da er det vel ikke det. Når det er sagt er det svært mange gitarister som driter i om gitaren er intonert eller ikke, av en eller annen merkeverdig grunn.

Intonasjon skal da absolutt ikke være noe problem. Bass er normalt 34"-35", og det lar seg da intonere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte det i den Explorer til salgs-tråden.

Men dette er ikke noe jeg har testet, men det er ren og skjær logikk. Når man putter på en hals som er beregnet for avstanden A mellom stol til nøtt på en gitar som skal ha avstanden B mellom stol til nøtt så sier det vel seg selv at bånda på halsen ikke vil stemme? Altså, den vil bli sur oppover i bånda såfremt du ikke da har mulighet til å justere stolen/brua slik at gitar B klarer å matche avstanden gitar A skal ha.

Det er en grunn til at man kjøper 24,75" skala på gibson-gitarer og det er ikke fordi man får mindre tvang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte det i den Explorer til salgs-tråden.

Men dette er ikke noe jeg har testet, men det er ren og skjær logikk.

Det hadde vært ren logikk hvis det var en standard gibson kropp man monterte en 25,5" scale hals på, men den gitaren du snakker om er vel warmoth deler som er konstruert for 25,5" scale i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Her har det skjedd mye! Trodde kroppen var for 25,5". (Warmoth sine explorer kropper er i utgangspunktet for 25,5", antok denne var det samme)

Nå ble jeg usikker, så jeg skal rett og slett hjem og måle, så får vi fastslått en gang for alle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.