Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Angående kjøp og salg


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Helt feil tankegang. Å være nødt til å spamme gjør deg til en useriøs person, noe som ikke vil lønne seg om du skal selge noe.

Nå sier jeg ikke at du er slik, men det kunne vært tilfellet om noen hadde tenkt slik som det der.

Det er likevel urovekkende for enkelte å se at en av de første postene til en bruker er en salgspost. Man har ikke noe forhold til denne personen som forumbruker, og kan derfor ikke forutse hva slags type person dette er. Mulig jeg virker litt paranoid nå, men poenget er at det er lett for en person å lage en bruker og poste en salgstråd for så å forsvinne etter å ha tatt betalt og uten å ha sendt det han har fått betalt for.

Det er uansett bedre å være føre var enn etterpåklok.

Jeg er for en endring i Kjøp Og Salg.

Selv var jeg nektet tilgang til den delen av forumet helt til for tre uker siden.

If it ain't broke, dont fix it.

Hvis store deler av omsetningen som foregår i dette forumet er lureri og juks så er det klart at noe må gjøres. Hvis ikke så er det bra som det er.

Hvis hensikten er at man ønsker å gjøre det vanskelig å bli medlem her så er det en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selvom jeg syntes det med støttemedlem og slikt er en veldig fin greie så må jeg si at jeg syntes det er litt drastisk å måtte begynne å betale for å poste annonser. Men jeg skjønner hva du mener, og syntes det også er irriterende at noen bruker det bare som en salgskanal. Men ved å innføre de 100 kronene tror jeg at vi ødelegger for flere enn det det kommer til gode for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke det dummeste forslaget jeg har sett, med tanke på sikkerhet - men jeg er litt bekymret for at en del gode annonser/tilbud/etc forsvinner. I tillegg mister man jo også en avdeling som er med på å trekke medlemmer til forumet.

Som tidligere nevnt er det ikke store utgiften for en svindler å betale 100 spenn, men jeg er positiv til å ha en maks-grense for poster før man kan bruke kjøpt og salg. Greit at det ikke er spesielt vanskelig å spamme seg til riktig postcount, men et lite klikk på profilen vil fort avsløre om brukeren er seriøs eller ikke (tenker på funksjoner som "finn alle innlegg av denne brukeren", etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha handlet for mange tusen kroner på kjøp/salg i forumet, sitter jeg igjen med et inntrykk av at denne delen av forumet kan ha godt av en forbedring.

La meg først få nevne at samtlige jeg har handlet av, har levert det jeg har kjøpt, slik at jeg ikke noe å klage på selv. Takk for handelen!

Uansett, en del annonser er medlemmers "førstepost", og da blir det ofte med det. Ofte får man ikke svar på det man spør om. Det vil si at en del mennesker bruker forumet kun som en salgskanal, og ikke som et "gitarsamfunn".

Handel mellom mennesker på nettet er bestandig risikofullt. Man kan betale for en gitar, og få fire esker cornflakes tilsendt. For å øke kravet til at man kan stole på de som poster i kjøp/slag, foresår jeg følgende:

- Sett rettigheter til posting i kategorien skal være slik at man er støttemedlem. Dette er ikke dyrt, og medfører at man bruker en hundrings på å kunne følge med. Vil man kjøpe noe, kan man sende PM.

Slik jeg ser det, er dette en veldig billig måte å kvalitetssikre kjøp og salg på. Jeg som kjøper vet at selgeren er så seriøs at han/hun vil bruke en hundrings på å få lov til å poste, og vil jeg selge, så er en hundrings en veldig billig annonse.

Jeg sendte et forslag til moderator ang kjøp og salg forumet for lenge siden, men ble ikke helt mottatt da.

Det var, som jeg har opplevd på flere andre forum, at man må ha et visst antall poster før man kan poste i Kjøp og Salg delen.

Mitt forslag er 100 poster, og begynner man å spamme osv for å få de, så må man bare begynne på nytt.

Da sier man til de som kommer innom, at man ønsker at de skal delta aktivt i forumet. Det synes jeg er en bedre løsning, og vil også hjelpe mot alle de som "utnytter" seg av K&S delen her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte et forslag til moderator ang kjøp og salg forumet for lenge siden, men ble ikke helt mottatt da.

Det var, som jeg har opplevd på flere andre forum, at man må ha et visst antall poster før man kan poste i Kjøp og Salg delen.

Mitt forslag er 100 poster, og begynner man å spamme osv for å få de, så må man bare begynne på nytt.

Da sier man til de som kommer innom, at man ønsker at de skal delta aktivt i forumet. Det synes jeg er en bedre løsning, og vil også hjelpe mot alle de som "utnytter" seg av K&S delen her på forumet.

Og hvem skal vurdere om innholdet i en post er "seriøst" nok til at det kan telle som en post som er med og kvalifiserer deg til at du slipper inn i kjøp og salg avdelingen.

Jeg mener (som jeg har nevnt tidligere) at vi trenger ikke å fikse noe som ikke er i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser dette som et av de tryggeste stedene på nettet når det gjelder handel med gitarer og annet utstyr.

Eventuelle restriksjoner bør bare komme hvis det blir et stort problem med lureri og svindel.

Jojo. Men om brukere skal registrere seg bare for å legge ut annonser, så blir det jo vanskelig å stole på kjøp og salg-forumet.

en grunn til at vi har Feedback i kjøp og salg forumet

Jeg har selv blitt lurt da jeg skulle inngå en avtale med en nylig registrert bruker som la ut en del utstyr til salgs.

Det gikk helt fint, til jeg ble kontaktet av politiet en uke eller to etterpå.

Dette er ikke det dummeste forslaget jeg har sett, med tanke på sikkerhet - men jeg er litt bekymret for at en del gode annonser/tilbud/etc forsvinner.

Støtter den.

Men ting måå jo ikke være så avansert som vi skal a det til. Er det virkelg vanskelig for moderatorene å bare slette annonser av brukere som har 2-3-20 innlegg? Jeg vet jo at de leser de aller fleste tråder.

Har også lagt merke til at en del av disse brukerene har sinnsykt høye priser på salgsvarene sine.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder svindel, kan du bli lurt overalt - enten du må ha tusen poster eller betale 200 spenn per annonse. Der handler det bare om å være så lur som man kan, og ta alle forholdsregler.

Det som fort blir greia med innleggsbaserte restriksjoner er som noen sa over her: Hvem skal vurdere kvaliteten/seriøsiteten i innleggene til en bruker?

Hva er forskjellen på en bruker som har skrevet 20 innlegg med interessant/morsomt/relevant innhold mot en bruker som har skrevet 214 innlegg der halvparten er "haha", "jeg å" og "+1"?

Riktignok kan man, som jeg sa tidligere, bare klikke seg inn på profilen til en person og se selv - men er det et dugende evalueringssystem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mange som har blitt lurt når de har kjøpt utstyr som hat vært annonsert her på forumets salgstråd?

Hvis ikke så er det jo ikke vits å gjøre noe.

Synes også det er fint at erfarne folk stiller spørsmål i salgstråder, dette er jo med på å avsløre juks, overprising o.l. Dette er veldig nyttig for meg siden jeg ikke er noen ekspert. Dette får man ikke på FINN og andre steder.

(får jo økt antalle poster betydelig i denne tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.