Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Angående kjøp og salg


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Drittlei av folk som deg.
Ikke begynn å snakke om personlige ting som at jeg er liten. Har sett deg og dine homsefaktorer, så du skal bare holde kjeft.

Nå skal ikke jeg hakke på noen (selv om du har fått en del "pepper" fra min side), men hva slags svar er dette her? Du oppnår da ingenting med å svare folk slik.

TOPIC:

Jeg ser selv på all diskusjonen i kjøp/salg-trådene som sunn - bortsett fra når folk klager masse på prisen åpenlyst. I noen tilfeller har man selger ikke gjort god nok research, og i andre tilfeller vil han/hun ikke selge for en lavere sum. Ta slik på PM, ingen vits å undergave annonser.

Når det gjelder hvem som skal kunne annonsere, så er jeg ganske likegyldig egentlig. Man kunne gjort det til en regel at dersom en selger har under et visst antall poster MÅ selgeren legge igjen en epost-adresse og/eller et mobilnummer, hvis ikke blir annonsen slettet.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og hvem skal vurdere om innholdet i en post er "seriøst" nok til at det kan telle som en post som er med og kvalifiserer deg til at du slipper inn i kjøp og salg avdelingen.

Jeg mener (som jeg har nevnt tidligere) at vi trenger ikke å fikse noe som ikke er i stykker.

Trenger ikke så mye intelligens for å vurdere innholdet i en post vett. Forskjell på å skrive poster, og å lage en tråd der man poster 100 "bump" eller lignende.

Hvorfor prøve å gjøre en enkel ting vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser selv på all diskusjonen i kjøp/salg-trådene som sunn - bortsett fra når folk klager masse på prisen åpenlyst. I noen tilfeller har man selger ikke gjort god nok research, og i andre tilfeller vil han/hun ikke selge for en lavere sum. Ta slik på PM, ingen vits å undergave annonser.

Jeg synes også det er veldig greit med prat om salgsobjektet i annonsene. De virkelig flotte tingene får gjerne litt ekstra oppmerksomhet, og det kan vel ikke skade så mye.. Når jeg ser at det er kommet nye poster i salgstrådene mine, regner jeg ikke med at konkrete tilbud legges frem, eller for den saks skyld, konkret interesse. Dette forventer jeg kommer via PM, først og fremst. Men det er klart det er forskjellige forventninger vi har til slikt, så jeg kan også skjønne den andre siden av saken, selv om jeg ikke er helt enig.

Ang. pris, så kan jeg skjønne at man ikke bør skyte inn diverse erfaringer fra bruktkjøp tidligere, for dette er noe som går fra transaksjon til transaksjon, og kan variere veldig. Med mindre man har et faktisk tilbud et annet sted.

Men å bruke butikkpriser for å opplyse litt om hvordan ting står seg til, det ser jeg ikke skulle være noe galt. Tvert imot. Selv så jeg det var en vennlig sjel som opplyste om en billigere butikkpris for en pickup jeg skulle selge, enn det jeg hadde funnet. Slikt smører markedet. Jeg kunne bestemt meg for å fastholde prisen, men om det ville generert salg eller ei, det ville være mitt problem. Men da har det vært en fair og objektiv opplysning om hva butikkmarkedet tilbyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke så mye intelligens for å vurdere innholdet i en post vett. Forskjell på å skrive poster, og å lage en tråd der man poster 100 "bump" eller lignende.

Hvorfor prøve å gjøre en enkel ting vanskelig?

Er helt sikker på at intelligensen på brukerne her inne er variabel.

Håper han som får jobben med å vurdere alle innlegg i det minste plukkes fra det øvre sjiktet.

- Etter å ha tatt en spotsjekk på innleggene (ja, sjekket historikk) til flere av de som ønsker restriksjoner her så er jeg sikker på at det er flere som kommer til å "møte seg selv i døren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt sikker på at intelligensen på brukerne her inne er variabel.

Håper han som får jobben med å vurdere alle innlegg i det minste plukkes fra det øvre sjiktet.

- Etter å ha tatt en spotsjekk på innleggene (ja, sjekket historikk) til flere av de som ønsker restriksjoner her så er jeg sikker på at det er flere som kommer til å "møte seg selv i døren".

Har lite med det å gjøre, det skjønner du vel.

Alle her har vel en del tulleinnlegg, men det er jo også en del av et forum.

Men om du enda ikke skjønner hva jeg mener, så regner jeg deg som i det nedre skiktet iallefall, har ikke mindre skje enn t-skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallfall mye heller handlet med jowasv med hans 17 innlegg enn å ha noe som helst med Peavey og hans 1067 innlegg å gjøre........

Postcount har absolutt null med seriøsitet og pålitelighet å gjøre, det må dere da kunne se!

Ref. et par stykker som 'spammer' forumet i diverse opptur/nedtur/småprat tråder....

Dere som er så skeptiske kan jo rotte dere sammen via pm systemet og lage en egen kjøp og salg klubb! Da kunne dere 8-10 stykker kjøpe og selge av hverandre og være sikker på å ikke bli lurt.... Så kan vi andre heller ta sjansen på å handle med helt ukjente mennesker.

Må bare legge til litt: Har handlet med en hyggelig kar fra Finnmark her på forumet, det er Shreddhare med kun 30 innlegg! Han sender meg ting for test, dvs. prøv det og se om du vil kjøpe det, aldri noe tull med betaling den ene eller andre veien. Da vil dere stenge ute en som han, bare fordi han har holdt seg for god til å skrive masse vas på forumet??? Nei ta dere sammen, legg denne diskusjonen død, og fortsett som før!

Og til Shreddhare, håper det er greit at du ble 'misbrukt' i denne diskusjonen!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Dersom vi skulle hatt et visst antall fornuftige poster som krav for tilgang til kjøpt & salg, så kunne vi brukt postrating. I teorien kunne det fungert utmerket, dersom alle medlemmene var oppegående nok til å trykke [bra innlegg!]-knappen, om et innlegg var bra. Dette tror jeg ikke så veldig mange ville vært interessert i å gjøre. Rett og slett fordi det ikke gagner dem selv. Jeg ser for meg kompistrykking, du trykker for meg, jeg trykker for deg. Da er hele poenget borte. Jeg har ingen interesse av å se gjennom postene til en person for å se om vedkommende virker seriøs. Det er altfor lett å gi feil inntrykk om det absolutt er ønskelig. Det er ingenting vi kan gjøre om noen kommer og absolutt skal lure noen med et salg. Vil de det, så er det lett å gjennomføre.

På den andre siden har vi det som kanskje folk flest er for dårlige til, om de blir lurt. Sjekk opplysningene du får fra selger. Søk alltid på telefonnummer, navn eller adresse for å se om det stemmer. Overfør aldri penger til noen uten at du har fått navn og adresse. Forutsatt at personen er den rette, ikke fiktiv, så er det ikke noe stort problem å finne igjen en person i Norge. Tviler på at noen går i skjul for småpenger, selv rett før jul.

Jeg synes ikke vi skal gjøre noe med tilgangen til kjøp & salg, men jeg er enig i at vi som moderatorer bør bli flinkere til å slette overhyppige bumper.

Blir dere lurt, så send PM til alle storvokste på forumet, så kan vi hjelpe til med å denge pengene ut av dem igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Dersom vi skulle hatt et visst antall fornuftige poster som krav for tilgang til kjøpt & salg, så kunne vi brukt postrating. I teorien kunne det fungert utmerket, dersom alle medlemmene var oppegående nok til å trykke [bra innlegg!]-knappen, om et innlegg var bra. Dette tror jeg ikke så veldig mange ville vært interessert i å gjøre. Rett og slett fordi det ikke gagner dem selv. Jeg ser for meg kompistrykking, du trykker for meg, jeg trykker for deg. Da er hele poenget borte. Jeg har ingen interesse av å se gjennom postene til en person for å se om vedkommende virker seriøs. Det er altfor lett å gi feil inntrykk om det absolutt er ønskelig. Det er ingenting vi kan gjøre om noen kommer og absolutt skal lure noen med et salg. Vil de det, så er det lett å gjennomføre.

På den andre siden har vi det som kanskje folk flest er for dårlige til, om de blir lurt. Sjekk opplysningene du får fra selger. Søk alltid på telefonnummer, navn eller adresse for å se om det stemmer. Overfør aldri penger til noen uten at du har fått navn og adresse. Forutsatt at personen er den rette, ikke fiktiv, så er det ikke noe stort problem å finne igjen en person i Norge. Tviler på at noen går i skjul for småpenger, selv rett før jul.

Jeg synes ikke vi skal gjøre noe med tilgangen til kjøp & salg, men jeg er enig i at vi som moderatorer bør bli flinkere til å slette overhyppige bumper.

Blir dere lurt, så send PM til alle storvokste på forumet, så kan vi hjelpe til med å denge pengene ut av dem igjen. ;)

Jeg lagde en tråd om akkurat det forslaget her

http://forum.gitarnorge.no/index.php?showt...mp;#entry268015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest det. :) Men jeg tror ikke det er løsningen for kjøp & salg. Større ansvar for kjøperne tror jeg heller er veien. Hvor mange har blitt lurt hittil? Om en selger ikke svarer på spørsmål, så er jo det selgers tap. De aller fleste legger igjen en e-post som de henviser til, og da hjelper det naturligvis lite å svare i tråden. Vi kan alltids fjerne slike e-post hint, men da blir igjen annonsen lik slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for at vi setter krav til antall innlegg i forumet kan vel heller hver enkelt sette site egne krav. Eksempel:

"Jeg kjøper aldri av personer som har skrevet færre enn 100 innlegg". Enkel regel å huske, og det kan til og med skrives på en gul lapp som du henger på skjermen. Tror heller ikke støttemedlemsskap for å annonsere er løsningen. Riktignok må vedkommende da registrere navn, men det er helt sikkert mulig å svindle her også for de som går inn for det.

Blir svindel et stort problem, må vi selvfølgelig se om det er noen grep vi kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo også være lurt å avtale med selger postoppkrav osv, selvom dette ikke alltid i seg selv er en garanti for at det er varen din som kommer i posten og ikke en "cornflakes-pakke" som tidligere antydet.

Det beste er vel faktisk å få tlfnummer til selgeren i PM eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.